Een lichte verslaving

Ik heb een kleine verslaving aan muziek. Ik zeg klein, want ik heb een grotere verslaving aan chocolade, boeken, notitieboekjes en beddengoed dat net uit de droger is gekomen. Mijn verslaving aan muziek is alsnog vrij groot. Ik luister er zeker een paar uur per dag naar en ik mis regelmatig telefoontjes van mensen doordat ik het geluid weer net iets te hard heb gezet.
Wanneer mensen vragen naar wat voor muziek ik luister, wordt het al wat moeilijker. Ik kan me niet voorstellen dat mensen alleen naar één soort muziek luisteren.
“Ik luister naar Italiaanse opera’s”
“En verder?”
“Niks.”
“Niks?”
“Nee. Gewoon Italiaanse opera’s, ongeveer zes uur per dag.”
Ik luister naar vrijwel alle muziekstijlen, al zal ik het soms niet altijd toegeven. Dus ja, ik heb ook een aantal slechte, maar ontzettend aanstekelijke tienerpop in mijn afspeellijsten staan waar mijn oren van gaan bloeden, maar waar mijn hart van opspringt (maar geen Justin Bieber, dat gaat me te ver). Het is moeilijk zo’n heerlijk opzwepende beat en die zoete stemmen te weerstaan, ik kan niet anders dan zulke nummers op repeat zetten en de wereld om me heen te vergeten.
Natuurlijk luister ik ook naar wat meer sociaal geaccepteerde muziek, nummers waar ik best cool mee overkom, zeker wanneer ik de lyrics kan citeren alsof het Shakespeare is. Maar soms verlang ik stiekem naar die muziek waar twaalfjarige meisjes verliefd op raken. Misschien wil ik terug naar de tijd waarin dat nog normaal was. Misschien heb ik gewoon nog het brein van een twaalfjarig meisje, wie zal het zeggen. Ik denk dat het komt doordat tienerpop universeel aanspreekt, simpel en vrolijk als het is. En niemand zal dat van me afnemen.

18 gedachtes over “Een lichte verslaving

  1. Ik beken, ik heb een zwak voor muziek uit de jaren 90. Heerlijk om mee te “zingen’. Spicegirls, vengaboys en westlife, ik ken ze allemaal.

  2. Ik luister ook echt naar van alles, geen peil op te trekken. Maar heb wel dagen dat ik gewoon zin heb in één muziekstijl en die dan gerust paar uur lang achter elkaar luister.

  3. Ik luister ook veel verschillende muziekstijlen! Al ben ik nog een tiener.. haha. Gewoon lekker meebrullen en net als vroeger je even niet realiseren waar de tekst overgaat…als die al ergens over gaat.

  4. Ook ik luister vanalles, maar tienerpop kan mijn hart niet echt begeren. Ik houd juist helemaal niet van dat zoete, mijn eigen stem is ook als een engeltje zo smetteloos en ik haat dat! Doe mij maar iets ruws, iets onvolmaakts, dat vind ik veel mooier!

  5. Ik vind Gers Pardoel een kneus, omdat hij in vergelijking met anderen Nederlandse rappers eigenlijk slecht is, maar ‘Neem je mee’ begin ik raar genoeg steeds leuker te vinden..

Geef een reactie

