Vieze groenteburger

Toen ik acht was, besloot ik van de ene op de andere dag dat ik vegetariër zou worden. Ik wist niet heel goed wat het woord inhield, maar ik vond het mooi en het idee dat ik de wereld zou redden door geen vlees te eten klonk me goed in de oren. Mijn ouders waren echter niet zo blij met mijn nieuwe zelfgekozen pad en schotelden me de volgende dag een groenteburger voor die me er weer volledig van overtuigde dat ik van kippenvleugeltjes en knakworsten hield. Sindsdien had ik er niet meer over gesproken.
Tenminste, tot ongeveer anderhalf jaar geleden dan. Want toen besloot ik om er echt mee te stoppen: geen vlees en geen vis. En dit keer heb ik het volgehouden.
Het leukste van deze keuze is de reactie van andere mensen. Er zijn een aantal categorieën te onderscheiden:
1. De mede niet-vleeseter, die iets zegt als: “Nee, ik eet ook niet zoveel vlees hoor!” Ik vraag me af wat mensen drijft om dat te zeggen. Het maakt me namelijk helemaal niks uit wat andere mensen wel of niet eten, zolang ik maar geen onderdeel uitmaak van hun dieet.
2. De verbaasde die dingen zegt die heel erg logisch zijn, meestal zegt diegene: “Maar dan mag je ook geen kip eten!” Dat meen je niet!
3. De debater, die probeert in discussie te gaan met argumenten die ik al ken: “Voor soja moet ook het regenwoud gekapt worden”. Meestal ga ik niet in discussie, niet alleen omdat niemand kan winnen, maar ook omdat ik gestopt ben met vlees eten vanuit mijn gevoel en niet door logische argumenten.
4. De nieuwsgierige, die me vraagt of ik niet iets mis. Meestal zijn ze verrast als ik zeg dat ik inderdaad soms vlees mis, vooral salami op pizza en ontbijtspek bij een ei of op een pannenkoek. Maar als ik daar niet zonder kan leven, dan is er iets mis.

Ik vind de manier waarop mensen reageren altijd heel leuk. Ik zou nooit mensen willen overhalen om bepaalde dingen wel of niet te eten, want het is de persoonlijke keus van iedere persoon zelf. Toch zie ik dat het af en toe mensen aan het denken zet. Daarom is deze vraag voor jou: eet jij bepaalde dingen wel of niet uit een bepaalde overtuiging en welke overtuiging is dat? En zo niet, denk je daar wel eens over na?

24 gedachtes over “Vieze groenteburger

  1. Ik eet ongeveer 2 x per week vlees en 2 x vis, de rest vega. Ik doe het uit principe, minder is beter. Immers de vleesindustrie die gevoed wordt door voedsel wat mensen zouden kunnen eten, de overbevissing, het dierenleed etc etc. Overigens vind ik kan en klare vegaburgers en andere zogenaamd op vlees lijkende rotzooi echt niet te eten en absurd spul.

  2. Ik heb voor een challenge een maand lang geen vlees gegeten, en op zich beviel het me wel, maar ik miste het vlees zo erg! Vind het goed van je dat je het doorzet!

  3. Ik heb dat niet met eten, maar met alcohol.
    Als ik zeg dat ik niet drink, word ik vaak maar wat raar gevonden. De nieuwsgierige, de debater… ze zijn me wel bekend.
    Wat eten betreft: ik eet vlees. Nu ook weer niet zo fanatiek dat ik niet gezellig met een veggie kan tafelen. Ter afwisseling moet een vleesloze maaltijd kunnen, vind ik…

  4. Ik ben vega, en haha, inderdaad dit zijn precies de reacties! Dan is er nog één toe te voegen
    5. Degene die zich schuldig voelt en begint met ‘ja maar, ik heb het geprobeerd, maar ik vóélde gewoon dat ik dat vlees nodig had, mijn lichaam smeekte om ijzer etc. ‘(haha, ja, tuurlijk, dat zit inderdaad nergens anders in)

    Overigens: het boek dieren eten van jonathan safran foer zou je eens moeten lezen! ook al heb je nu nog geen logische argumenten, ze staan er wel in.

    Ik mis vlees trouwens ook wel eens. Mensen vragen me dan waarom ik het mezelf aandoe. Tsja. Ik probeer niet in discussie te gaan inderdaad 😉

    • Die nummer 5 is herkenbaar ja. Mag ik nog een nummer 6 toevoegen?
      6. De pestkop die dan zijn vlees voor je gezicht gaat zwaaien of expres heel overdreven gaat kauwen en dan ‘hmm… lekker’ roept. Op de een of andere manier moet het overtuigend zijn om te zien dat iemand anders vlees eet, maar dat laat mij alleen nog maar meer walegen.

