Het jaren negentig kind

Er is een plek waarin een overdaad aan glitters, plateauzolen en meer dan twee staartjes boven op je hoofd acceptabel zijn. Een plek waar muziek zo slecht is dat het weer goed is en waar het oké is om zoveel make-up te dragen dat het gezicht een mix van onnatuurlijke kleuren is. Die plek heet de jaren negentig.
Ik ben geboren in 1992 en hoewel ik nog jong was toen de angst voor de millenniumviering toenam, ik weet het nog heel goed. Ik weet nog precies welke muziek er op de radio was en welke kleding mensen droegen (en hoe verschrikkelijk het achteraf gezien allemaal was). Ik weet dat de president van de Verenigde Staten vaak op televisie was en kende hem beter dan de minister-president van Nederland, wiens naam ik toen niet eens kende.
Dit waren de kampen voor kleine meisjes uit de jaren negentig: of je was fan van de Spice Girls, of je was fan van de Backstreet Boys. Ik heb maar weinig meisjes/vrouwen gesproken die van een ander kamp waren. Hoe dit nu precies zat voor de jongens, weet ik niet. Misschien kunnen de mannen die deze blog lezen aan mij uitleggen hoe dit zat voor de jongens uit de jaren negentig. Waren er kampen of zat iedereen gezellig te spelen met de Nintendo 64 en hun Gameboy Colour?
Ik weet nog goed dat ik voor het eerst werd geïntroduceerd met de Italiaanse loodgieter die vrolijk “Mario!” riep. Hij was toen maar heel klein en bestond uit grote pixels terwijl hij van links naar rechts op het scherm liep en sprong (veel meer kon hij niet). Ik was verkocht en met mij alle andere jaren negentig kinderen. Wat waren het toch goede tijden, maar wat ben ik blij dat plateauzolen niet meer te vinden zijn in de winkels. Al zou ik ze toch verkiezen boven Crocs.

24 gedachtes over “Het jaren negentig kind

  1. Ik ben geboren in 1986 dus mijn jeugd speelde zich af in de jaren 90 en hoe tof was dat! De beste kinderprogramma’s! (De mini playbackshow van Henny H. Het heeft me jaren geduurd totdat ik snapte dat die tunnel geen magische tunnel was. Hey! Ik was 4!) de beste muziek (Team BSB! en team Anti N*Sync) Plateauzolen, en dat computerachtige spelletje met dat beestje in dat ei dat je moest laten groeien enz en nu weet ik niet eens meer de naam van dat kreng. Maar je had de Furbie en dat ding.
    Jup. The 90’s. DIe waren leuk!

  2. Eens kijken, de jaren 90. Toen reisde ik elke dag met de trein naar mijn werk. Ik danste met mijn vriendje op ´I saw the sign´ van Ace of Base en we gingen naar een concert van Simply Red. Op onze bruiloft zong de band ‘De meeste dromen zijn bedrog’ van Marco Borsato. Jemig wat een ouwe taart ben ik! 😦

      • Oh jawel, ook de meisjes uit ’89 hadden het over de Spice Girls en de Backstreet Boys. Ik deed alsof ik bij het Spice Girls-kamp hoorde, maar eigenlijk kende ik geen enkel nummer. Want ik luisterde… raad eens? 😉

  3. Ik ben een jaar later dan jij geboren (’93 dus) en echt heel veel kan ik me niet meer van de jaren 90 herinneren behalve de muziek dan. Ik was trouwens kamp backstreet boys & spice girls. Eerst de backstreetboys, toen de spice girls. Ohja, en toybox was ik ook fan van.

  4. Leuk om te lezen, in 1992 was ik 11 en dus heb ik die tijd echt heel bewust meegekregen. In die jaren ging voor het eerst naar concerten enzo… *zucht* mooie herinneringen 😀 Dank je voor deze blog!

  5. Ik ben geboren in 1988, dus de ik ben ook opgegroeid in de jaren 90. Goede oude tijd =) Ik was trouwens fan van de Spice Girls EN The Backstreet Boys, dat was volgens mij niet helemaal de bedoeling =)

  6. Leuk geschreven ! Ik was echt heel jong in de jaren negentig ik weet er nauwelijks iets van, ik heb nog wel een cassette bandje gemaakt door mijn zus met allerlei jaren negentig hits 🙂

Geef een reactie

