Lastige voornemens

Elk jaar, vanwege de sociale druk (“heb jij al goede voornemens? Nee? Denk je dat je perfect bent of zo?”), kom ik weer op de proppen met nieuwe ‘goede’ voornemens. Het zijn dingen die ik mezelf vertel in de hoop dat het ooit gebeurt, zoals: Ik moet echt gezonder eten, de klassieker. Of het zijn naรฏeve gedachtes van een wereldverbeteraar: Ik ga elke dag iets goeds doen! Het probleem met zulke voornemens is dat ze helemaal niet goed zijn, want het is onmogelijk om ze werkelijk te vervullen. Daarom drie tips voor iedereen die nu echt iets wil bereiken.


Je gaat namelijk echt niet zes keer per week anderhalf uur sporten of heel veel geld doneren aan een goed doel, terwijl je eigenlijk zin hebt om jezelf te trakteren. Hou je voornemen dus realistisch en uitvoerbaar, zodat je er niet tegenop ziet om het uit te voeren en het ook werkelijk doet.


Mijn voornemens: “Ik moet gezonder eten” en “Ik ga elke dag iets goeds doen” zijn totaal niet duidelijk. Wat is gezonder eten? En wat is iets goeds? Het is beter om heel concreet vast te stellen wat je wilt doen. Bedoel je met gezond eten bijvoorbeeld om twee stuks fruit per dag te eten? Op deze manier weet je precies wat je doel is en kun je ook niet stiekem smokkelen.


Niemand is ooit overal in geslaagd. De grootste genieรซn in deze wereld hebben fouten gemaakt. Wees dus aardig voor jezelf als het niet lukt, maar ook als het wel lukt. Beloon jezelf als je je voornemen volhoudt en troost jezelf als je dat niet doet. Elke dag is een nieuwe dag om overnieuw te beginnen!

Hopelijk heb je wat aan de tips!

20 gedachtes over “Lastige voornemens

  1. Ik doe niet aan goede voornemens. Ik stel lijstjes op in de hoop dat ik ze kan volbrengen, gewoon als pure fun. Maar haal ik ze niet, nou…dan niet. Die goede voornemens werken bij mij toch nooit ๐Ÿ™‚

  2. Goeie tips. Ik dacht erover om ook eens een 365 dagen project te doen. Maar dit jaar zijn het zelfs 366 dagen en ik weet nu al dat ik het niet langer dan een maand vol ga houden.
    Mijn goede voornemen voor dit jaar is dan ook om geen goede voornemens te maken!

  3. Mooie buttons, lekker duidelijk zo! Ik houd mijn doelen altijd concreet… (en stiekem onderaan de lijst gooi ik dan nog een heleboel vaags… haha maar dan weet ik wel waar ik me op moet richten, want dat staat bovenaan)

  4. Ik doe daarom nooit aan goede voornemens… Ik begin gewoon aan iets wanneer ik er zin in heb. Echter, twee jaar geleden was mijn goede voornemen om meer en beter contact met mijn familie te krijgen. Dit is gelukt. We zien elkaar vaker en het is vreselijk leuk en gezellig. Ik vind het erg jammer dat ik dit nooit eerder heb ondernomen. Zeker nu mijn ouders er niet meer zijn ben ik heel erg blij dat ik zoveel steun en kracht heb aan mijn familieleden.

Geef een reactie

