Een halve existentiële crisis

We leven in een consumptiemaatschappij, waar alles ons niet alleen aangeboden wordt, maar eerder toegeschreeuwd. Ik realiseer me dat altijd pas wanneer ik in de winkel sta te kijken naar de tientallen merken die één en hetzelfde product proberen te verkopen.
Neem zeep. Wil ik nu zeep voor een ‘ultrazachte huid’, met extra aloë vera (waar dat dan ook voor moge zijn) of wil ik die ene die Doutzen Kroes aanprijst? Niet dat ik fan ben van Doutzen Kroes, maar toch. Misschien heeft ze wel een punt. Is er geen gewone zeep, voor als je schoon wilt zijn? Het hoeft van mij niet te ruiken als een mix tussen kokos en lavendel die mijn zintuigen bedwelmt en die extreem rustgevend is. Ik wil me gewoon kunnen wassen.
Natuurlijk geldt dit niet alleen voor zeep. Ik krijg al een halve existentiële crisis als ik tandpasta wil kopen. Wil ik witte tanden, gezond tandvlees of bescherming tegen tandhalscariës (nogmaals, wat dat ook moge zijn). Wat is voor mij het belangrijkst? Wie bén ik nu eigenlijk? Ik kan niet eens tandpasta uitkiezen, wie weet welke keuzes ik nog meer niet aan kan.
Stiekem weet ik dat ik, de arme student die ik ben, uiteindelijk gewoon voor het goedkoopste merk ga, maar het kan me nog elke keer verbazen. Al die keuzes, al die verschillende schreeuwerige verpakkingen die me smeken: “Kies mij, kies mij!” En als Doutzen Kroes het me aanraadt, wie ben ik dan om nee te zeggen? Haar huid ziet er inderdaad wel ‘babyzacht’ uit…

22 gedachtes over “Een halve existentiële crisis

  1. Oh vreselijk he.. Dat heb ik dus ook altijd als ik weer iets zie staan waarin vermeld wordt dat het zonder parabenen is maar wel PH neutraal. Keuzes… Welke zal ik nemen?? En dan heb je ook nog de versie die Neutra pearls bevat. Dan wordt ik helemaal gek… Om nog maar niet te spreken over de Immuno fortis progress. Als je daar niet beter door uit de verf komt… Maar dan moet het wel voorzien zijn van lactobacillus (?)Shirota.. Anders werkt het natuurlijk niet!!!

    (ik ben hier ooit eens een blogje over begonnen. Misschien dat ik het nog eens ga plaatsen hahaha)

  2. Vreselijk herkenbaar ja! Ook als je in de Mediamarkt komt. Je wilt een simpele waterkoker, gewoon om thee te zetten, en je moet kiezen uit ellenlange planken vol waterkokers! Om gestoord van te worden.

  3. Haha, ik koop al jaren dezelfde tandpasta en kijk niet echt naar andere merken. Zeep snap ik dan weer wel, dat is inderdaad lastig. Ik ga meestal gewoon voor een lekker geurtje aan de zeep.

  4. Haha, leuk geschreven. Ik neem wat ik altijd neem. Als ik dan toch een keer iets nieuws wil hebben, kijk ik naar de mooiste verpakking – behalve bij shampoo, die moet goed zijn voor mijn haar. (:

  5. Als je het daadwerkelijk lekkerder vindt, en het ook zo ervaart, dan zal je je met goedkope troep altijd bedenken: ik had ook ‘lekkerder’ kunnen ruiken (Bij wijze van.) en dat maakt het dan ergens minder mooi. Het is dan bijna stom om je geluksgevoel te beperken en niet voor iets leuker en lekkerder te gaan. (Om dit soort exclusiviteit voor mezelf goed te praten overtuig ik mezelf ervan dat het, weliswaar impliciet, beter is voor het milieu; doordat het duurder is koop je er minder van, ben je er zuiniger op.) Maar à la, beetje ook het probleem van waarom we constant troep blijven consumeren; we willen ook iedere maand weer een ander luchtje om ons mee te wassen of in te smeren etc.

    Terechte tekst! Dank. Haar huid is trouwens waarschijnlijk photoshop, en niet zo zeer het middeltje.

  6. Waarom is er eigenlijk zoveel keuze? Zijn het niet gewoon 3 fabrikanten die elk 3 merken op de markt brengen. Soms weet ik het ook niet meer, dan sla ik de keuze gewoon over en neem niets!

  7. Herkenbaar. Het ene product is dan zwart met een goud randje wat een chique uitstraling heeft. De duurste ligt natuurlijk weer net op ooghoogte. De andere is weer fairtrade, pff.

  8. leuk stukje. ik vind het ook altijd interessant om per land merken te bekijken. in australie had je bijvoorbeeld eigenlijk alleen maar Colgate tandpasta. Finnen hebben vuilniszakken in alle soorten en maten – echt heel veel.

Geef een reactie

