Het station

De geur van koffie, Albert Heijn To Go broodjes en rook wanneer ik de trein uitstap. Dan met de menigte de trap op, haastig, de stationshal in. Het geluid van stemmen, telefoons en omroepberichten. Er is vertraging. Mensen bellen met het thuisfront, “ga maar alvast eten, ik ben later”.
In de winter krijg je erwtensoep als je heel lang moet wachten. Ook al houd ik niet van erwtensoep, het geeft een fijn gevoel om al die mensen van hun soepje te zien eten. Ze zijn samen, ze voelen het alleen niet zo.
Er hangt een stille belofte op het station. De belofte van avontuur, van onzekerheid. Op weg naar het werk, school, een geliefde. De stress wanneer je de verkeerde trein neemt, de verslagenheid als je die net mist.

Ik houd van het station.

16 gedachtes over “Het station

  1. Mooi geschreven. Een station is ook een mooi iets 🙂 (die stress en verslagenheid klopt ook helemaal trouwens, en dan spreek ik uit ervaring :p)

  2. So true, ik vind het ook heerlijk om bijv de Herestraat in Groningen binnen te lopen, en dan aaaaal die mensen te zien lopen. Ze gaan ergens heen, waar? ik vind het echt fascinerend.

Geef een reactie

