Littekens

Toen ik op de basisschool zat, hadden we zwemles met de hogere klas. Mensen uit de hogere klas vond ik per definitie slimmer, mooier, beter, kortom, ik was onder de indruk van ze. Dat was dan ook meteen de reden waarom ik indruk op hen wilde maken. En dat deed ik, al was het op een pijnlijke en rare manier zoals ik alleen ik dat zou kunnen.
We stonden in de kleedkamer, de meisjes uit mijn klas en de ‘grote’ meisjes. De grote meisjes hadden een spelletje verzonnen. Het doel was om zo rood mogelijk te worden door je adem in te houden (zie je ‘em al aankomen?). Eén voor één hielden alle meisjes hun adem in en kregen vervolgens een enorm rood hoofd. Ik weet niet eens meer of er gejuicht werd of gewoon bewonderend werd toegekeken. Wat ik wel wist, was dat ik op een gegeven moment aan de beurt was.
En ik won. Denk ik. Ik kan met enige zekerheid zeggen dat niemand zo rood werd als ik, aangezien er bij mij bloed aan te pas kwam. Ik had namelijk zo lang mijn adem ingehouden dat ik flauw was gevallen, met mijn kin op de stenen. Het eerste waar ik mee wakker werd, was: “Ze bloedt!” Ik weet nog dat ik me afvroeg wie er bloedde, om vervolgens te beseffen dat ik het was.
Heel wat gehuil, drie hechtingen en heel wat jaren later vind ik dit een enorm leuk verhaal. Het is leuk om te vertellen, leuk om te bedenken dat ik, om aan te tonen dat alles nog goed met me ging, de tafel van zes ging opdreunen. Ik was maar een gek kind.

Heb jij nog interessante verhalen bij littekens?

30 gedachtes over “Littekens

  1. Wat een verhaal zeg! Ik heb wat littekens op mijn handen van korstjes af krabben en 1tje van het vallen op een stoeprand met m’n fiets. Niet zulke interessante verhalen dus…

  2. Ik zit er vol mee; mijn linkerarm is soort van bedekt met ze omdat ik als 2 jarige de juspan over me heen trok (godzijdank valt de schade mee, er zitten een paar dikkere littekens van waar het 3e graads was ofzo en er om heen is 2e graads. Ik moet in de zomer oppassen want het verbrand nogal snel).
    Ik heb er 1 op mijn knie omdat ik op vakantie van mijn fiets viel, midden in het fijne grind (uitgegleden met fiets, AUW).
    En de leukste: Mijn rechterarm staat een klein beetje scheef met een soort van bobbel/heuvel er op omdat mijn arm was gebroken (twijgbreuk, geen uitstekende botten enz hoor) en ik niet naar het ziekenhuis wilde om het te laten zetten. Hihi, het is vanzelf weer geheeld. Het is dé litteken die mijn eigenwijsheid en koppige karakter beschrijft.

  3. Op mijn basisschool hadden ze vroeger een hekwerk en op de punten waar het hek open kon, staken van die haken uit de grond. Toen ik in groep 3 zat viel ik op zo’n haak, dus daarvan heb ik nog een klein litteken achter mijn oor zitten. Op mijn knie zit een groot litteken van toen ik een keer gevallen was met de fiets. En dan heb ik een paar littekentjes overgehouden van de waterpokken, omdat ik er niet vanaf kon blijven..

  4. Ik heb best veel kleine littekentjes, ik ben een echte krabber, dat begon al als baby. Ik heb ook nog wat littekens door mijn onhandigheid, van spetterende olie tijdens het koken tot het schaven langs stenen muurtjes waar ik op probeerde te balanceren… Of door andermans onhandigheid (skistok tegen mijn lip, maar dat litteken is eigenlijk niet meer zichtbaar, alleen nog voor mezelf, haha). Oh en één van een vechtpartij met mijn konijn. Maar gelukkig heb ik nooit hechtingen ofzo nodig gehad 🙂

  5. Ik vind ’t grappig hoe je erover vertelt, maar ’t klinkt toch allemaal wel heel erg pijnlijk! (Dus durf ik er eigenlijk niet zo goed om te lachen). Gelukkig maar dat alles is goedgekomen.
    Ik heb een litteken van een paar centimeter op een duim omdat een vriendinnetje er met haar schoen langskwam. Echt, vraag me niet hoe we dat hebben gedaan (ik zou het niet meer na kunnen vertellen), maar ik vind het toch bijzonder dat ik daar een litteken van heb. ’t Valt niet zo op, maar ik moet wel altijd lachen als ik ’t zie.

