NaNoWriMo

Op 1 november begint de gekte die ze National Novel Writing Month noemen, ofwel NaNoWriMo. De opdracht is simpel: schrijf een roman van minimaal 50.000 woorden in één maand. Juist. Voor iemand die hele dagen niets anders te doen heeft dan luieren en in zijn of haar neus peuteren, is dit een eitje. Laten we eerlijk zijn, ruim 1600 woorden in een dag schrijven klinkt nu eenmaal makkelijk. Maar wanneer je een studie volgt, werkt, een sociaal leven erop nahoudt en eigenlijk het liefst ook nog wil slapen, wordt het wat lastiger. Niet dat ik werk, maar dat is een heel ander verhaal. Het punt is dat het schrijven van een roman op zichzelf al moeilijk is. Het is meer dan een paar woorden op papier zetten en er een beetje op los fantaseren (behalve als je naam Stephanie Meyer is natuurlijk). Je moet een goed plot hebben, interessante personages en bijzondere situaties en daarbovenop moet het natuurlijk nog goed geschreven zijn. Wie begint daar nou aan?
Daarom is NaNoWriMo opgericht. Niet om je een meesterwerk te laten schrijven, want dat is onmogelijk in een maand. Het doel is juist dat je schrijft, zonder dat je je druk maakt over die ene zin of die dialoog die niet helemaal goed loopt. Want zodra je je bezighoudt met dat soort dingen, schrijf je niet door.
In 2009 heb ik meegedaan met deze verschrikkelijke, dramatische, afschuwelijke, geweldige gekte en ik heb het gehaald. Ik had een roman geschreven. Niet een die ik aan de wereld wil laten lezen, want niemand zou me meer serieus nemen. Maar ik heb het wel gedaan. In 2010 had ik het te druk met tentamens en dat zal dit jaar ook het geval zijn, maar toch doe ik weer mee. Het was veel te leuk en te bijzonder om het niet te doen. Hoewel mijn verhaal geen pareltje is geworden, ik zat er wel in. Ik kon nergens anders meer aan denken, het was bijna als een verliefdheid, maar dan op een stel woorden op papier. Ik kreeg in die maand het idee dat er niets mooiers kon bestaan dan die woorden of woorden in het algemeen. Om dat gevoel weer terug te krijgen, ben ik er weer bij.

Doe jij ook mee? Of zou je het overwegen?

36 gedachtes over “NaNoWriMo

  1. Ik heb het een aantal keer overwogen, maar het is me nooit gelukt. Helaas moet ik zeggen, want ik zou het wel ontzettend graag willen. Maar het ontbreekt me een beetje aan doorzettingsvermogen denk ik. In een maand moeten schrijven en niks anders meer kunnen doen vind ik lastig. Ik haal namelijk ideeën uit films, boeken enz en mijn hoofd en als je nergens anders meer aan kunt denken vind ik het lastig.
    Plus ik weet nooit een plot.
    Potverdorie. Nu wil ik het dus helemaal doen. Heb ik dat…

    • Haha! Je kunt het altijd gewoon proberen. Ook al red je het niet, het blijft heel leuk om te doen.
      En het is niet zo dat je helemaal niks meer kunt doen hoor. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe snel je typt/schrijft, maar als je gewoon door blijft tikken, hou je nog wel vrije tijd over 😉

      (dit is trouwens mijn poging om je over te halen. Zo gemeen ben ik namelijk haha)

      • Nou, weet je wat je wel hebt bereikt; mij weer aan het schrijven te krijgen. Want dat lukte serieus niet en toen las ik dit blogje en toen had ik zoiets van “Ik ga ook niet meer wachten tot Nanowrimo ook, ik begin gewoon zelf en ga binnen een maand die 50 duizend halen.” Dus nu ben ik soort van mijn eigen nanowrimo begonnen.
        Dus dank u hartelijk 😛

  2. Nee, ik doe niet mee. Ik heb wel een paar toffe ideetjes, maar bewaar die tot begin 2012. Als het een beetje meezit, heb ik de hele maand januari vrij. Wel vind ik het een initiatief dat je daadwerkelijk aanspoort.

