Verslaving

Ik heb het hier wel eens kort over gehad in dit blogje (punt nummer 2), maar het is iets wat zo’n groot deel van mij uitmaakt dat het wel waard is om een hele blogpost aan te wijden.
Sommige mensen kunnen niet zonder alcohol. Anderen zijn dol op films. Nog meer danken hun leven aan Justin Bieber (vraag me niet hoe of waarom). Ik houd van boeken. Ze staan tegen de muur opgestapeld, naast mijn boekenkast, en een stapel ziet er op dit moment uit alsof het elk moment kan omvallen. Mijn verzameling blijft maar groeien. Het is alleen maar erger geworden sinds ik naar de grote stad ben verhuisd. Hier zijn er boekenwinkels in overvloed, de een klein en gezellig, de ander groot en heerlijk om in rond te snuffelen. Ik kan zo uren doorbrengen in een boekenwinkel. Dat is geen schatting, maar een empirisch vastgesteld feit. Ik heb uren doorgebracht in boekenwinkels. Omdat ik het zo heerlijk vind.
Het komt regelmatig voor dat ik door het centrum loop met een vriendin of met meerdere vriendinnen en dat ik uit het niets “boeken!” roep. Op dat moment voel ik meteen een hand om mijn arm klemmen en word ik meegesleurd, anders loop ik onvermijdelijk een boekenwinkel in en ik word niet vaak weer teruggezien – tenzij ik heel snel een boek vind.
Soms zie ik een aantal titels, maar kan ik ze door geldgebrek (of omdat ik het geld moet gebruiken voor iets belachelijks als eten of mijn huur) niet kopen. Ik weet dat ik uiteindelijk het boek alsnog wil kopen, dus ik houd, jawel, een lijstje bij met boeken die ik nog wil hebben. Netjes onder elkaar, met auteur en titel en een klein hokje ervoor waar ik een kruisje in kan zetten wanneer ik het boek heb gekocht. Ik lijk misschien een vrouw van vijfenzeventig hierdoor, maar het geeft me rust. Wanneer ik een boek weer van mijn lijstje mag strepen, valt er een last van mijn schouders. Zoveel boeken, zo weinig tijd, maar gelukkig heb ik nog even.

26 gedachtes over “Verslaving

  1. Haha heel herkenbaar!
    Ik heb teveel boeken en mag straks nog maar nauwelijks nieuwe kopen. Ik heb gewoon geen plek voor ze en ik vind het een beetje zonde om mijn kleine appartementje vol te stouwen met boeken. Dus over een paar maanden word ik lid van de bieb en dan maar afwachten hoe dat bevalt… Want er gaat niks boven boeken kopen. Feit!

  2. Hihi, same here! Ik heb meerdere van die lijstjes rondslingeren 😉 En boekwinkels zijn mijn favoriete winkels. Vooral degene met her en der een fijne stoel om alvast door een boek te bladeren en/of een gezellig cafeetje erbij. Helaas zie je die in Nederland (nog) niet zoveel.

  3. Dat soort lijstjes heb ik ook. Maar ik kom niet zo heel vaak in een grote boekenwinkel en als het dan zo is dan is het met mijn moeder. En die zegt dan al vaak na 10 minuten: ‘Nee, nu zijn we hier al lang genoeg, we gaan.’
    😉

  4. Herkenbaar! Ik droom ervan om als ik later echt gesetteld ben in een groot huis een bibliotheekkamer te hebben. Of in ieder geval een hele muur vol met boeken. Minstens. Waarschijnlijk twee. Maar toch ’t liefst een bibliotheek.

  5. Ik deel je verslaving. Mijn boekenkastje is nu vol, ik weet gewoon niet meer waar ik het nog allemaal moet opbergen! Boeken zijn echt een heerlijke manier om te ontsnappen naar een andere wereld. Als ik een leuk boek te snel uit heb gelezen heb ik er spijt van dat het boek zo snel heb gelezen en dat het nu al uit is. En dan mis ik de personages echt even, WHHAHHAHHAHAHAHAHHA.

  6. Soms zou ik willen dat ik een lezer was. Maar helaas, dat ben ik niet. En ik zie heel erg veel leuke boeken. Maar ik weet dat als ik ze koop, dat ze in de kast blijven liggen tot er een enorme stoflaag op ligt en dan weer weet dat ik ze heb omdat ik de bende weer aan het opruimen en schoonmaken ben.

  7. Mijn e-reader (die ik nauwelijks gebruik) staat vol met boeken, mijn kast staat ook vol. Pas als ik minder dan 10 boeken te lezen heb, mag ik weer nieuwe kopen (boehoe!).
    Dat neemt niet weg dat ik natuurlijk gewoon een boekhandel inga om te snuffelen 😉

  8. Ik heb een vervelende voorspelling voor je: naarmate je ouder wordt zal het lijstje waarschijnlijk nóg sneller groeier dan dat je af kunt strepen. 😛 Met het is fijn dat je een lijstje hebt, dat je overzicht hebt. Boeken kopen is inderdaad zoiets zaligs. Tegenwoordig heb ik dat minder, maar ik heb ook nog een behoorlijke collectie uit de tijd dat ik er bij ieder bezoek aan stad er eentje móest meenemen 😉

  9. Heel erg herkenbaar! Mijn boekenkasten zit allebei al bijna vol. En ik heb nu natuurlijk een gigantische megalijst aan boeken die ik moet lezen: nog 995 te gaan haha.

  10. Haha zo herkenbaar!! Je lijkt helemaal geen vrouw van 75, want ik ben 22 en heb precies hetzelfde. Hou ook een lijstje bij en word daar helemaal ruistig van als ze allemaal doorgestreept zijn.

  11. Lijkt me geen verkeerde verslaving! Bij mij begint er ook een verzameling boeken te ontstaan, en ik vind het wel fijn eigenlijk. Alleen past het niet meer zo goed in de kast inderdaad ;).

  12. Hihi, ik had dat met CDs. Mijn moeder zorgde er altijd voor dat als we samen gingen shoppen dat zij tussen mij en de cd winkel in liep. Boeken lees ik alleen van de bieb, of soms leen in ze van mn moeder (die juist alleen maar koopt)

  13. Ik heb ook veel boeken die ik nog moet lezen en wel heb gekocht, die staan dus te wachten. Verder leen ikb oeken bij de bibliotheek, dat scheelt toch wat geld en ruimte. Haha. Ohja, ik heb net je hele blog gelezen (je bent gek!, toch heb ik het gedaan) en je hebt een leuke blog! 😉

  14. Heel herkenbaar inderdaad! Ik zou echt in de Waterstones of Selexyz in Amsterdam willen wónen bijna. Maar boeken kopen mag ik niet zo vaak van mezelf, omdat ik net als jij ook moet eten en huur betalen en dat soort onzin. Gelukkig zijn er altijd verjaardagen! Dit jaar op mijn verlanglijst: boeken, boeken en nog meer boeken. (En een extra kast om ze in te zetten, misschien ook handig.)

Geef een reactie

