Free from Facebook

Daar zat ik, voor de computer, met mijn vinger op de linkermuisknop, te twijfelen. To Facebook or not to Facebook? Dat is de moderne vraag. Wil ik dag in, dag uit zien hoe laat mijn ‘vrienden’ naar bed gaan, met wie ze naar bed gaan en waarom ze naar bed gaan? Wil ik foto’s zien van feestjes waar ik nooit naartoe ben geweest? Getagged worden in een foto waar die ene puist lijkt alsof het op het punt staat mijn gezicht op te eten?
Ik heb laatst een blog geplaatst over sociale media en hoe Facebook niet voor me werkte. Sterker nog, terwijl ik een vorm van RSI kreeg tijdens het scrollen, drong het steeds meer tot me door dat Facebook juist ontzettend tegen me werkte. Waar was ik nou precies mee bezig?
Dus ik klikte op ‘delete profile’. En ik leef nog.
Jawel, er bestaat leven na Facebook! Ik heb nog steeds sociale contacten, weet alles wat ik wil weten en ik bespaar zeeën van tijd. Natuurlijk heb ik die tijd niet nuttig besteed, maar ik heb het in ieder geval nuttiger besteed dan wanneer ik een beetje zou kijken naar hoe andere mensen hun leven leiden.
Het is pas net een dag of twee later, maar ik mis het tot nu toe niet. Ik zocht af en toe naar iets om me even van mijn bezigheden af te leiden (met andere woorden: studie-ontwijkend gedrag), maar als dat de reden is om Facebook te gebruiken, ben ik blij dat ik er vanaf ben. Ik ben benieuwd of ik nog afkick-verschijnselen krijg.

32 gedachtes over “Free from Facebook

  1. Hihi, een bekende sog activiteit inderdaad. Ik ben er mee begonnen om contact te houden met buitenlandse familie en vrienden, maar nu kijk ik ook vaker om gewoon wat tijd door te komen (verspillen)… Ach, soms is het ook nog wel een beetje handig. Ik ken trouwens ook mensen die doordeweeks hun profiel deactiveren en in het weekend weer activeren, dus als je afkickverschijnselen krijgt is dat misschien ook nog een idee, haha ;p

  2. Knap hoor! Ik zou het niet kunnen of misschien willen. Ik gebruik het vooral om in contact te blijven met familie in Australië en vrienden die over heel Nederland zitten, al die zogenaamd geweldige facebookspelletjes kunnen me gestolen worden haha.

  3. Haha ik heb wel Facebook maar ik heb er eigenlijk veel contact met m’n vriendinnen en mensen die in het buitenland wonen, dat maakt dat ik Facebook zeker (nog) een tijdje hou!

  4. Ik hou m’n facebook ook alleen maar om contact te houden met familie die ik anders amper zie of hoor. Anders was’ie ook al lang weg denk ik!

  5. Ik vind het op zich wel goed om je profiel te kunnen verwijderen! ‘k Denk niet dat ik dat zou kunnen, om verschillende redenen..
    Omdat ik dan denk (onterecht waarschijnlijk) dat ik weer als laatste op de hoogte zou zijn van nieuwtjes en omdat het medium ook wordt gebruikt om afspraken te maken met het praesidium waarvan ik lid ben (beetje vervelend wel, maar dat kan ik in mijn eentje niet veranderen).
    Misschien toch maar voor de zekerheid weg doen alvorens ik leerkracht word! 🙂

  6. Ik kijk nauwelijks op facebook, soms 1 keertje op een dag, soms een keertje in de 3 dagen. En ik lees lang niet alles meer, want de helft is niet interessant, als ik zie welke personen het schrijven dan denk ik al: zal wel weer gaan over ‘ik ga zo naaar school’.

  7. Mijn facebook is letterlijk aan het sterven, ik doe er amper wat mee. Ik gebruik het alleen om familieleden te feliciteren op hun verjaardag waar ik eigenlijk amper contact mee heb.

  8. De enige reden waarom ik facebook nam was omdat ze me anders bleven spammen met mailtje (hoe kwamen ze aan mijn mail?) met daarin een boodschap in de trant van ‘Hey, al je (populaire) vrienden hebben facebook, jij niet, neem ook facebook!’ op een gegeven moment werd ik er zo gek van dat ik facebook heb genomen zodat ik de mailtje kon ‘uitzetten’. Haha. Ach, het is geweldig SOGmateriaal en veel mensen die geen twitter hebben (familie) hebben wel facebook dus dat is wel leuk!

  9. Haha voordat ik wat meer begon te facebooken heb ik ook mijn account vier of 5 keer weg gegooid. Inmiddels leeft hij alweer een paar maanden en ik vind het zo af en toe best leuk ook. Maar ik weet dat ik niet zal sterven als ik het niet meer heb. Om nou de hele dag op die webpagina rond te hangen. Doe maar niet.
    Maar dat zal ook wel komen omdat ik niet heel sociaal ben.

  10. Nou, precies datzelfde gevoel had ik met twitter een jaar geleden: wat een verlichting! Facebook hou ik nog wel, simpelweg om contacten met mensen die ver weg (lees: Utrecht oid) wonen te onderhouden.

  11. Ik vind FB erg leuk, en zal het dus ook niet wegdoen. Ik kan me wel voorstellen dat het enorm oplucht om het de prullenbak in te smijten wanneer het een kwestie van moeten wordt…

  12. Leuke blog. En een interessant experiment, kijken of je het ‘redt’ zonder facebook.
    Ik ben het met je eens dat facebook veel te veel tijd kost. Aan de andere kant geeft het feit dat zoveel mensen het gebruiken, het vanzelf een bepaald bestaansrecht.
    Als ik een feestje geef is facebook erg handig…
    In elk geval lees ik graag hoe het verder gaat zonder facebook 🙂

  13. Ik heb geen facebook,hyves & twitter meer.

    Ik heb altijd al niet goed tegen deze sites gekund, alle indrukken die ik op me af krijg. Het elke keer moeten checken van statussen. Het verslavende gevoel. Het gevoel dat ik wat moet tikken, en alle tijd die het kost.

    Ik heb van mijn 13e tot mijn 18e hyves gehad. Heb het in die jaren vier keer verwijderd gehad. En weer aangemaakt omdat toch veel mensen die ik kende het hadden. Elke keer snapte weer waarom ik het verwijderde, en toen ik 18 was, vond ik dat ik oud en wijs genoeg was om nu wel te weten dat het niks voor mij was.

    Facebook had ik sinds 2009. Na twee jaar werd ik er helemaal gek van, mede door al die statussen inderdaad van ‘ik moet plassen’ en ‘ik ben moe’ of ‘wat een rot weer’. Ik werd er gek van, wat een onnuttige informatie die ik binnenkreeg. Verder had ik zelf ook daardoor de drang om er veel op te zetten. Niet onzin informatie maar soms wel veel statussen met muziek/afbeeldingen/quotes. Ik verwijderde het. Na een paar maanden ging ik op vakantie. En mijn familie ging al hun vakantie foto’s op facebook zetten. Ik probeerde het een week, en werd weer gek. En verwijderde het.

    Ik word vaak als ‘raar’ of ‘ouderwets’ gezien of mensen vinden dat ik overdreven doe, maar ik vind het lekker rustig en ga NOOIT MEER TERUG! 🙂

Geef een reactie