  3. Ik denk dat ik geen geduld heb om een échte roman te schrijven. Verhalen en blogjes lukken nog wel, maar verder dan dat… Het gaat me dan snel vervelen dat het allemaal de hele tijd om dezelfde mensen gaat. Ik weet het niet. Het lijkt me wel leuk om mee te doen, maar ik denk dat het m dit jaar niet wordt…

  4. Wow succes!
    Ik schrijf ontzettend langzaam, omdat ik bijvoorbeeld echt uren bezig kan zijn een zin of een stukje te perfectioneren, dus ik denk niet dat zo’n actie aan mij besteed is :p. Vind het wel een heel mooi initiatief en knap dat je het weer gaat doen :).

  5. Tof dat je ’t initiatief bekend maakt, ik keende ’t niet… Ik zou het zeker overwegen. Zelfs proberen zit erin. Maar niet dit jaar. Voor dit jaar is de uitdaging om elke 2 dagen een stukje te zchrijven op m’n blog! Dat helemaal erin zitten herken ik!

  6. Mijn vriendin kwam vanochtend, toen ik koffie zette, met het voorstel dat ik mee zou doen aan NaNiWroMo. Maar ik weet het niet. Je hebt gelijk als je zegt dat je niet meer aan schrijven toekomt zodra je je druk gaat maken over karakter, ontwikkeling en stijl. Bovendien heb je altijd de dingen die in het dagelijks leven gedaan moeten worden.
    Inderdaad lijkt schrijven mij ‘gewoon’ een kwestie van discipline: iets dat tijdens de NaNiWroMo bij jou ontstaat door de enorme tijdsdruk en allerlei happenings, maar dat je ook hebt als je elke avond voor het slapen gaan een uurtje schrijft? Ik denk dat ik het dit jaar bij het laatste houd.
    Desondanks ben ik nieuwsgierig naar je bevindingen! Heel veel succes, dus 😉

  7. Ik zit al een tijdje met een verhaal in mijn hoofd en ik geloof dat ik het ga schrijven voor NaNoWriMo. Een paar jaar geleden heb ik het ook een keer geprobeerd, maar dat lukte niet, maar nu heb ik dus een plot, personages en ideeën, dus ik hoop dat ik iets verder geraak.

  8. Ik hou van schrijven, maar een Roman zal het nooit worden.
    Omg, dit doet me wel ergens aan denken haha;
    voor school moest ik een schrijfautobiografie maken, van MINIMAAL 600 woorden. Ik had serieus 6533 woorden, ik schaamde me kapot. ;-$

    Leuk dat je trouwens meedoet, alvast veel succes ❤

  9. Wat leuk! Ik vind het wel een uitdaging, maar ik denk niet dat het mij lukt om nu ‘opeens’ een verhaal te schrijven. Deze datum onthouden en volgend jaar misschien mee doen. Dit is wel handig voor mij, omdat mijn pogingen tot verhalen scrijven altijd on-afgeschreven geëindigd.

  10. Ik kende het project niet. Ik zal allicht nooit meedoen. Moeten, schrijven en Sharp Ben, het is geen gelukkige combinatie. En al helemaal geen 50.000 woorden. Petje af voor diegenen die er zich wel aan wagen….

    Leuk blog! Ik kom hier vaker lezen!

  11. Ik heb wel eens een poging gewaagd door 1x in de week een middag vrij te nemen. Maar met deze actie zal dat iets vaker moeten. Ik zou het wel overwegen en ga het ook overwegen. Leuke oefening in ieder geval!

  12. Ik heb eigenlijk nog nooit echt iets gedaan met schrijven, behalvemijn blog en papers voor school. Wellicht dat ik wel mee doe alleen om te kijken of het iets voor mij is om écht te schrijven. Het lijktme in ieder geval wel een uitdaging!

  13. Ja ik ga dit jaar mee doen! Ik heb het vorig jaar geprobeerd, maar o.a. door de drukte van school heb ik het niet gered. Ik ben net klaar met mijn studie en ik heb nog geen fulltime baan, dus qua tijd zou ik het toch moeten redden dit jaar =)
    Heel veel succes!

  14. Ik denk dat ik mijn eigen uitdaging ga beginnen: elke dag al een blogpost schrijven, gedurende één maand. En als dat lukt, zou ik het overwegen. Volgend jaar ofzo.
    Je hebt een leuke blog!

Geef een reactie