  6. haha dit klinkt erg herkenbaar. Alleen deed ik nooit mee met dit soort spelletjes. Ik vond de dames en heren uit de hogere groepen een beetje eng. 🙂

    Oh enne, nee ik heb geen verhalen bij littekens. Behalve als je de emotionele mee gaat tellen 😉

  7. Lekkere spelletjes zijn dat! Waren de consequenties de overwinning waard?
    Ik heb vooral heel veel littekens op mijn benen, ik krab ze namelijk al mijn hele leven open, hoe hard ik ook probeer het niet te doen. 😦 Verder nog een eentje in de binnenkant van mijn elleboog van toen mensen schrikdraad (zonder stroom) over de weg spande en ik ertegenin fietste, één op mijn neus en de binnenkant van lip van toen ik tegen een tafeltje opknalde en een brandwond op mijn hand. Oh ja, ook nog eentje op mijn schouder van toen ik op mijn verjaardag mijn nieuwe skeelers ging uitprobeerde en uh.. viel. Maar verder valt het wel mee hoor. 😉

    • Volgens mij ben ik de enige die het echt zo heeft onthouden, maar aangezien het een grappig verhaal is, vind ik dat het die hechtingen waard is. Ik heb liever een hele rits aan vreemde verhalen dan dat me nooit iets is overkomen 😉
      Je hebt trouwens ook wel veel capriolen uitgehaald!

  8. Littekens in gezicht vanwege oogoperaties,
    Maar ook onzichtbare littekens
    Zij hebben invloed op mijn leven
    Hersenletsel overgehouden na ongeluk
    Op mijn 14 e.
    Nu ik het weet kan ik er meer mee dan gedacht

  9. Nou, ‘k weet niet of je ’t interessant kunt noemen, maar ik heb een keer een salto met de fiets gemaakt en toen mijn kaak gebroken. Litteken net onder m’n kin, je ziet het alleen van onder, gelukkig.

    En ik heb al sinds mijn geboorte (keizersnee) een litteken dat meegroeit, waar de dokter me blijkbaar per ongeluk een heel klein beetje heeft gesneden.

  10. Leuke spelletjes deden jullie 😉
    Ik heb behoorlijk wat littekens, m’n huid heelt vrij slecht, dus ik krijg ze ook echt heel snel, van de kleinste dingetjes. Maar ik heb er geen één met een leuk verhaal 😦

  11. Nou, ik heb de tandafdruk van mijn zusje op mijn hoofd, we waren wat hyperactief aan het spelen en toen ging ik met mijn hoofd omhoog en zij net met die van haar naar beneden (nee, ze heeft me niet gebeten 😉

    Verder nog een op mijn been die lijkt op een enkelbandje, van de hond. We hadden zo’n uitrolriem en mijn moeder had de hond vast die achter mij langs liep en toen een ruk gaf, waardoor ik een diepe snij/schaafwond had die in een vreemd rondje om mijn been loopt.

    Ik heb ook nog een op mijn knie toen ik op het klassenfeest uit het water klom en er kennelijk ergens glas lag.

    That’s it 😉

  12. Ik heb één litteken op mijn scheenbeen van toen ik, als 10-jarige, van een stenen blok bij de speeltuin op een picknickbankje wilde springen. Die afstand was best groot, dat kan ik nu wel zien, maar toen vond ik dat het prima kon. Dat was niet zo. Gevolg: heel hard tegen de rand van het bankje aangesprongen, een paar weken mank gelopen (ik vond mezelf nogal dom dus wilde niks tegen mijn ouders zeggen, maar waarschijnlijk is het bot gescheurd geweest of misschien zelfs gebroken – heb er zelfs nu nog soms last van) en een mooi litteken nu.

