Hoe schrijf je een essay?

Ik ben inmiddels een doorgewinterde essay schrijfster en ik denk dat ik nu wel de complexe processen achter opstellen van een aantal pagina’s essay heb begrepen. Naast dat je altijd jezelf moet zijn en zelfvertrouwen moet hebben, zijn dit in mijn ogen de belangrijkste tips.

Alles wat op Wikipedia staat is sowieso waar, dat kan niet anders. Kijk daarom altijd op deze site en neem de informatie die je nodig hebt over. Knippen, plakken en klaar! Heb je nog bronvermelding nodig? Verzin maar wat, daar letten ze toch niet op, want ze zijn verblind door je flitsende feitjes!

Is het je wel eens opgevallen dat knappe mensen sneller doorgaan bij een talentenshow? Het gaat precies hetzelfde bij je essay. Het oog wil ook wat. Gebruik daarom altijd een leuk plaatje of een grappige cartoon op je titelblad.

Gebruik ‘echter’ in plaats van ‘maar’ en ‘immers’ in plaats van ‘want’. Voeg daar nog een aantal keer ‘slechts’ en ‘desalniettemin’ toe en je taalgebruik gaat van Leipe Mocro Flavour naar Troonrede. Je krijgt bonuspunten als je een woord erin gooit dat de docent niet kent!

Dit zijn mijn belangrijkste tips voor het schrijven van een essay. Vertel ze niet door, want voor je het weet hebben je klas-/jaargenoten je ideeën ingepikt!
Kijk ook even naar de tags.

30 gedachtes over “Hoe schrijf je een essay?

  1. Hahahaha! Het verbaasde me toen ik op het HBO zat nog wel zo hoeveel mensen nog wel hun opdrachten zo inleveren… Zit je je tips stiekem soms wel te verspreiden ;-)?

  2. Tip 2 moet ik nog even aan werken 🙂 een vriendin van mij levert altijd alles in kolommen in en hoe veel te laat ze het ook inleverd, ze krijgt elke keer een voldoend, soms zelfs hoger dan de mensen die het wel op tijd hebben ingeleverd.

  3. Dankje voor de tips. Ik deed dit ook bij werkstukken. Maar bij de moeilijke woorden beweerden ze dan dat ik het nie tin mijn eigen woorden had opgeschreven en het van de site had overgenomen.

  4. Ik mag hopen dat je docent de woorden echter en immers wel kent 😉 hahaha maar ik begrijp wat je bedoelt. Woordkeuze is erg belangrijk in een tekst en kan het naar een veel hoger niveau tillen..

  5. whahahhahhhaah!!! Toen ik las: Alles wat op Wikipedia staat is sowieso waar, dat kan niet anders.
    Dacht ik gelijk ‘oh my god Nicoleee neeeeee’. Maar ik zag toen gelijk je tags ernaast hihihi

Geef een reactie

