Gelukkig nieuwe dag!

Een heel aantal jaren geleden, op de basisschool, bleef er een vriendin bij me logeren. We schreven op briefjes, omdat we bij elk geluid bang waren dat mijn ouders wakker zouden worden en ons plezier zouden verstoren. Dat ging soms uren door, tot we met halfopen ogen nog net konden lezen dat de ander geschreven had dat ze slaap had gekregen. Deze keer was iets anders. Het was precies twaalf uur toen die vriendin mij op het briefje een gelukkig nieuwe dag wenste.
Ik realiseerde me toen dat elke dag afzonderlijk net zo monumentaal is als een nieuw jaar. Iedere dag is een mogelijkheid om te leren, voluit te genieten en om van gedachten te veranderen. Ik kon iedere dag nieuwe voornemens maken als ik dat zou willen.
Natuurlijk geldt dit ook voor ieder uur, iedere minuut en zelfs iedere seconde, maar het mooie van een dag vond ik altijd dat dagen makkelijk te tellen waren, maar ook lang genoeg waren om echt iets te doen zonder enorm te haasten. Daarnaast was het niet zo lang dat doelen te groot werden om te kunnen bevatten en dus niet ontmoedigend waren (zoals het soms is met het lezen van collegestof).
Soms wens ik mensen nog een gelukkig nieuwe dag wanneer de klok 0:00 aangeeft en denk ik hieraan. Elke dag is een dag om het om te gooien. Dus ook al gaan je goede voornemens op 1 januari de mist in, ook al is je nieuwjaarsfeest een flop of lijkt het allemaal compleet verkeerd te gaan: morgen kan het allemaal anders zijn.

Ik wens jullie een enorm mooi nieuw jaar en voor alle 366 dagen een gelukkig nieuwe dag!

24 gedachtes over “Gelukkig nieuwe dag!

  1. Je hebt helemaal gelijk, maar omdat de maatschappij nu eenmaal – tot mijn grote verveling – verwacht dat je iedereen een gelukkig nieuw jaar wenst, begin januari: fijn 2012! πŸ™‚

  2. Ja, dat is waar, maar toch vind ik het heerlijk om nieuwjaar te vieren πŸ˜› Het geeft meer een gevoel van een schone lei en een nieuw begin dan een doordeweekse dag in april kan doen. En ja, dat zit allemaal in je hoofd, maar als het helpt…
    Desalniettemin goed om je te realiseren dat het altijd anders kan πŸ™‚ Gelukkige nieuwe dag!

  3. Helemaal eens! En een heeeeeel gelukkig 2012 toegewenst!!

    Toen ik en me zusje vroeger nog samen een kamer deelde en geen zin hadden om te slapen schreven we ook briefjes naar elkaar. We hadden beiden een stiftje en zodra we wat op een papiertje hadden geschreven maakte we er een propje van en gooide we het naar elkaar. En zo ging dat door totdat het papiertje helemaal vol geschreven was. Wat een heerlijke tijd was dat!!

  4. Dat klopt helemaal! Het is maar één keer per jaar oud&nieuw, maar het is ook maar één keer per jaar 27 maart of 10 oktober. Eigenlijk zou je dus élke dag (elk uur, elke minuut en elke seconden) moeten vieren.

Geef een reactie

