BPS

Ik kijk onder mijn bed, ik schud al mijn kleding uit en ik heb bijna standaard een glas in mijn kamer staan. Waarom? Dit is mijn BPS: Beleid ter Preventie van Spinnen. Jawel, ik ben bang voor die beesten. Wanneer ik een van die vieze kruipers zie, gebeurt er iets in mij wat ik niet kan beschrijven. Ik heb plotseling geen controle meer over mijn ledematen, mijn stembanden of mijn realiteitszin. Het is namelijk zo dat ik denk dat de spin magische krachten heeft, waardoor hij voelt dat ik bang ben en dat hij vervolgens naar mij toe springt. Gewoon, om rondjes over mij heen te rennen en te genieten van mijn gegil. Ik denk niet eens dat hij me gaat opeten.
Ik schuif graag mijn angst voor spinnen af op mijn moeder, die lijdt aan hetzelfde kwaaltje. Hoewel ze zich altijd wel goed in de hand houdt wanneer ze in de buurt is van een spin, kan ik me toch nog herinneren hoe ze paniekerig probeerde weg te komen van zo’n klein monstertje. Natuurlijk kan ik haar niet overal de schuld van geven. Ik heb ook een traumatische ervaring gehad. Toen ik ongeveer tien jaar was, kampeerde ik in Frankrijk. Bij de opening van de tent hing mijn warme trui, die ik aandeed toen het wat kouder werd. Daarna voelde ik iets op mijn hoofd. Omdat ik dacht dat het een blaadje was dat op mijn hoofd was gevallen, pakte ik het van mijn hoofd af. Toen ik in mijn hand keek, zag ik echter geen blaadje. Het was een hele, en ik bedoel echt een hele grote spin.
Later bleek dat mijn gegil tot over de hele camping te horen was en sindsdien klop ik al mijn kleding uit voordat ik het aandoe, van mijn jas tot mijn broeken en alles waar ook maar een babyspinnetje in kan kruipen.
Hoewel het een traumatische ervaring blijft en mijn hand nog steeds gaat tintelen wanneer ik eraan denk, ben ik toch blij dat ik het hier kan delen. Het voelt alsof ik een deel van mijn verdriet kan afsluiten.

Zijn jullie bang voor bepaalde dieren? En hebben jullie daar ook een verschrikkelijk verhaal bij?

23 gedachtes over “BPS

    • Haha, het glas is om de spin in te vangen. Dan heb ik natuurlijk ook nog een stuk papier nodig (wat ik altijd vergeet, waardoor ik dus met een glas tegen de muur sta en me in onmogelijke bochten probeer te wringen om een papiertje te pakken). Ook al vind ik spinnen eng, ik vind het zielig om ze te vermoorden.

  1. Hoewel spinnen niet mijn favo huisdieren zijn ben ik er niet zo bang voor als jij. Ik begin wel altijd rondjes te rennen als ik een bij of wesp om mij heen heb. Het schijnt beter te zijn om te blijven staan maar dat kunnen mijn benen niet. Ik moet weg bij dat gezoem. Overigens ben ik nog nooit gestoken maar het idee dat het kan… En ik niet weet wat er daarna gebeurd!?

  2. Een spin staat niet in mijn top tien van lieve dieren en ik moet altijd wel efkens wat overwinnen als’k er eentje vangen ga, maar toch ik heb niet die huivering zoals jij hebt, ik vind torren veel erger…..

  3. hmmm nee eigenlijk niet echt, ik vond het vroeger juist hartstikke leuk om met insecten te spelen!
    Toen ik pas een relatie had met mn vriend wilde hij me bang maken met een spin, hij had verwacht dat ik zou gillen in plaats daarvan ging ik er achteraan rennen (hihihi)

  4. ik heb last van dezelfde fobie! spinnen zuig ik altijd op met de stofzuiger, maar zelfs dan heb sta ik met trillende handjes en hartkloppingen mezelf de moed in te praten!

  5. Ik heb ook een hekel aan spinnen en eigenlijk alle overige insecten, vooral de herriemakers. Het ironische is, is dat ik hommels wel heel leuk vind, en daar ben ik twee keer door gestoken, op de twee meest logische plaatsen: mijn hoofd en mijn voet :p

    • Hé, dat was me nog helemaal niet opgevallen! Misschien is het de herfstperiode waardoor spinnen het onderwerp van de dag zijn. Ik zal je een mailtje sturen als je een spin moet weghalen 😛

  6. Spinnen zijn erg eng!
    ik ben ook echt heel bang voor spinnen. Toen ik kleiner was had mijn broer een spinnen tik die ging samen met zijn vriendjes spinnen zoeken en in een bak doen. toen hij er achter kwam dat ik als de dood voor spinnen was gooide hij er een keer eentje op me hoofd! laatst zat ik met me vriend in de auto en mijn vriend zei blijf stil zitten:P ik wist niet wat er was tot dat ik een mega spin voor me neus zag bungelen en begon toen keihard te gillen haha

  7. Ik hou niet zo van spinnen, kleintjes kan ik wel aan, maar grote harige zie ik liever ook niet. Verder heb ik niet echt angst voor dieren. Al vind ik de meeste insecten wel super irritante onderkruipsels en heb ook niet zulke goede ervaringen met honden. Ben eens 3x achter elkaar aangevallen door een hondje, terwijl de baasjes erbij stonden en niks deden. Ik moest bij hun tijdschriften bezorgen en durfde er serieus niet meer alleen heen. Gelukkig liep toen hun tijdschrift abonnement af, niet dat ze anders hun tijdschriften nog thuisbezorgd zouden krijgen 😉

  8. Spinnen en slangen, brrr. Geen traumatische ervaringen, maar ik vind het wel hartstikke eng als je (in een film) een spin in zijn hok ziet en vervolgens een shot ziet van het hok zonder spin. brr.

Geef een reactie

