Ne-gen-tien

Toen ik klein was en opkeek naar de grote meisjes, dacht ik: “Later, als ik ouder ben, dan zal ik alle antwoorden op het leven hebben. Ik zal alles op orde hebben en precies weten wat ik doe”.
Het is onnodig om te zeggen dat ik nogal naΓ―ef was. Vandaag ben ik negentien jaar geworden en ik heb meer vragen dan ooit. Ik heb te maken met heel andere problemen dan toen ik zeven jaar was en toch voel ik me soms nog steeds dat meisje dat op het schoolplein staat te wachten op haar vriendinnen.
In mijn leven, net als bij het schrijven van vrijwel al mijn essays en papers, heb ik geen flauw idee wat ik aan doen ben. Het grootste deel van de tijd doe ik maar wat en hoop ik dat het mooi uitkomt. Het punt is namelijk, anders dan bij het schrijven van essays, dat er geen richtlijnen zijn voor het leiden van een leven. Er is geen draaiboek gemaakt toen ik geboren werd en een duizend goeroe’s zouden me niet kunnen vertellen wat ik op dit moment zou moeten doen. Het ligt allemaal in mijn handen en hoe geweldig en hoopgevend het soms kan zijn, is het toch heel eng. Stel dat ik het verkeerd doe?
Ik heb mijn leven totaal niet op orde, maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg. In de grootste rommel schuilen vaak ook de mooiste vondsten. Al deze beangstigende vrijheid kan ik gebruiken om iets van mezelf te maken. Om te leven. Om ontzettend te falen. Ook falen is belangrijk.
Laatst vroeg ik aan mijn moeder of ze tips had voor haar jongere zelf, voor haar zelf van mijn leeftijd. Ze zei: “Doe waar je zin in hebt, geniet van het leven, volg je dromen en neem alsjeblieft geen verkering op dit moment”. Ik denk dat ik op de goede weg zit. Nu ga ik taart eten.

33 gedachtes over “Ne-gen-tien

  1. Gefeliciteerd!

    Een kleine tip: ik denk dat de mensen die een draaiboek voor het leven zouden schrijven, erin zouden zetten dat je het beste niet ’s ochtends vroeg taart kan eten… Al weet ik niet hoelang deze post al online staat πŸ˜›

  2. Oh schat, je bent pas 19. Ik ben over 2 weken 25 en weet nog steeds niet wat ik moet. Zoals ik er nu bij zit kan niet meer verschillen van de kinderdromen die ik had als ik dacht aan deze leeftijd. Echt hoor, op je 19e hoef je nog niks te hebben uitgeplozen. Laat lekker alles over je heen komen. Word pas langzaam serieus als je echt volwassen bent (21) maar zelfs dan is het nog niet allemaal duidelijk πŸ™‚
    Gewoon genieten van je leven πŸ™‚

  3. Lang zal ze leven
    Lang zal ze leven
    Lang zal ze leven in de gloriaaa
    in de gloria
    in de gloriaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    HIEPER DE PIEP HOERAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
    HIEPER DE PIEPENDE (whahahah :P) PIEP HOERAAAAAAAAA

    Gefeliciteerd!!!! Ik wens je een liefdevolle verjaardag met heeeeeeeeeel veel taart!

  4. Allereerst van harte!
    Geniet vooral
    Van deze dag
    Pak een leermoment
    Van het afgelopen jaar
    Wees trots op
    Wat je hebt bereikt
    Hef het glas
    En drink op de toekomst
    Zeg tegen jezelf
    Dat je morgen
    Een nieuwe uitdaging kiest
    Je hebt nog een jaar
    Om te groeien!

  5. Gefeliciteerd!

    Waarschuwing: bereid je goed voor op volgend jaar. Twintig worden is extra confronterend. Het luchtige van ‘tiener’ is er uit en je beseft je meer dan ooit dat je niet verantwoordelijk, georganiseerd en klaar genoeg bent voor het leven.

  6. Gefeliciteerd!

    Eigenlijk is het maar goed dat er geen draaiboek is voor het leven. Denk maar eens aan hoe mensen het zouden vinden als alles voorbestemd is, de meeste mensen vinden dat verschrikkelijk en reageren dan ‘wat heeft het dan nog voor zin, als ik zelf geen keuzes meer kan maken’. Soms lijkt een draaiboek fijn (eigenlijk best wel vaak) maar als je er dieper over na gaat denken zou ik toch liever kiezen voor geen.

  7. Hieperdepiep … Hoera!!!
    Gefeliciteerd! Je bent al veel verder dan ik toen ik 19 was. Pas op mijn 30e begon het allemaal een beetje goed te komen. Je hebt dus nog tijd genoeg. Geniet ervan (ook van de taart).

  8. Gefeliciteerd!! En je moeder heeft 200% gelijk πŸ˜€ Beter gezegd over 11 jaar (spreek even uit ervaring) loop je waarschijnlijk nog steeds tegen dezelfde dingen aan. Dat hoort nou eenmaal bij het leven…

  9. Allereerst – op de valreep – van harte gefeliciteerd met je verjaardag! En wat de rest van die levensvragen betreft: ze zullen op tijd en stond je pad kruisen. Ik ken je niet zo goed, maar iets zegt me dat je op dat moment genoeg bagage zal hebben om er op een goeie manier mee aan de slag te gaan…

  10. Zo herkenbaar. Ik ben nu inmiddels ook al een tijd 19 en ik heb soms inderdaad geen idee wat ik aan het doen ben, ook al beweer ik tegen de buitenwereld van wel. Ik kan me herkennen in je moeders tips. Plezier hebben, doen wat je wilt doen.. en dan komt het uiteindelijk wel goed. Te optimistisch? Misschien wel. Maar heb jij een beter idee? πŸ˜‰

    gr!

Geef een reactie