      Ik kan er niet zo goed tegen als mensen die ik net ken gaan vragen waarom ik vegetariër ben. Meestal ga ik niet mijn hele ‘moraal’ verhaal ophangen, maar zeg ik gewoon dat ik het niet (meer) lust.

      • Ja, het moraalverhaal vertellen vind ik ook lastig. Ik stel het eerlijk gezegd zo lang mogelijk uit, vertellen dat ik vega ben. Het heeft toch bepaalde associaties. Ik wil dat mensen me leren kennen zoals ik ben, vega is een onderdeel, maar niet alles.

  5. Ik ben denk ik de nieuwsgierige. Waar ik me echt aan kan irriteren zijn mensen die ‘flexa-tariër’ zijn. Ik weet niet of dat een zelfverzonnen woord was van die persoon die zei dat die het was, maar het kwam er op neer dat diegene af en toe geen vlees at…
    Mijn moeder probeert wel er wel op te letten. Ik vind het prima om vleesvervangers of gewoon helemaal vegetarisch te eten.

  6. Goed van je dat je geen vlees en vis eet:)
    Zelf eet ik het wel maar dan geen varken want daar krijg ik pukkels van:S vind kip echt heerlijk. laatst had ik wel even dat ik de kip voor kippensoep aan het plukken was en opeens dacht van dit is tog wel heel zielig voor dat kippentje wat maar 81 dagen geleefd had dat heeft me toch wel even aan het denken gezet.

  7. Ik val in categorie vier, ik ben er heel nieuwsgierig naar. Mede doordat ik graag vegetarisch zou eten, helaas kan en mag ik dat niet zelf bepalen. Mijn moeder kookt en ik moet mee-eten. Maar over een half jaar woon ga ik uit huis, dus wie weet!

  8. ik hoef niet elke dag vlees te eten, maar helemaal zonder kan ik niet. ik wou dat ik het kon, maar ik vind het echt moeilijk. ik ben echt zwak als het om eten gaat, als ik iets lekker vind kan ik het heel moeilijk weerstaan. soms als ik me verveel dan ga ik mooie plaatjes van eten bekijken op internet, ik kan echt heel lang mijn tijd daarmee verdoen. ik denk ook heel vaak aan eten. op werk, in de trein, als ik tv zit te kijken en nu zelf wanneer ik dit berichtje tik. pff soms voel ik me een obese persoon in een maatje small

    (oh my god wat leg ik mezelf toch bloot in deze comment!!)

  9. Ik ben een heel moeilijke eter, ik eet dingen vooral niet omdat ik het niet ken en het me niet lekker lijkt. Wat eigenlijk (inderdaad) een hele slechte insteek is. Al leer ik wel steeds vaker nieuwe dingen eten 🙂 Wat andere mensen wel en/of niet eten bemoei ik me verder niet al te veel mee, ik vind ook dat ze dat lekker zelf moeten weten, zoals je al schrijft is dan hun persoonlijke keuze 🙂 Maar eigenlijk denk ik er niet al te vaak over na.

  10. Ik eet geen vis.. Maar dat is gewoon omdat ik het verschrikkelijk vies vind! Van alleen de geur van vis wordt ik al hardstikke misselijk! Maar zonder vlees zou ik echt niet kunnen, denk ik :’)

  11. Ik eet alles wat ik lekker vind. Ben geen vega, vaga of hoe dat allemaal mag heten. Ik respecteer mensen die dit wel zijn (en hoop dat mensen die geen vlees of vis eters zijn mij ook respecteren omdat ik het wel ben) Ik denk dat ik in een heel vroeger bestaan een T-rex was 😛

    Erg knap dat de vegetariers het kunnen want ik kan zelf geen dag zonder vlees…

  12. Weet je overigens
    Wat een vegetarische
    Kannibaal eet?

    …een groenteboer

    Je kunt ook biologisch vlees eten trouwes, maar ik respecteer een ieders overtuiging.
    Vegetarische maaltijden kunnen heerlijk zijn, maar je moet wel weten wat je eet, anders kom je bepaalde voedingsstoffen tekort.

  13. Ik ben er ook altijd heel erg nieuwsgierig naar maar dan voel ik me ook weer heel vreemd als iemands oren van het hoofd ga vragen over zoiets. Niet vlees eten is volgens mij net zo normaal als wel vlees eten.

    • Wow, maar de natuur is echt niet zo wreed als de vleesindustrie. Kijk even de eerste vijf minuten van ‘pig business’, een supergoede documentaire hierover. Hoef je dat hele boek (‘eating animals’) ook niet meer te lezen..

      En omnivoor zijn wil niet zeggen dat je dat in de praktijk hoeft te brengen… Er zijn nog veel meer emoties (etc.) die we onderdrukken omdat we daar beter van worden.

      😀 Sorry, als je geen zin had in discussie.

Geef een reactie

