Wrede tieners

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik voor het laatst de gymzaal van de middelbare school verliet, die keer met mijn diploma. Maar laten we nu niet ingaan op het achterlijke idee om een diploma-uitreiking te houden in een gymzaal die zo warm was dat we het net zo goed hardlopend in Equador hadden kunnen doen. Laten we stilstaan bij het feit dat er bijna geen schoolvak erger is dat gym.
Ik zou mezelf niet willen typeren als een ‘sportief type’. Ik ben bang voor de bal, ik sla mis bij hockey en ik heb de coördinatie van een potlood. Het is duidelijk dat ik niet een van de eerste mensen was die gekozen werd, maar het ergste was nog dat gymleraren ons dat leed aandeden. Het is toch niet pedagogisch verantwoord om die wrede tieners elkaar te laten kiezen? Voor de mensen die niet populair waren en ook nog eens geen zin hadden om fanatiek iemand aan de kant te beuken voor de basketbal was het dan ook nooit een pretje.
Wanneer de pijnlijke situatie van het als (bijna) laatste gekozen te worden voorbij was, kon het echte werk beginnen. Er waren twee opties op onze school: wanneer het lekker weer was, gingen we sporten op een grasveld en wanneer het slecht weer was, deden we dat in de gymzaal. Het leuke aan sporten op het grasveld was de frisse lucht en de afwezigheid van het nare gepiep van sportschoenen op de gymzaalvloer. Het nadeel was echter dat na de gymles het halve grasveld aan onze schoenen hing, waardoor de kleedkamers eruit zagen alsof er kunstgras gelegd was.
Dat brengt me op het laatste pijnlijke deel van de gymles: het omkleden. Het is al erg genoeg als puber om aan je eigen lichaam te wennen, maar het werd nog een tikje ongemakkelijker gemaakt door alle meisjes in dezelfde ruimte te proppen. Ik voelde regelmatig de ogen in mijn rug prikken terwijl ik aan het omkleden was. We probeerden met zijn allen deze vreemde sociale situatie zoveel mogelijk normaal te laten lijken, maar nee, het was te moeilijk. Het was dan wel anders dan de verhalen die we hoorden over de jongenskleedkamer.
Ik ben nooit dol op gymnastiek geweest en ik zal het ook nooit zijn. Ik ben meer iemand die graag naar buiten gaat en om zich heenkijkt tijdens het bewegen. Ik ben geen hockeyster of talent in volleybal, ik ben eigenlijk helemaal geen teamsporter. Gelukkig is deze tijd afgesloten en zijn universiteiten zo lief om ons niks te verplichten op het gebied van beweging.

23 gedachtes over “Wrede tieners

  1. Awh. (Trauma’s komen hier bijna omhoog?) Ik vond gym een van de meest geniale dingen; voor eens per week totaal niet met je hoofd bezig zijn. Had je die grafhekel aan gym al vanaf het begin? Of werd het juist in de loop van de tijd (gedurende die zestal jaren) meer een ‘struikelblok’ (niet letterlijk!)?

  2. Wat heerlijk om een mede anti-gym persoon te treffen. Alles wat je beschrijft is zo herkenbaar! Ik was ook heel goed in het team te laten verliezen en zo je ding doen terwijl de rest van de klas kijkt vond ik ook zo mega genant. Het enige dat ik kon was rennen. Dus de piepjestest vond ik nooit zo mega erg, maar de rest… ARG!
    En inderdaad… De kleedkamer. De horror!!!
    Ik had het op het MBO ook nog, maar toen ik daar mee was gestopt, was ook alles over. Hoera!!!
    En dan gym nog verplicht vak maken ook. Idioten.

  3. Hihi, ik snap t wel, maar ik zelf vond gym eigenlijk heel leuk. En het is toch goed dat ze tieners proberen te stimuleren toch wat aan sport te doen (maar vraag inderdaad niet hoe!)

  4. OH MY GOD het woordje GYM alleen al!!!!!! Ik had gelukkig een gymleraar dat een doetje was en waar je zo overheen kon lopen. Elke gymles zat ik aan de kant omdat ik niet mee kon doen omdat ik zogenaamd elke keer ongesteld was en ik verging van de buikpijn. En elke keer als de leraar zich afvroeg waarom ik niet gewoon een paracetamolletje kon innemen om vervolgens gewoon mee te doen, snauwde ik naar hem toe dat hij een man was en geen idee had hoeveel pijn het kon doen.
    Uiteindelijk gaf hij mij het advies dat ik toch maar eens langs de dokter moest gaan omdat hij mijn mestruatie-cyclus wel erg extreem vond. WHAHAHAHAAHHAAHH oh wat een gek

  5. Ugh, gym! Bij mij is het al verpest op de basisschool. Ik als klein meisje was niet erg sportief en durfde niet over de bok heen te springen (dat ding zag er veel te glad uit, daar zou je toch al vanaf glijden als je überhaupt je hand er op zou zetten?) maar mijn verschrikkelijk nare gymjuf (meer een man met legertrekjes) duwde me eroverheen en toen viel ik. Ik ben er nooit overheen gekomen. Ik was al het vertrouwen in gymleraren verloren.

    Daarnaast ben ik dus ook niet sportief, ik heb nooit zo’n behoefte om hard achter een bal aan te lopen, en hem dan toch nog te missen. En daarnaast spelen die andere mensen altijd zo gemeen, ze gooien/schoppen de bal veel te hard en zijn nog boos ook als je hem dan niet vangt. Nee, doe mij maar gewoon een goed boek!

  6. Ik was ook geen grote fan van gym (tenzij het dans of turnen was, dat kon ik nog wel een beetje). Wij moesten zelfs een gymdemo organiseren als “examen”… En ik voerde regelmatig discussie met m’n leraar over het feit dat ik vond dat je ook punten moest krijgen voor je best doen. Helaas was hij het daar niet echt mee eens. Gym was over het algemeen dus niet m’n beste rapportcijfer :p

  7. Ik begrijp je zeker, maar zelf was ik dan wel een sportief type(nog steeds), ik was met turnen echt één van de besten haha, echt, heel flexibel, maar ik zag als mensenliefhebster(ahum) heus de stress om me heen en probeerde daar ook in de kleedkamer rekening mee te houden, kwam ook op voor anderen indien nodig. Heb niet voor niets mijn huidige studie gekozen hè 🙂

  8. Gym is juist mijn favoriete vak, dan hoef je eens niet ergens over na te denken of stil te zijn. En ik word altijd als een van de eersten gekozen, dan voel ik me weer een beetje populair. 😛

Geef een reactie

