High on life.

Als adolescent (zeggen ze) wonend in een studentenstad kom ik aardig wat in aanraking met alcohol. Niet alleen bij andere mensen die het drinken, maar ook over mijn nieuwe schoenen, in mijn haar en over mijn kleding heen gegooid. Elke keer als ik uitga, is het net alsof ik gedoopt word door de Kerk van Dronken Lui. De alcoholische drankjes vliegen me om de oren. En daar sta ik dan, met mijn ijsthee. Ik ben de niet-drinker, de nuchtere, de persoon die de volgende dag alleen nog maar vaag gepiep hoort in haar oren, maar niet hoeft te lijden onder een kater.
Wanneer ik tegen mensen zeg dat ik niet drink, nooit heb gedronken en niet van plan ben om in de nabije toekomst te gaan drinken, reageren ze meestal alsof ik net heb gezegd dat ik een man ben.
“Wat?! Hoe kan dat?”
“Het is heel makkelijk. Ik drink gewoon drankjes waar geen alcohol in zit.”
“Maar…”
Daar komt de vraag die ik graag op een kaartje zou willen zetten, zodat ik het niet meer uit hoef te leggen:
“is dat niet… saai?”
Verbazend genoeg (blijkbaar) niet. Ik zet mezelf wel genoeg voor schut, daar heb ik geen alcohol voor nodig. Ik kan nog plezier hebben met een handleiding voor een koelkast. Ik struikel vaak genoeg over mijn eigen voeten om door te gaan voor iemand die dronken is. Niet voor niets krijg ik wel eens de vraag of ik al heb ingedronken. Ik ben gewoon zo niet-saai, dat alcohol mij nodig heeft.
Ik moet toegeven dat ik soms een beetje nieuwsgierig ben naar dat goedje waar iedereen zo dol op lijkt te zijn. Alcohol zorgt ervoor dat de stille mensen in de hoek ineens het middelpunt van het feest worden, maar ik heb nog nooit iemand de dag na het feest horen zeggen dat alcohol zo geweldig is.
Toch zou ik niet willen drinken. Niet alleen omdat ik er geen behoefte aan heb, maar ook omdat ik het veel te leuk vind om andere mensen dronken te zien worden. Ik wil gewoon niet vergeten hoe gek mensen doen, want als ik het vergeet, kan ik het later niet meer tegen ze gebruiken en zeg nu zelf, als je altijd nuchter bent, mag je daar best wel plezier mee hebben.

30 gedachtes over “High on life.

  1. Ik ben geen drinker. Maar 1 of twee keer per jaar drink ik wel iets waar alcohol in zit (met oud en nieuw, als de champagne goed is, dan drink ik een glas, en in de zomer een glas rose). Maar ik zie mezelf niet als een drinker en ik mis het ook niet. Maakt me dat saai? Geen idee, ik denk dat ik leuker ben zonder alcohol dan met. Want ik word moe en krijg koppijn van drank.En nee, dan heb ik geen kater. Ik krijg het dus na 1 glas al voor elkaar om koppijn te krijgen. Nou, dan drink ik liever niet πŸ™‚

  2. Hoera, eindelijk iemand die het begrijpt. Heel irritant wanneer mensen zeggen dat het ongezellig is dat je niet drinkt. Dat je je zelfs moet verantwoorden als je geen alcohol tot je neemt. En ook erg beschamend wanneer je vriendin zichzelf voor schut zet, maar och de meeste mensen hebben dat niet door want die hebben ook al wat borrels op. Zo, dat moest ik ff kwijt!

  3. Ik ben een van de weinige drinkers hier lees ik zo πŸ˜‰ Al drink ik ook niet veel. Maar ik vind het nooit vervelend, saai of ongezellig als mensen niet drinken. πŸ˜› Er zitten eigenlijk heel veel voordelen aan inderdaad (aan het niet of weinig drinken) maar soms is zo’n aangeschoten roesje ook wel lekker. En daarmee bedoel ik dus niet zo dronken zijn dat je kotsend in je bedje beland, dat kan toch gewoon niet goed zijn?

  4. Ik drink wel, maar niet veel. Ik drink ook gewoon omdat ik het lekker vind, niet omdat het een must is. En ik heb ook zeker geen alcohol nodig om het gezellig te hebben. Regelmatig denken mensen dat ik dronken ben terwijl ik dan geen druppel alcohol op heb. Ik ben ook nog nooit dronken geweest, een paar drankjes en dan vind ik het genoeg πŸ™‚

  5. Goed van je! Ik ga eigenlijk vrijwel nooit op stap, hooguit naar de kroeg met een groepje vrienden en drink ook nooit veel. Mezelf voor schut zetten doe ik, net als jij, net zo goed zonder alcohol. Hooguit een wijntje op een avond! πŸ™‚

  6. Wow supergoed πŸ˜€ Leuk dat je hierover blogt ook, zie je meteen dat toch best wat mensen niet drinken. Ik drink ook niet. Ik denk dat eerst vlees en dan alcohol het nieuwe roken worden πŸ˜€

  7. Super! Nu ik dit zo lees en de reactie’s er op lees heb ik niet meer het gevoel dat ik de enigen ben die niet drinkt en nooit gedronken heeft jeeeh:D
    Echt raar dat mensen je zoiets vragen he zo van is dat dan niet saai… alsof je alleen maar gezellig kan zijn als je gedronken heb…
    xx

  8. Ik vind het altijd gek dat mensen je als ‘goed’ bestempelen wanneer je niet drinkt, net of het een verplichting is waar je heel lastig onder uit komt? Ik drink zelf ook nooit, vind het niet lekker en onnodig.

