Mijn fantastische onderburen

Het is vrijdagavond, elf uur, en de muziek begint. De onderburen hadden ons al op de hoogte gebracht van hun feest en we zijn verbaasd dat het nog zo laat begint. Tegelijkertijd vragen we ons af hoe lang het zal gaan duren.
Het is de nacht van vrijdag op zaterdag, drie uur. Ik word wakker van een zware bas, die komt van, jawel, onze onderburen. Ik hoor geschreeuw, gepraat, gelach. Mijn bed trilt alsof het een grote mobiele telefoon is. Voor de duidelijkheid, dit zijn niet de onderburen die direct onder ons wonen. Ze wonen nog een verdieping lager. Ik heb medelijden voor onze directe onderburen.
Het is zaterdagochtend, zes uur. Nelly Furtado klinkt ineens door. Ik weet niet wat er feestelijk is aan ‘I’m like a bird’, maar blijkbaar vinden ze het nodig dat het gedraaid wordt.
Het is zaterdagochtend, half acht. Rock. ‘I believe in a thing called love’. Blijkbaar geloven ze niet in ‘a thing called sleep’, want daar hebben ze geen moment voor genomen. Halverwege het nummer is het ineens stil. Ik kan eindelijk rustig slapen. Dan begint de hakmuziek.
Het is zaterdagmiddag, vier uur. De muziek is nog steeds aan en ik wil huilen. Wanneer ik naar beneden ga om boodschappen te doen, zie ik allerlei blaadjes die aan de deur zijn bevestigd, waaronder: “Het is niet toegestaan voor een vrouw om mannenkledij te dragen”.
Ik heb een aantal theorieën: ofwel mijn buren zijn christelijke party rockers, of ze zijn aliens met een ouderwetse moraal en een liefde voor Nelly Furtado. Of ik heb zo weinig slaap gehad dat ik waanbeelden heb gekregen. In ieder geval: weltrusten.

21 gedachtes over “Mijn fantastische onderburen

  1. O,wat erg. Heb ik ook een keer gehad met onderburen op de 1e verdieping terwijl wij op de 4e woonden. Ik ben met de buurman langsgegaan (we waren niet de eerste en ook niet de laatste).
    Ze hadden toch echt bij de bovenburen een briefje door de bus gedaan. Maar de hele flat stond te trillen. Een briefje uitdelen vooraf met excuses voor de overlast is een aardig gebaar, maar geen vrijbrief om de muziek urenlang keihard aan te zetten. De politie heeft uiteindelijk dan ook een einde gemaakt aan het feestje.

  2. Oh dat heb ik ook wel eens gehad, een of ander inauguratiefeestje ergens in de flat. De (dronken) gesprekken die je dan soms opvangt zijn wel grappig, maar het gaat soms ook gewoon te lang en te hard… En door 2 verdiepingen heen, wow, die mensen zullen nu allemaal wel doof zijn dan! Zou trouwens wel weer spannend zijn als je aliens als onderburen hebt 😉

  3. Remedie: Vies harde hardcore draaien op de vroege ochtend. Dat bonkt zo door hun sentimentele schijtmuziek heen 🙂 Als je er niet van houdt, moet je maar even doorbijten Nicole 😉

  4. Hopelijk geven ze niet al te vaak zo’n feestjes 🙂
    Ik heb ook ooit ’n keer bij mijn buurvrouw moeten kloppen: de muziek van een fin-d’examen-feestje aanhoren terwijl jij probeert te slapen zodat je fris kan zijn voor je volgende twee examens is echt niet fijn…

  5. Haha wat een raar feestje! I believe in a thing called love is wel een heel leuk liedje!
    Ik kan er ook echt nooit tegen als ik door anderen niet kan slapen.
    Op de camping in Frankrijk is het ook altijd zo raar als ze ’s avonds om 11 uur nog rare feestmuziek draaien als je doodmoe bent en wil slapen!

  6. Ik voel met je mee… Zelf was ik ooit de buurvrouw van een Spaanse uitwisselingsstudente. Ze hield het Zuiderse dagritme aan, tegelijk met haar passie voor de Flamenco-dans… Prachtig is die, maar na middernacht een pak minder, geloof me vrij!

  7. Oh, wat erg. Op gegeven moment is het niet alleen meer de muziek die je wakker houdt volgens mij. Ik kan namelijk ook niet slapen als ik boos/geirriteerd ben of zo. Dat zou ik hier echt wel van worden.

Geef een reactie

