Het is maar een fase

Er is een kans dat, terwijl je dit aan het lezen bent, ik een tentamen aan het maken ben. Vorige week had ik de zogenoemde ‘zelfstudieweek’, wat inhoudt dat we een week lang de tijd hebben om ons voor te nemen te gaan studeren, maar dat toch niet doen. Er zijn een aantal fases in mijn studie-proces:
1. De ‘let’s get down to business’-fase. Hier ben ik volledig een volledig toegewijde, samenvatting makende, perfecte student. Ik ga ’s ochtends leren, neem zo min mogelijk pauzes en stop pas bij het avondeten (dat is overdreven, maar je snapt het punt).
2. De ‘rust is ook belangrijk’-fase, waarin mijn pauzes van tien minuten langzaam langer worden en ik opvallend veel tijd doorbreng op Youtube, Twitter en rare webshops waar ik toch niks ga kopen. Dit vergeef ik mezelf, want, zoals de fase ook heet, ik ben er van overtuigd dat het ook goed is om even rust te nemen.
3. De ‘ik ken het nu wel’-fase. Ik heb dan zoveel gestudeerd dat ik de stof zat ben en al moordneigingen krijg als ik een zin gelezen heb. Ik kan sommige stukken opdreunen, maar andere dingen heb ik nog amper bekeken. Toch overtuig ik mezelf ervan dat ik ook de vrijwel ongelezen teksten niet hoef te lezen, want ik ken het toch wel.
4. De ‘holy shit ken ik het wel’-fase, die meestal een dag of twee voor het tentamen inzet. Deze fase houdt in dat ik ineens ga twijfelen aan alles wat ik heb gedaan en baal dat ik tegen het eind van de week eigenlijk bijna niet heb gestudeerd. Dit leidt tot vroeg opstaan op de dag van de tentamen om alles nog een keer goed door te nemen.
Vervolgens heb ik het tentamen en daarna voel ik me meestal gedesoriënteerd, alsof ik een week stomdronken ben geweest. Wat heb ik gedaan? Wat is er net gebeurd? Welke vragen werden er gesteld? Ik weet niks meer.
Dan ga ik slapen en word ik pas wakker bij de volgende zelfstudieweek.

24 gedachtes over “Het is maar een fase

  1. Herkenbaar, heel erg. Alleen vinden deze fasen bij mij, nu ik nog in 6VWO zit, allemaal plaats op dezelfde dag. Daar moet ik toch wat aan gaan veranderen volgend jaar!

  2. Haha wat ontieglijk herkenbaar! Echt ook alles uit je kop gestampt hebben en de paar minuten voordat je de zaal in gaat: “Ken ik het wel?”

  3. Huuuuuuh, de eerste fase is bij mij meestal twee dagen van tevoren! 😛
    En dan moeten die andere drie nog komen… eh, ja, ik heb nogal last van uitstelgedrag.

Geef een reactie

