Stufi

Het is die prachtige tijd in de maand waarop iedere student wacht, dat moment waarop de bevrijding komt en alle zorgen wegvallen en het lange wachten eindelijk verlossing vindt: het storten van de studiefinanciering, kort gezegd, stufi. Stufi is niet zomaar een bedrag dat de overheid aan jou schenkt omdat je studeert, het is een way of life. Rond de 24e van elke maand krijgen we een bepaald bedrag dat we waarschijnlijk al voor de eerste dag van de volgende maand hebben opgemaakt. En dan is het crackers eten tot we weer kunnen feesten met ons welverdiende studiegeld.
Oké, zo rooskleurig is het allemaal niet. Het grootste gedeelte van mijn stufi gaat naar huur en de rest moet ik gebruiken voor mijn boodschappen. Voor ik het weet is het geld alweer verdwenen. Toch is er iets magisch aan studiefinanciering. Het is geen salaris, maar het is ook niet gratis. Het is een lening, maar niet een die je moet uitbetalen (als je het goed doet). Eigenlijk is het een ondersteuning bij het harde werken dat je doet als student, mits je een goede student bent.
Het is daarom ook jammer dat er plannen zijn om de stufi voor de masterfase af te schaffen. Dat betekent namelijk dat we met z’n allen moeten werken voor ons geld (als je niet wilt lenen) en laten we nu eerlijk zijn: daar zijn we veel te lui voor. Of ben ik dat alleen maar? In ieder geval, wanneer ik aan mijn master begin, zal ik trots zijn dat ik zover ben gekomen en mezelf hoogopgeleid mag noemen. Toch zal ik elke maand dat klein beetje extra missen. Dat schouderklopje, die goedkeurende knik, die knipoog van de overheid: stufi is dan niet meer. Ik zal het gaan missen en elke maand een minuut stilte inbouwen voor mijn verloren vriend.

13 gedachtes over “Stufi

  1. Stufi 🙂 Ik krijg het zelf helaas al een tijdje niet meer. Yep, ben een langstudeerder, haha. Ik vind die plannen om het helemaal af te schaffen wel erg rigoureus. Ik ben dan toch wel blij dat ik nu al in de afrondende fase zit! Studeren zelf is soms al zwaar (en tijdrovend :p) genoeg en hoewel ik sommige nieuwe regels wel kan begrijpen vind ik ze niet allemaal meest stimulerend…

  2. Haha, ik snap dat nooit: waarom blij worden als je stufi gestort wordt? Dat van mij gaat meteen door naar de huisbaas.
    Ohja, in de masterfase werken… dat kan dus niet bij alle studies, in ieder geval niet bij de mijne (ik ben van 8.00 tot 18 à 19.00 uur weg..) Dus die regeringsplannen snap ik echt niet. En dan bedoel ik ECHT niet, niet dat ik lui ben of niet wil werken. Ik vind dat dit per studie bekeken moet worden, maar dat vind jij vast ook 😉

  3. Wordt het afgeschaft? Noooo! Ik wil helemaal niet aan een opleiding beginnen mede omdat het zoveel tijd en moeite kost. Een ding stelde me gerust; de studiefinanciering. Als het afgeschaft wordt, hoe moet het dan? Zucht. –

  4. “Investeren in jezelf”, om het halfduur uit te druken. Je kan niet voor niets lenen. (Lekker dubbel kan dat opgevat worden.) En dat verdien je daarna terug, zeer zeer waarschijnlijk. Al ben ik stiekem wel blij dat ik na dit studiejaar klaar ben, haha.

  5. Idioot om het af te schaffen. Ik doe mijn master maar ik werk voor mijn geld in een boetiek erbij en verder is mijn vader zo aardig om alles voor me te betalen. Zou dat niet zo zijn dan zou ik enorm balen als de Stufi gestopt zou worden, idioten!!

Geef een reactie

