Drie tips voor creativiteit

Ik ben geen creatief genie. Af en toe bedenk, schrijf of maak ik iets wat iemand interessant kan vinden, maar ik ben absoluut niet de nieuwe Salvador Dalí. Ik heb wel een paar tips voor iedereen die creatief of creatiever zijn of haar leven wil doorbrengen.


De beste manier om iets (aan) te leren is door het te oefenen. Het liefst elke dag. Probeer er een project van te maken, zoals bij de vele 365 day projects of de kortere van een maand. Door elke dag iets te schrijven, tekenen, schilderen, fotograferen of te knutselen krijg je er meer gevoel voor en merk je niet eens dat je vooruit gaat. Daarnaast is het ook nog eens heel erg leuk en ontspannend.


Creativiteit heeft te maken met associëren en impulsiviteit, kortom, met de dingen gewoon te laten gebeuren. Wanneer je krampachtig de controle probeert te behouden, zal er waarschijnlijk niks creatiefs uit je komen. Laat het los en probeer buiten de gebaande paden te denken. Kijk ook eens of je gewoon uit het wilde weg iets kunt creëren, zonder er al teveel over na te denken.


Probeer inspiratie bewust op te zoeken, in films, boeken, muziek, natuur of in mensen die je bijzonder vindt en vertaal dat naar je eigen werk. Kijk eens naar andere grote kunstenaars/schrijvers/enz. en wat zij hebben gedaan. Misschien kun je nog wat van hen leren.

Hopelijk kun je wat met deze tips. Misschien heb je zelf ook nog goede tips voor (meer) creativiteit. Laat ze achter in een reactie!

16 gedachtes over “Drie tips voor creativiteit

  1. Numero deux is best-wel-van-het-grootste-belang — ten minste, dat is waar ik het meest tegenaan hobbel bij iets nieuws bedenken. Dat er druk op staat, maar dat je je daar niets van aan moet trekken, eigenlijk.

    Hoort bij drie ook dat je brainstormt/erover praat met andere zieltjes? (Anders is dat nummer vier 😉 )

  2. O jee, ik heb met alle drie de tips moeite. Ik zal mijn creativiteit wel niet genoeg trainen ;).
    Nummer drie heb ik wel het af en toe, ik kan heel erg geinspireerd raken door mooie muziek of een bijzonder kunstwerk.
    En de nummer vier van Jaap vind ik ook heel goed! Misschien werkt dat wel het best bij mij.

  3. Je tweede pointe is inderdaad cruciaal; ik laat m’n gedachten de vrije loop tijdens het douchen of een fikse wandeling. Nietzsche zei het al: “all great ideas are conceived while walking”. Daarmee wil ik overigens niet impliceren dat mijn ideetjes geweldig zijn, ik haal dan alleen meer uit mezelf. 🙂

Geef een reactie