  13. Ohh jeetje!! Gelukkig is het wel goed gekomen 😀
    Ik ben in groep 2 echt enorm hard gevallen, ik schuurde nog een stukje of de grond. Mijn hele knie was open geschaafd. Het zag er niet uit, me knie zag eruit als een vlezige aardbei. Nu 18 jaar later heb ik daar nog steeds een litteken van. Maar ik vind het wel stoer WHAHAHH 😛

  14. Ik had ook schoolzwemmen. We liepen nogal hard naar de plek toe waar wij moesten zijn, en toen gebeurde het… ik gleed uit eerst knalde mijn knie keihard tegen een ijzeren staal van een waterpolo doel, en toen viel ik naar achter met mijn hoofd keihard op de rand van het zwemband. Meteen rende iedereen naar mij toe. Ik was geschrokken, en keek naar mijn knie, nou naar mijn knie.. in mijn knie. Ik kreeg iets straks om mijn wond heen en ging samen met mijn zwemlerares naar het ziekenhuis, wat gelukkig om de hoek zat. Ik kreeg de meest pijnlijke verdovingsprik, owww verschrikkelijk, en 15 hechtingen of misschien zelfs meer. Eerst vond ik mijn litteken niet leuk, ik schaamde me. Toen ik ouder werd vond ik het wel stoer, het past mijn stoere karakter! 🙂

    • Ik was trouwens een jaar of 8 en wat ik ook vergeten was om te zeggen was dat ik een diploma in het ziekenhuis kreeg omdat ik zo stoer was ^^ En ik houd van dit soort artikelen ookal zijn het nare gebeurtenissen, de manier hoe jij schrijft is zo leuk!

  15. Mijn hele gezicht schijnt één groot litteken te zijn; ze zeggen althans dat uitgeknepen puistjes in een litteken verandert dus dan heb ik niet veel goede huid meer over. Maar als ik in de spiegel kijk lijkt het toch behoorlijk mee te vallen 😉

    Stoere verhalen voor mij niet helaas, de échte littekens die ik heb zijn gewoon afkomstig van verschikkelijk domme capriolen – of het mes van de dermatoloog. Genant bijna.

  16. Ik moet stiekem een beetje lachen omdat ik dit spelletje vroeger ook speelde. Volgens mij won ik ook vaak. Dat zou misschien veel roekeloze acties van nu verklaren.

    Ik heb een litteken op m’n buik van m’n eerste hamster die me beet toen ik vijf was. Vind het wel wat hebben!

  17. Wat een verhaal zeg ! Nou ja je hebt wel gewonnen 🙂 Ik ben ooit door een kapotte glijbaan heen gezakt, heel gênant maar vooral pijnlijk. Ik moest naar de eerste hulp maar gelukkig geen littekens meer 🙂

  18. Eh, leuk spelletje 😉 Ik heb eigenlijk geen littekens die ik zo direct weet. Ofwel ben/was ik altijd heel voorzichtig ofwel heb ik geluk gehad.

  19. Grappig om te lezen, dat had mij ook kunnen overkomen. Ik mocht met mijn laatste zwemles een gekke sprong van het startblok (zo heet dat toch?) maken, alleen knalde ik toen tegen een anders meisje op. Dat ging nogal hard, ik had een soort van gat in mijn kin. Ik werd snel uit het water gevist en geholpen, in die tijd ving een broer een glimp van me op. Hij dacht dat dat gat mijn mond was, mijn lippen dus. Dat is toen gelijmd en de volgende dag moest ik afzwemmen. ’s Ochtends sprong de wond weer open, dus is het opnieuw gelijmd en mocht ik met speciale pleisters toch nog afzwemmen. 🙂 Het litteken is nauwelijks zichtbaar, maar wel voelbaar. (net onder mn kin)

Geef een reactie

