Hoog en vrij

Er is bijna niets in de wereld wat mij tegelijkertijd beangstigt en fascineert, behalve vliegen. Het moment dat de wielen van het vliegtuig de grond loslaten, wil ik huilen. Ik denk dan meteen dat ik doodga. Wanneer ik later de wereld onder mij voorbij zie trekken en het idee heb dat ik de wolken bijna kan aanraken, vergeet ik mijn doodsangst langzaam. De wereld is zo mooi. Ik heb een meanderende rivier gezien, berglandschap en de zee die zich voor me uitstrekte. Wat ben ik klein, wat zijn we met zijn allen klein. Wat zijn we tegelijkertijd zo bijzonder. We zijn een speling van de natuur. We zijn de mieren van het heelal en tegelijkertijd voelen we ons de reuzen van de wereld. In een vliegtuig, hoog boven de veilige aarde en uitkijkend op de horizon, dan bedenk ik me ineens: er is een God en het is de verwondering.

22 gedachtes over “Hoog en vrij

  1. Ik begrijp precies hoe je je voelt, bij het landen en dalen vind ik het verschrikkelijk, maar de rest ooh genieten. Tegenwoordig ga ik altijd aan het gangpad zitten, dan heb ik er minder last van!

  2. Het is ook eigenlijk een bizar dat dat kan, vliegen. Het lijkt me tegen alle wetten van de natuur in, en toch vertrekken elk jaar zoveel mensen door de lucht naar het andere eind van de wereld.
    Ik heb zelf nog nooit in een vliegtuig gezeten, maar ik denk dat ik me wel in jou zal kunnen vinden, het lijkt me eng en geweldig tegelijk.

  3. Ik vind het niet eng, maar wel helemaal prachtig. En als je geen irritante broer hebt die al na twee minuten begint te zeuren over dat het lang duurt, dan is het perfecte rust en ontspanning.

  4. In de zomer ben ik naar Barcelona geweest met het vliegtuig en bij het opstijgen scheet ik 15 kleuren stront. Toen we eenmaal boven waren vond ik het prachtig, ondanks nog lichte angstbevingen. Ik snap exact wat je bedoeld.

  5. Ik vind vliegen wel leuk ๐Ÿ™‚ Ook omdat je dan meestal naar een leuke bestemming gaat. Het liefst zit ik ook bij het raam om de wereld vanuit de lucht gade te slaan. Al ben ik stiekem toch ook altijd wel erg blij/opgelucht als ik weer veilig aangekomen ben. En soms ben ik ook een beetje zenuwachtig voor anderen/dierbaren die vliegen. Fascinerend is het zeker!

  6. Ik heb absoluut geen vliegangst, vind vliegen eigenlijk wel leuk. Alleen lange vluchten irriteren, omdat ik dan wil lopen en zo haha.
    Mijn familie is Portugees en ik kom daar vaak, het zou een ramp zijn als ik dat steeds met de auto of trein zou moeten doen.
    De start blijft het leukste hรจ….

Geef een reactie

