Wat zeg je?

Dit lijkt soms een heel onpopulaire mening, maar ik ben dol op accenten. Ze klinken zo heerlijk. Soms exotisch, soms gek, maar altijd verrassend. Het leukste vind ik de verschillen in klanken, waardoor het lijkt alsof iemand iets heel anders zegt dan wat hij of zij bedoelt.
Zo zat ik laatst in de trein en was ik een klein beetje bezig om de man naast me af te luisteren die aan het bellen was (je moet toch iets te doen hebben). Hij had een Limburgs accent en hij sprak hij het over iets “van een tiet terug”. Ik heb misschien een beetje gelachen.
Ook in het dorp waar ik vandaan kom, kunnen ze er wat van. Het klinkt als een mix van een klein beetje Rotterdams, een klein beetje wat-zeg-je-nou? en een snufje achterlijkheid. Het woord ‘dorp’ wordt ‘durp’, ‘moet’ wordt ‘mot’ en veel andere woorden worden een luie verkorting van het originele woord, waardoor alles klinkt alsof de sprekers een aardappel in hun mond hebben.
Gelukkig heb ik niks overgenomen van het dorpse accent en ook al heb ik deels Limburgs bloed, is er zelfs geen zachte g achtergebleven. Wel heb ik soms een beetje een accent. Heel af en toe, wanneer ik gefrustreerd ben en erover praat met andere mensen, klink ik Rotterdams. Heel erg, overdreven Rotterdams. Ik zou het niet beschamend noemen, want het is ook wel weer grappig. Sommige mensen praten spontaan Frans als ze boos zijn, in klink ineens Rotterdams. Dat moet ergens ook een talent zijn, toch?

Heb jij een accent en wat vind je daarvan?

16 gedachtes over “Wat zeg je?

  1. Als ik heel enthousiast over iets ben of ruziemaak, ga ik wat platter praten, haha. Verder horen mensen eigenlijk nooit waar ik vandaan kom (Brabant), dat vind ik best positief πŸ˜›

    (Btw, er mist een woordje in de eerste zin van de tweede alinea!)

  2. Echt plat/dialect praten kan ik niet, maar ik heb wel een Brabants accentje. En nu ik ook in een typisch Brabants bedrijf werk, met alleen maar mensen uit de regio, merk ik dat het soms een beetje erger wordt… Daar ben ik niet altijd blij mee, maar gelukkig blijkt Brabants dan wel weer het meest sexy accent te zijn ;p

  3. Ik denk altijd dat ik geen accent heb, maar mijn vriend denkt daar anders over. Hij hoort er bij vlagen wat Rotterdams en Haags in. Hij komt uit Nijmegen en hoewel hij ‘netjes’ probeert te praten hoor je er altijd wel iets van terug.

  4. Ik heb geen accent maar ik kan wel de volgende accenten nadoen:
    Nederlands praten met een frans accent er doorheen
    Engels praten met een frans accent er doorheen
    Nederlands praten met een hindoestaans accent er doorheen
    Engels praten met een hindoestaans accent er doorheen
    WHAHAHHAHHAAHAHHAHA πŸ˜€

    Oh en nog nederlands met een surinaams accent er doorheen!

  5. Ik heb een accent en ik haat het want het klinkt zo lomp en plat. 😦 wel handig alsje accent alleen maar tevoorschijn komt als je boos bent.

  6. Inderdaad het is een onpopulaire mening. Want ik haat het ook enorm soms. Ligt er natuurlijk aan welk accent, maar de meeste accenten mag ik niet zo. Veranderd natuurlijk niets aan de persoon (even voor de gene onder ons die een accent hebben :))

  7. Ik heb gelukkig geen zwaar dialect, alleen af en toe een beetje een Brabantse zachte g er door heen. Mijn vader is buitenlands, en hij heeft dus een accent als hij praat en mensen denken vaak dat ie uit Frankrijk komt, wat best grappig is.

  8. Ik geloof dat ik als in Friesland wonende Friesin die geen Fries spreekt redelijk accentloos ben. Misschien praat ik ‘noordnederlands’ ofzo. Maar er heeft nog nooit iemand wat van gezegd, terwijl ik toch wel een paar Friezen ken die hoe ABN ze ook praten het er toch verschrikkelijk boers uit komt. Haha.

    Zelf vind ik een Brabants en Limburgs accent niet zo mooi (en de enige twee jongens die ik volg met een blog komen uit… je mag raden ;D) maar Vlaams vind ik prachtig en Gronings en Drents ook.

  9. Ik zal vast wel een accent hebben, maar zelf valt me dat niet op. Misschien alleen een zachte g. Toen ik op tienjarige leeftijd verhuisde naar Brabant had ik heel veel moeite om mijn oude accent kwijt te raken. Het heeft ook een tijdje geduurd voordat mijn vriend mijn vader kon verstaan en hij heeft er nog wel eens moeite mee ^^

  10. Mijn moeder praat ontzettend plat, vooral als ze net bij haar vader op bezoek is geweest. Achterhoeks. Ik vind het niet zo charmant, soms wel gemoedelijk. Ik ben de enige thuis die echt ABN spreekt en dat houd ik graag zo. Soms moet ik me wel inhouden. Vroeger bracht ik in de zomer veel tijd door in de omgeving van Nijmegen. Een paar jaar geleden kreeg ik een klasgenootje uit die regio met een flink accent. Soms was ik bang dat ik ongemerkt zou gaan meepraten en dat zij dan zou denken dat ik haar nadeed. Sommige accenten vind ik heerlijk om naar te luisteren, vooral Brabants en Limburgs, hoewel dat laatste vaak lastig te verstaan is. Ik kan me enorm ergeren aan Fries, ik vind het gewoon niet mooi. Het punt is dat in mijn muzikale familie het heel makkelijk gaat om accenten over te nemen. Vooral mijn broer heeft er een handje van. Toen hij in Doetinchem naar school ging sprak hij ontzettend Achterhoeks, nu studeert/werkt hij in Brabant dus neemt hij Brabantse dingen over, maar ook alle accenten van zijn medestudenten, met name Rotterdams en Limburgs neemt hij over. En hij komt uiteindelijk in Friesland te werken. Goed, ik houd mijn hart vast. πŸ˜‰

  11. Helaas hier ook een limburger.. al praat ik niet meeeegggaaaaa liiimburrrgggss zoals de mensen op tv altijd klinken. Moest wel even lachen om het – van een tiet terug (dat betekend van een tijd geleden) Ik praat zelf ook limburgs, maar in mijn gezin alleen met m’n moeder. Met m’n twee zussen en m’n vader praat ik nederlands, terwijl mijn zussen onderling wel dialect praten….. ingewikkeld maar waar πŸ˜‰

Geef een reactie

