In beeld: lege personages

Ik vond deze foto in een kringloopwinkel. Ik weet niet wie de mensen zijn, waar ze vandaan komen of waarom de foto gemaakt is. Het enige wat ik weet is dat de foto in 1957 komt, want dat staat op de achterkant. Er staat nog iets achterop, maar het is moeilijk te ontcijferen. Het is ofwel een achternaam, ofwel een plaatsnaam.
Dat zijn de feiten. Voor de rest heb ik alleen maar vragen. Hoe kenden deze mensen elkaar? Leven ze nog en zo ja, weten ze elkaars namen nog?
De mannen en vrouwen op deze foto zijn voor mij zo tastbaar als de personages uit een roman. Ze bestaan voor mij niet buiten dit ene velletje papier. Ze zijn leeg alsof iemand ze zelf heeft verzonnen en besloten heeft ze te vereeuwigen op een foto. Een foto die jaren, jaren later op zou duiken in een winkeltje en voor vijftig cent gekocht zou worden door een student met een blog. Wie had dat kunnen bedenken.

22 gedachtes over “In beeld: lege personages

  1. Gaaf! We hebben hier vaak in de zomer een braderie met een ‘antiek’/vlooienmarkt. Vorig jaar lag er een heel fotoalbum met foto’s uit de periode 1930/1940. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik hem niet heb meegenomen….

  2. Wat een mooi geschreven blogje! Ik snap je vragen heel goed. Het voelt inderdaad een roman, maar dan net andersom. Met een roman weet je hun gedachten enzovoort, maar niet de gezichten. Hier is het precies andersom. Heel mooi!

  3. Oohhhhh wat interessant! Ik vraag me sowieso bij alle dingen van de kringloop af waar ze vandaan zouden komen, waar ze misschien zouden zijn geweest en wie hun eigenaar was, maar bij een foto is dat nóg meer!

  4. Superleuk is dat, van die oude foto’s van vreemden! Ik was een poos terug bij iemand thuis die gewoon een stuk van de muur had volgehangen met foto’s van mensen die ze helemaal niet kenden, ook gewoon gevonden foto’s en zo, dat vond ik ook best wel tof ^^

  5. in Melbourne had je ook zo een winkel met oude foto’s. echt heel fascinerend, maar ook zielig want waarom zijn ze niet doorgegeven? maar gelukkig zijn er mensen die ze kopen en ze toch een plekje krijgen

Geef een reactie

