Baantje

Wat doe je als je op de middelbare school zit en al je vrienden kunnen meer dingen kopen in de lunchpauze dan jij? Juist, dan neem je een baantje. En wat is de leukste verschrikkelijke manier om te werken op die leeftijd? Precies: in de supermarkt. Daar bevond ik me ook, tot ongeveer anderhalf jaar geleden. Natuurlijk weten we allemaal dat werken als kassamedewerker niet de meest romantische manier is om je tijd te besteden, maar wanneer je werkelijk daar zit, achter de kassa, met je speciale shirt van de supermarkt en je haar in een paardenstaart, dan dringt de harde realiteit zich werkelijk aan je op.
Het begon al meteen in mijn eerste week. Ik was terecht gekomen in de hysterie die de zegel spaaractie werd genoemd. Keer op keer mocht ik de verschrikkelijke zin: “Spaart u nog zegeltjes?” uitspreken. Natuurlijk met een glimlach, want klanttevredenheid was het belangrijkste. In het jaar dat volgde, kwamen er keer op keer nieuwe acties. Het gevolg was dat er hordes kinderen buiten stonden te gillen om welke rare poppetjes of kaartjes dan ook.
Gelukkig zijn er ook leukere momenten te noemen, bijvoorbeeld toen ik de zware boodschappentassen van een oude vrouw naar haar auto mocht brengen. Ze was ontzettend blij dat ik haar even hielp en vond me erg lief. Het bleek dat ze voor een stuk of acht bewoners van haar seniorengebouw boodschappen had gedaan. “Dat doe ik nooit meer!” zei ze. De volgende keer had ze drie tassen boodschappen voor haar dochter gehaald.
Ik was enorm blij toen ik stopte met kassawerk, maar het was mijn tijd waard. Ik had genoeg geld om te doen wat ik wilde en zelfs nu heb ik er profijt van: ik heb altijd leuke anekdotes bij de hand. Als je nog verhalen zoekt, ga in een supermarkt werken. Gegarandeerd succes!

Heb jij nog leuke verhalen overgehouden aan je (bij)baan?

30 gedachtes over “Baantje

  1. Haha, ik geloof niet dat ik lang genoeg gebliept heb, zo noemde wij het altijd :p Maar ik heb vast genoeg anekdotes van bijbaantjes, het is nu alleen te vroeg om er op te komen…

  2. Ik heb hier ook eens een stukje over geschreven. Aan bijbaantjes houd je nu eenmaal de verschrikkelijkste herinneringen over. Aan de andere kant krijg je er wel veel voor terug. Mijn eerste baantje was een oppasbaantje, toen ik 12 was.

  3. Nog nooit in een supermarkt gewerkt. Wel in het HEMA restaurant en bij de rookworsten, dat was ook hilarisch. Voor de rest veel in horeca en als verkoper. Heb mooie dingen meegemaakt tijdens m’n baan als verkoper. (:

  4. Ik heb nooit in de supermarkt gewerkt. Bij ons begin je in een kas, plantjes poten. En daarna ben ik begonnen met afwassen en dat doe ik al 9 jaar. Gelukkig mag ik over een half jaar ontslag nemen!

  5. Nou, mijn “baantjes” uit het verleden zijn niet zo leuk als kassamedewerker geweest, denk ik. Afwassen op vlieland, ontzettend zwaar werk.. twee week full time achter de computer gezeten om data te verwerken. Ook verschrikkelijk werk, maar gelukkig heb ik daar wel veel aan verdiend! πŸ™‚

  6. Ik werkte bij een slager. Wij hadden veel vaste klanten en als ik die nu weer eens tegenkomen dan is het nog steeds: ‘Jij bent toch dat meisje van de slager?!’ Haha!

    En ik was een keer op tv geweest en op één of andere manier had echt iedereen dat gezien, dus kwamen er allemaal klaten binnen met: ‘HΓ© beroemdheid!’ Of tegen m’n baas: ‘Oh, nu gaan je prijzen zeker omhoog?’ Was wel erg grappig πŸ˜›

  7. Oh mij god! Mijn eerste bijbaan was vakantiehuisjes schoonmaken in Center Parks.

    Dan moesten we heel vroeg in de ochtend verzamelen bij Zuidplein waar een bus ons kwam ophalen om ons naar Center Parks te brengen. En daar aangekomen kwam je in een hele grote zaal vol met schoonmakers (de meeste waren vrouwen tussen de 40 en 50) je werd dan gekoppeld aan iemand en daarmee ging je samen met de fiets een aantal (lege) huisjes langs om schoon te maken.

