Hospitier hier

Iedereen die op kamers gaat, is gegaan of mensen kent die deze stap hebben genomen, weten dat er nog een stap aan vooraf gaat (behalve vrolijk afscheid nemen van alle stomme mensen om je heen en hallo zeggen tegen studiefinanciering voor uitwonenden). Wanneer je werkelijk op kamers gaat, met huisgenoten, moet je gewoonlijk ook hospiteren.
En dat heb ik ook gedaan. Vergeet de do’s en don’ts die mensen je meegeven, want ik heb alle fouten begaan en zit alsnog nu comfortabel in mijn kamertje te typen. Ik zal jullie vertellen van de heuglijke, beschamende en vreemde avond die ik noem: De avond dat alles verkeerd ging.
Het begon al helemaal aan het begin, toen ik het adres had gekregen en had besloten om te gaan lopen naar mijn bestemming. Wat ik niet wist, was dat ik:
1. Op Google Maps de route voor auto’s had aangevinkt,
2. Deze route ontzettend lang was, en
3. Dat ik enorm ging verdwalen.
Uiteindelijk was ik anderhalf uur onderweg toen ik eindelijk een bus zag waarvan ik wist dat die me op de juiste plek zou dumpen. Ik was alleen wel aardig te laat.
Het ergste kwam nog later op de avond, toen ik per ongeluk zei dat mijn ouders me kwamen ophalen en ze zeiden dat ze best even mochten komen kijken. Vijf minuten later stonden mijn ouders rond te kijken en ik kroop in een hoekje weg om te huilen. Wat zijn je ouders ineens beschamend als je indruk wilt maken op iemand. Gelukkig waren ze goed in zelfpromotie, want ze boden al gauw aan om het halve huis te renoveren en weet ik niet wat te doen.
Ik weet niet of het geholpen heeft, maar twee dagen later werd ik gebeld en hoorde ik dat ik de kamer had. Al die tips, zoals ‘kom op tijd’, ‘wees jezelf’ en de klassieker ‘neem nooit je ouders mee’, zijn onzin. Er zijn namelijk geen tips. Het is een kwestie van geluk en over je zenuwen heenstappen. Misschien toch een kleine tip: neem de bus. Voor je eigen bestwil.

25 gedachtes over “Hospitier hier

  1. Als er maar niet gestaakt wordt

    Wees vooral jezelf
    Tast af naar wat de gewoontes zijn
    En ik zou kiezen voor een
    Opgeruimde hygiënische plek
    Ik heb corvee voor het huishouden ingesteld
    Zo’n wc kan een doekje toch
    In ieder geval een keer zien…
    Toch?

  2. Leuk geschreven! Ik heb nooit hoeven hospiteren, maar heb morgen wel een gesprek bij de woningbouw. De klassiekers ‘wees jezelf’, ‘kom op tijd’ heb ik inmiddels ook gehoord haha..

  3. Ik ga liever niet hospiteren, dan moet je volgens mij de keuken en badkamer delen met anderen en daar houd ik niet zo van. Maar ik ga eerst weer bij mijn ouders wonen volgend jaar en daarna misschien op kamers.

  4. Haha, nee! 😀 Wat goed, kennelijk vonden ze je gewoon heel leuk. Ik heb nog NOOIT succesvol gehospiteerd, zelfs al deed ik alles volgens het boekje. Gelukkig dat ik nu iets heb waar niemand me voor hoefde te kiezen…

      • WHAHHAH doet me gelijk denken aan wat ik een keer ben tegen gekomen. Een studenflat waar ze een vrouwelijke huisgenoot erbij zochten, maar ze MOEST vrijgezel. Het stond ook nog eens groot op een bord buiten de deur. Volgens mij was het een grap want dit kan (lees: mag) toch niet waar zijn!!!!!