  9. bij ons opschool drinken heel veel mensen al heel vroeg en best vaak. En ik zit op een havo/vwo/gymn school. Echt niet normaal, ik drink zelf niet. En ben dat ook nog niet vanplan sowiesoniet voor mn 16de !

    Liefs,
    Isa
    shortsandheels.blogspot.com

  10. Helemaal mee eens.. Ik drink geen alcohol. Ik lust het niet. En heb genoeg ellende in mijn directe omgeving mee gemaakt waardoor ik er een hekel aan heb gekregen.
    Daar komt bij dat ik heel gek kan doen met een fristi on the Rocks πŸ˜‰

  11. Ik drink praktisch gezien ook niet. Praktisch omdat ik tegenwoordig heel af en toe wel eens wat proef, maar ik geloof niet dat ik ooit alcohol voor mezelf besteld/gekocht hebt of meer dan een glas gedronken heb. Ik vind het niet lekker en ook niet nodig. Ik kan ook slecht tegen mensen die zeggen dat ze aangeschoten zijn zo lekker vinden omdat ze dan meer durven te doen/zeggen. Ik heb dan zoiets van probeer aan jezelf te werken zodat je dat zonder alcohol ook kan. Maar goed, alcohol is dan misschien ook wel weer lekker makkelijk πŸ˜‰ Ook heb ik wat minder fijne gevolgen van alcohol(isme) gezien. Al ben ik ergens wel benieuwd wat het met mij zou doen, maar omdat ik een periode vrij extreem anti-alcohol geweest vind ik het een beetje ongeloofwaardig van mezelf om het nu eens op het zuipen te zetten. Maar sommige mensen snappen niet (willen) drinken inderdaad niet, ik heb er uiteindelijk (helaas?) zelfs vriendschappen door verloren…

  12. ik heb ook weleens een wijntje gedronken, ik vond het zo ongelofelijk vies/goor dat ik me afvroeg waarom ik het uberhaupt wilde proeven. Bij mij thuis is er ook nooit alcohol in huis, ook niet tijdens feestjes (van verjaardagen ofzo).

    Ik sprak een keer met iemand die er wel van houdt om te drinken maar die het ook een beetje verwacht dat er tijdens een feestje bij iemand thuis alcohol aanwezig is.
    Toen ik vertelde dat dat bij mij niet zo is kreeg ik het volgende te horen: ‘Als ik op een feestje ben en er is geen alcohol aanwezig, dan lijkt het net alsof ik op een begrafenis ben.’

    Ik voelde me eerlijk gezegd toen best beledigt! Maar goed, ik vind lekker eten op een feestje veel belangrijker dan de aanwezigheid van alcohol, so f*ck that shit πŸ˜€

  13. FIJN! Ik heb een soortgenoot gevonden. Ik drink ook niet en dat ga ik ook niet doen. Mij zul je nΓ³Γ³it dronken zien. Ze zeggen wel zeg nooit nooit, maar ik weet het zeker. Niemand begrijpt me als ik zeg ‘nee ik drink niet’ , zo irritant.

  14. Hm, ik kan niet op jouw reactie hierboven reageren, dus dan maar zo πŸ˜‰
    Maar inderdaad, zo leer je je vrienden kennen. En het zal niet alleen maar om drinken gedraaid hebben. Al voelde dat vaak wel zo omdat dat toch wel een beetje als reden werd aangegeven, ze konden mijn niet zo positieve opmerkingen over uitgaan om enkel te zuipen namelijk niet echt waarderen. Terwijl ik dat juist weer niet snapte. En dat ik er wat van zei als ze vervelend dronken werden (en ik dus een minder leuke avond had) viel ook niet in de smaak. Ergens snap ik dat (achteraf gezien) ook wel, want voor hun verpestte Γ­k natuurlijk weer hun avond. Maar dan houdt het ergens op hΓ¨ πŸ˜‰ Ik moet er wel bij zeggen dat ik toen echt héél erg anti was, gelukkig is dat tegenwoordig een heel stuk afgezwakt πŸ™‚

  15. Het zal niemand verbazen dat ik drink, lijkt me zo. Maar als bob heb ik net zoveel plezier met uitgaan als dat ik wel een glas (of liters) bier mag nuttigen =)

Geef een reactie

