Een ode aan Paul van Loon

Deze blogpost is een ode aan Paul van Loon. Voor de lezers die Paul van Loon niet kennen, eerst een vraag: onder welke steen heb jij geleefd? Natuurlijk kan ik je vergeven, want ik zal je vertellen wie het is.
Paul van Loon is een schrijver, maar niet zomaar een. Hij is van de Griezelbus, Dolfje Weerwolfje en, een van mijn favorieten, het Griezelhandboek, waarin alle enge wezens werden beschreven alsof ze in een encyclopedie stonden. Ik verslond deze boeken alsof ik een vampier uit de verhalen was. In mijn oude basisschool stonden namelijk heel veel van deze boeken netjes op een rijtje, zodat ik ze stuk voor stuk kon afgaan. Ik was dol op Paul van Loon, zo dol zelfs, dat ik een brief naar hem heb geschreven.
Ik weet het nog heel goed. Ik had aan de randen van de brief allerlei wezens getekend, zoals een spook, een vampier, een weerwolf en een eng groen monster. Wat ik precies geschreven heb, weet ik niet meer, maar ik weet nog wel dat ik schreef dat ik hem bewonderde. Paul van Loon was mijn boekenschrijfgod en zelfs toen ik een standaardbrief terugkreeg, bleef ik zijn boeken lezen.
Er was alleen een nadeel: ik kreeg enorme nachtmerries en ik geloofde niets meer van wat ik om me heen zag. De Griezelbus was bijna een deel van mij geworden en overal zag ik een griezelverhaal in. Ik was bijna bang om de boeken te lezen. Toch ben ik blij dat Paul van Loon ze geschreven heeft, want wat was ik ook dol op ze. Ze zijn nog steeds inspiratie voor mijn nachtmerries en angsten in het donker (en dat vind ik eigenlijk heel erg leuk).

17 gedachtes over “Een ode aan Paul van Loon

  1. Ja, die ken ik nog wel! Altijd spannend zijn verhalen. Het Griezelhandboek zegt me dan alleen weer niks. Ik kan me nog wel goed herinneren dat Lyc-drop werd voorgelezen toen ik in groep 7 zat 🙂

  2. Ik weet wie Paul van Loon is, maar ik heb zijn boeken niet gelezen. Die schreef hij pas toen ik al van school was, flauw hoor. Ik heb wel een keer een film van hem op tv gezien en die vond ik leuk.

  3. Ik was ook fan! ‘k Had ’n spelletje van de griezelbus waarmee je ’n griezeldiploma kon winnen 🙂
    Het engste boek vond ik ‘Vampier in de school’. Ik heb nadat het boek uit was werkelijk met ui naast mijn bed geslapen (we hadden geen knoflook en volgens mijn mama werkte ui even goed), met een klein lichtje aan en steevast met mijn rug naar het raam zodat ik niet gehypnotiseerd zou worden om het raam te openen!

  4. Ik was ook erg gek op de boeken van Paul van Loon! Wij hadden een keer met de hele klas brieven naar hem geschreven. En toen had hij een brief terug gestuurd! Geen flauw idee meer wat erin stond 😦

  5. Ik heb eigenlijk nooit boeken van Paul van Loon gelezen toen ik op de basisschool zat. Ik vond het nooit zulke leuke boeken. Maar ik was dan ook een rare: in groep 7 heb ik voor het eerst Lord of the Rings gelezen.

  6. Ik had het niet zo op de griezelbus, dat klonk veel te eng 😛 Nooit gelezen dus. Maar Dolfje Weerwolfje en Meester Kikker dan weer wel, die waren leuk (volgens mij stopten mijn gedachten daar toen ik klein was, want anders had ik natuurlijk kunnen bedenken dat de griezelbus dan waarschijnlijk ook leuk was)

  7. Wat een held, die Paul. Er waren een paar verhalen in De Griezelbus die ZO eng waren (die over een bloedzuigende zuster in een ziekenhuis in De Griezelbus 3, en die over die enge parkeergarage met die kindgeesten in De Griezelbus 4). Volgens mij kan ik ALLE verhalen van De Griezelbus 0/5 navertellen. Ik had trouwens ook een geweldig computerspelletje dat ‘De Griezelbus 2’ heette, en ik luister nog steeds naar de cd van De Griezelbus musical… 😛
    En ja, de rest was ook geweldig. Het Vampierhandboek heb ik denk ik meer dan tien keer bij de bibliotheek geleend.

  8. Ik heb zelf nooit boeken van hem gelezen, maar ik lees mijn buurjongetjes voor uit Dolfje Weerwolfje en ze zijn altijd helemaal in trance (ok ongeveer) als ik ze dat voorlees.. zo lief!

Geef een reactie