  5. Wow hier had ik nog nooit van gehoord! ‘k Weet niet of dat bij ons (in België dus) ook gedaan wordt… Is dat dan een huis waar de kotbaas bij inwoont? Of hoe gaat dat precies in zijn werk?
    Ik zit ook op kot (zoals dat heet bij ons, ’t klinkt een beetje boertiger :p), maar ik moest daarvoor helemaal niet “solliciteren”. De eerste die zich aanbiedt, krijgt het. Het enige wat ik een beetje eng vond, was om te weten wanneer een kot nu goed was, want je wist sowieso dat als je niet meteen ‘ja’ zei, de volgende het had en dan kon je niet meer veranderen van gedacht. ‘k Geloof dat ik een stuk of vijf koten bezocht heb en bij het vijfde moest ik echt niet twijfelen. Het is nu het derde jaar dat ik er woon en ‘k ben daar nog steeds heel graag 🙂

    • Ik vind dat zo leuk klinken, ‘op kot’ 😛 Maar nee, je gaat meestal hospiteren in een huis waar alleen andere studenten wonen. Zo krijg je een huis met mensen die allemaal een beetje hetzelfde zijn en dat is bevorderlijk voor de sfeer.
      Grappig dat het zo verschilt! Heb jij dan ook huisgenoten? Lijkt me dan wel vervelend als je zo’n kamer kiest en dat je dan bij mensen terecht komt die je eigenlijk niet zo liggen.

      • Haha, ik dacht echt dat je met de kotbaas moest samenwonen door het woord ‘hospiteren’ :p
        Ik woon in een huis met 8 ‘koten’, maar er zijn geen gemeenschappelijke ruimtes, behalve het toilet en de douche (waar je normaal gezien niet samen naar toe gaat voor een koffiepauze of zo :p ). Ik heb dus mijn eigen keukentje in mijn kamer.
        Verleden jaar had ik nogal wat contact met de buren, maar nu zijn er veel nieuwe mensen in het gebouw, die ik nog niet heb leren kennen. In feite maakt het niet zoveel uit wie hier allemaal woont (tenzij er mensen bij zouden komen die héél veel lawaai maken) en we kunnen zelf kiezen hoeveel contact we maken…
        Maar inderdaad, als je samen moet koken en ook een gezamenlijke woonkamer of zo hebt, dan is het wel handig om het goed te kunnen vinden met je buren!

  6. Dat heb je toch nog goed geflikt dan, dat je toch werd gekozen! Ik moet volgend jaar ook aan de bak (misschien ook wel in Utrecht) en ik zie mezelf ervoor aan om alles verkeerd te doen, net als jij haha. Zou leuk zijn als het dan toch goed afloopt!

  7. @Sharina: Ja, dat kan best heel serieus zijn hoor! Ik heb ook verhalen gehoord dat mensen allerlei rare dingen moeten doen of meenemen (die die studenten dan houden, zoals dat iedereen drank mee moest nemen en dat je dat niet mee terug mocht nemen). Ik snap niet dat je wilt wonen in zo’n huis!

  8. Eerst maar een studie vinden, first things first.
    Toch ga ik denk ik wel mijn eigen typisch klungelige zelf zijn wanneer ik moet hospiteren. Zoiets voorzie ik gewoon 😉

  9. En dan heb je ook nog huizen die met rondes werken, dat je wel 4x langs mag/moet komen… Heel vermoeiend als je het dan niet wordt. Ik ben ook één keer ergens geweest dat ik binnen een minuut al wist dat ik er niet zou willen wonen, haha. Maar ach, het hospiteren heeft zo ook z’n charmes. En die ervaringsverhalen doen het achteraf altijd goed 😉

  10. Mooi verhaal! Ik ben ook gekozen terwijl ik niet het idee had dat het echt heel goed ging ofzo. Ik denk dat de mensen die een kamer vergeven een idee hebben van wat ze zoeken, en wat je ook doet, als je niet in dat plaatje past kun je het wel vergeten.

Geef een reactie