    Ik weet nog dat ik de eerste keer met de stofzuiger de trap op moesten en dat ik dat kolossale ding naar beneden had laten vallen, WAT EEN HORROR!

  8. Mijn bijbaantje is in de Hema en daar gebeurt elke keer wel wat. Haha. Ik die een servies laat vallen, ik die het kraantje van de worstenpan niet dichtdoet voordat ze er tien liter water in gooit, ik die de bloembak laat omvallen zodat het hele stukje straat voor de Hema onder de drab ligt, en vervolgens als haar college alle modder weer in de bloembak heeft gegooid hem nog een keer te laten vallen. #skills

    En verder natuurlijk standaard kassa dingen. Soms zit je ook zo in een ritme, dan heeft de klant alles al in zijn of haar tas gestopt en dan komt automatisch die zin ‘wilt u er ook een tasje omheen’ achteraan omdat je die ALTIJD zegt.

    Zoals je ziet vermaak ik me prima ;D

  9. Het is altijd dankbaar om leerlingen te zien slagen dankzij examentrainingen πŸ™‚ Ik heb alleen in eerste instantie de verkeerde keuze gemaakt door in Leiden te solliciteren. Die mensen daar waren helemaal niet aardig voor me en ik stapelde fout op fout alleen maar doordat ik me zo bewust was van wat ik allemaal niet en wel mocht doen. Dat heeft dus alleen maar stomme anekdotes opgeleverd.
    Een jaar later heb ik gesolliciteerd bij Lyceo zodat ik in Nijmegen les kon geven en daar hebben ze me direct benoemd tot hoofd(!)docent, het gaat heel goed en is nu wΓ©l leuk πŸ™‚ Daar kunnen ze bij de SSL nog een puntje aan zuigen.

  10. NUHR heeft er een liedje over…
    Toch is dienstbaarheid goed
    Ook – niet-beroepsmatig
    Fijn dat je er ook nog geld voor krijgt
    Meegenomen…
    Reken af met graai en snaai
    Grijp de dief!
    Ruim niet de zwerver
    Wel het vuil
    Van de maatschappij!

  11. Ik ben het volledig met je eens! Kassawerk heb ik nooit gedaan, maar ook in de bakkerij en op de delikaas-afdeling is genoeg te beleven. Al moet ik zeggen, ik ben blij dat ik na ruim vier jaar supermarktwerk nu niet meer elke week tussen de schappen sta..

  12. In mijn jonge jaren verdiende een een centje bij als dj in een danscafΓ©. Alle middagen en elk weekeinde was ik daar, plaatjes draaien, maar ik heb het nooit als werk ervaren, het was mijn hobby en ik kreeg er een zakcent voor terug πŸ˜‰ Ik hoor blijkbaar bij de gelukkigen.

  13. Jaaaa de supermarkt! Ik vond het contact met de klanten altijd het allerleukste, maar het werk zelf is zoo eentonig dat ik ermee ben gestopt. Toch heb ik er wel de leukste anekdotes aan overgehouden!

  14. Mijn bijbaantje was in de keuken van een verpleeg tehuis. Daar stond de muziek vaak zo hard dat de kerkdienst er last van had.
    De water gevechten in de zomer vond ik fantastisch. Net als de koks die de bevoorrading deden. Ze hielden altijd rekening met mijn (on)gezonde trek in snoep en koek πŸ™‚
    Ik heb daar drie jaar met heel veel plezier gewerkt. Dit was mijn enige bijbaantje daarna kreeg ik nl vast werk.

  15. Ik heb een tijdje gewerkt in het animatieteam in een dierentuin. Een van de taken was het schminken van kinderen, dat doe je niet zo 1,2,3 wat betekent dat ouders moeten wachten – wat betekent dat ze tegen je gaan praten. De gekste/leukste/bijzonderste verhalen gehoord! Ben er helaas al veel vergeten (het is al bijna 6 jaar geleden) 😦

Geef een reactie

