Digitaal gedoe

Sociale netwerken en ik gaan niet samen. Natuurlijk was het al vervelend om ontzettend ongemakkelijke msn-gesprekken te hebben met mensen die ik eigenlijk amper kende, dus toen dat ook nog eens openlijk op het internet gedumpt kon worden, was het voor mij einde oefening.
Ik heb daarom een tijdje al het digitale gedoe geboycot. Als iemand vroeg of ik Hyves had (als iemand dat ΓΌberhaupt al vroeg), zei ik dat ik het stom vond en dat ik toch weinig vrienden zou hebben. Uiteindelijk nam ik Hyves, vond ik het stom en had ik minder vrienden dan die ene persoon die nog minder cool was dan ik (ja, die was er. Denk ik). Het enige leuke aan het hebben van een netwerk was dat ik kon kijken wat voor gesprekken mensen om me heen hadden en dat ik altijd probeerde geheime boodschappen tussen de ‘krabbels’ te ontdekken.
Toen kwam er Facebook. Facebook was cool, veel cooler dan Hyves en nog veel cooler dan de mensen die op Hyves zaten. Dus ging iedereen over naar een ander sociaal netwerk wat in essentie dezelfde was als de vorige, maar dan nieuwer en daardoor des te meer bijzonder. Ik vond het niet stom en ik had vrienden (er zou een relatie tussen die twee kunnen zijn), dus ik plaatste af en toe een ‘status’, zoals dat heet. Ik wachtte op de ‘likes’, ik verlangde naar de ‘likes’, als niemand mijn status ‘like’-te, voelde ik me als iemand die op een feestje een grapje maakt waar niemand om moet lachen.
Ik had geen zin om me daar druk om te maken, dus vond ik Facebook weer stom. Uiteindelijk zit ik alsnog tijden te scrollen om te kijken naar wat andere mensen doen en of ik toch nog een geheime boodschap kan vinden tussen een cryptische “was gezellig!”. En misschien vind ik nog wat leuk.

19 gedachtes over “Digitaal gedoe

  1. Ik ben nooit echt een grote fan van hyves geweest. Had wel een profiel, maar dan ook echt alleen om een kijkje te kunnen nemen in het dagelijkse leven van vrienden aan de andere kant van het land. En dan kwamen al die “vriendjesraces”, dus iedereen die je ook maar 1 keer hebt gezien, voegde je toe. Bah.
    Facebook heb ik echt al heel lang, dit om makkelijk contact te houden met vrienden en familie in het buitenland.
    Tsja, en toen was hyves ineens niet meer cool genoeg, dus begint de vriendjesrace op facebook. Jakkes.

  2. Facebook is inderdaad in essentie hetzelfde, maar ik moet zeggen wel veel minder schreeuwerig dan hyves en het allergrootste voordeel is natuurlijk dat de hele wereld erop zit, dus je kunt ook met buitenlandse vrienden contact houden. Misschien is dat nog wel het belangrijkste voor mij.

  3. Ik heb facebook, hyves en twitter maar gebruik twitter het meest van alles en mijn blog natuurlijk. Ik weet hoe dat gaat met vriendenrace dus ik accepteer neit alle vriendenverzoekjes meer, vooral omdat ik dan ook uren aan het scrollen ben om te kijken wat er allemaal is gebeurd.

  4. Haha, ik herken dit wel een beetje. Vooral in het lekker niets posten en gewoon kijken wat andere mensen te melden hebben op FB. Uiteindelijk zou ik toch te veek bang zijn iets te missen om het te verwijderen πŸ˜‰

  5. Hyves had ik omdat iedereen het had, maar eigenlijk deed ik er niet zoveel mee want ik kreeg geen honderdduizend krabbels per dag en dan is er al snel niet zoveel aan. Facebook vind ik wel leuk, al ben ik daar niet op niet heel actief op. Twitter wel!

  6. Ik ben echt een gevalletje spraakwater en ik vind altijd geniale dingen online. Moet mezelf ervan weerhouden niet elke poep of scheet te tweeten/posten. Lukt nog best aardig. πŸ˜‰

Geef een reactie

