Een blog over kerst

Jawel, daar is hij dan. Het was onvermijdelijk: een blog over kerst. Maar dan niet over hoe geweldig het zou zijn als het zou sneeuwen (al zou dat wel geweldig zijn) of over hoe leuk het is om het huis kerstproof te maken met lichtjes, minikerstmannen en boompjes (al is dat heel leuk). Natuurlijk is kerst heel leuk en mooi, maar we hebben het nooit eens over hoe zwaar we het hebben rond deze periode. Natuurlijk is het logisch dat al die verplichte etentjes met familie waarbij je oma nog eens wil duidelijk maken dat je dit jaar nog steeds weer single bent niet echt je favoriete tijdsbesteding is, maar we hebben het nooit over hoe moeilijk het is om een goed cadeau te vinden.
Ik heb het regelmatig gehad: op vrijdagavond in de kou langs de weinige winkels die nog open waren of geen kleding verkochten, op zoek naar iets, al was het maar een doosje tandenstokers in de favoriete kleur van die persoon, om te geven. Langzaam borrelde paniek op in mijn maag en langs mijn keel omhoog tot ik alleen maar gepiep en condenswolkjes kon uitbrengen. Uiteindelijk kwam ik dan thuis met iets wat niemand zou willen hebben, slecht en gehaast ingepakt en met een platgedrukt strikje erop. Beschaamd legde ik het onder de boom en ging ik in een hoekje uithuilen.
Tegenwoordig heb ik er een sport van gemaakt om gekke clichécadeau’s te kopen voor iemand, zeker voor familie. Dat zijn namelijk de leukste dingen om te geven. Natuurlijk zijn handdoeken en pannensets ook handig om te geven, maar het geeft me niet zoveel plezier als toen ik een paar jaar geleden droplulletjes gaf (ja, dropjes in de vorm van… je raadt het). En als iemand mijn cadeau echt niet leuk zou vinden, kan ik altijd terugvallen op het eeuwige: “het gaat toch om het gebaar?”

16 gedachtes over “Een blog over kerst

  1. Haha, overmijdelijk inderdaad. Ik moet vanavond en morgenochtend ook nog even snel wat kerstcadeautjes inslaan :s Hier moeten ze leuk én nuttig zijn, lastig… Maar voorgaande jaren heeft iedereen al zoveel “rommel” gehad, haha!

  2. Ja verdorie wat kan dat soms lastig zijn. Bij mij ligt er 1 pakje onder de boom, voor mijn vriend omdat ik een maand geleden eindelijk per ongeluk iets tegenkwam waarvan ik zeker weet dat hij het leuk vindt. Maar we doen eigenlijk helemaal niet aan kerstcadeautjes …

  3. Ik vond kadootjes altijd leuk om te kopen tot dit jaar. Dit jaar ben ik
    a) nog steeds niet begonnen (jaar daarvoor had ik in september al iets) b) geen inspiratie en beperkt budget
    c) angst dat ik iets koop wat mijn moeder of zusje al gekocht heeft. (yay voor zusjes die maar een jaar jonger is, ong dezelfde dingen leuk vind en hetzelfde fucked up liefdesleven heeft)

    Alles wat maar enigzins een persoonlijk kadootje zou zijn ben ik bang dat mijn moeder of zusje het al heeft gekocht, of nog erger, voor mij…

    Zucht. Volgend jaar toch maar weer in september beginnen…!

    (thanks for sharing, nu voel ik me niet volledig alleen! :p)

  4. Dit jaar is het ook echt een ramp. Mijn vriend is flink aan het hamsteren geslagen en is de afgelopen dagen echt iedere dagmet kados thuis gekomen. Ik was al blij om voor ieder 1 pakje te scoren. Volgend jaar ga ik werken met lijstjes en schrijf ik het hele jaar op wat mensen willen hebben haha. Doen hoef ik rond de feestdagen alleen maar te kijken wat ze nog niet gehad hebben vd lijst 🙂

  5. Hoeraaaa voor het feit dat mijn oma nooit begint over die ontbrekende man in mijn leven. Nog nooit heb ik mijn grootouders daar over gehoord. Waarschijnlijk omdat ze elkaar zelf ook op wat latere leeftijd leerde kennen (eind 20).
    En die kerstcadeau’s… Ik heb voor mijn broer iets gekocht dat voor mannen word gezien als praktisch (en dus hoop ik werkelijk dat hij dat ook vind. Ik zelf zou het afschuwelijk vinden om het te krijgen), maar goed. Mannen zijn anders….
    Maar ik vind het een ramp. Meestal. Vooral omdat die andere twee, ma en broer, nooit wat weten, en dan opeens in de week voor kerst (meestal broer) opeens met tig dingen komt. En tja… dan heb ik al wat gekocht voor hem…

  6. Echt wat mensen zichzelf aan doen met die cadeautjes, in enorm lange rijen staan en stress om wat te kopen. Jer en ik hebben ons het volgende motto aangemeten; cadeautjes kunnen altijd dus waarom wachten tot kerst?

    Maar goed je hebt alles nu binnen en mij rest niets anders dan je een hele fijne kerst toe te wensen!

Geef een reactie

