Het blauwe briefje

Ooit, toen ik op de middelbare school zat, was ik heel erg bang om te laat te komen. Niet omdat de leraar dan boos op me zou worden (oké, misschien een beetje), maar omdat je dan een briefje moest halen. Niet zomaar een briefje, maar een blauw briefje.
Het was heel simpel: je ging naar de conciërge, die dan meteen noteerde dat je te laat was voor de les en je eventueel corvee gaf. De conciërge gaf je dan zo’n briefje mee, ondertekende het en dan kon je weer terug naar de les om aan te tonen dat je naar de conciërge was geweest.
In mijn middelbare schoolcarrière heb ik slechts twee keer een blauw briefje moeten halen. Eén keer omdat ik met elf mensen tegelijk te laat was en de andere keer kan ik me eigenlijk niet meer herinneren (behalve dat ik geen corvee moest doen en dat het voelde alsof de last van de hele wereld van mijn schouders was afgevallen). Maar ik bleef er altijd bang voor.
Ik kan het eigenlijk nog steeds niet uitleggen. Misschien was het de manier waarop de leraar het altijd zei: “Ga maar een briefje halen!” of dat het dan bijna zeker was dat je corvee moest doen – ook al was dat helemaal niet zo erg. Misschien was het gewoon omdat die briefjes als schaamte in mijn hand brandden en ik altijd het gevoel had dat ik gefaald had als leerling. De luie student die ik nu ben, lacht de bange leerling van toen uit. Maar het is fijn om te weten dat toen het aller-, allerergste wat me kon overkomen een blauw briefje was. Er zat nog wat kinderlijke onschuld in me.

23 gedachtes over “Het blauwe briefje

  1. Ik heb gelukkig nooit een te laat briefje hoeven te halen. Wel deden ze op mijn school aan gele en rode kaarten, haha. En bij 3 geel of 2 rood moest je nablijven ofzo. Ik heb ooit eens een rode kaart gekregen en moest toen een essay schrijven over respect in het klaslokaal. Later bleek die docent zwaar overspannen en werd die kaart ingetrokken, maar mijn essay over dat de docent dan ook de scholier moest respecteren was toen al af ;p

  2. Hahaha jaaa dat weet ik nog wel !
    Ik heb echt supervaak zo’n briefje moeten halen, en ook vaak corvee gehad.
    Stelde echt niks voor, zo moest ik een keer puntjes van Douwe Egbertszakken knippen, en ik heb een keer ‘voor straf’ model moeten zitten bij tekenen voor een eindopdracht :”D

  3. Die angst zorgde er dan wel voor dat je netjes op tijd was. Bij ons stond de concierge al klaar om mijn zusje een briefje in de hand te stoppen als ze te laat was, hoefde ze niet meer terug om het te halen. 🙂

  4. Een blauwe enveloppe
    op je deurmat
    is vele keren erger…
    Vooral als je
    rond moet komen
    van een studentenbeurs
    Je geld niet verdrinkt
    maar verwoont
    Hoe zwaar mag je
    Iemand belasten?

  5. Hihi. Wij hadden dan groene briefjes. Die heb ik wel een aantal bemachtigd, vooral toen ik in de vierde zat. En dan om 8 uur ’s morgens het schoolplein vegen… Maarja, zo vroeg wilde ik helemaal niet opstaan (het werkte dus wel, want toen heb ik het weer afgeleerd om te laat te komen).

  6. Wij hadden twee soorten, geel en rood. Bij geel had je een geldige reden en was er geen probleem. Bij rood had je een ongeldige reden en moest je de dag erna om kwart over acht melden bij de conciërge.

    Ik weet wel nog dat als ik een geldige reden had om te laat te komen, dat ik extra langzaam ging fietsen zodat ik pas op het einde van het 1e uur binnenkwam. En als ik dan nog te vroeg was, ging ik rondjes door de wijkjes om school fietsen. Ik was dan wel altijd doodsbang om een bekende tegen te komen.

  7. Ik was altijd te laat, omdat mijn beste vriendin een kutwijf was dat me niet naar de les liet gaan na de pauze. We zaten allebei in een andere klas, en als de bel dan ging en ik wilde gaan, dan zei ze:”Nee wacht even, gaan we samen naar de kluisjes.” Dat vond ik dan wel goed want ik moest daar toch heen, maar dan ging die stomme snol eerst nog een kwartier met haar vriendje staan zoenen! En in de tussentijd hield ze me wel in de gaten, want ik mocht natuurlijk niet zomaar weglopen. Heel eigenaardig meisje was dat.

    Alleen moesten wij om 8 uur melden in plaats van corvee als we te vaak te laat kwamen. Corvee kreeg je alleen als je je had misdragen en je eruit werd gezet. Ik blijf het toch maar een barbaars instituut vinden, zo’n middelbare school

  8. Haha, bij ons zijn de briefjes gewoon een soort witte bonnetjes. Ik denk dat ik er tot nu toe vier heb moeten halen, en meestal wel geoorloofd. Bij ons slaan die straffen nergens op, ik moest bij een lokaal stoelen op de tafels zetten 😉

  9. In vijf jaar tijd heb ik nog nooit een briefje hoeven halen.. ik ben ook áltijd te vroeg. Altijd. Zelfs al moet ik ergens om half 4 ’s nachts zijn, zul je mij alsnog vijf minuten voor half 4 daar vinden.

  10. Toen wij een keer te laat waren, met 4 tegelijk, maar 2 uit onze klas, toen werden wij met zijn tweeën naar de teamleidster gestuurd. We moesten van onze docente uiteindelijk 14 minuten nalijven omdat wel 7 minuten van de les hadden gemist. (Die hebben we gemist omdat we naar de teamleidster moesten), de twee jongens waarmee we te laat waren hoefden niet naar haar, eentje kon gewoon binnenkomen ind e les en de andere meost op de gang wachten.

  11. bij ons waren die briefjes altijd rood! dat viel echt zoooo op! maar voelde ook echt slecht alsof je net als bij voetbal een rode kaart te pakken had.

    En toen later werd het opeens stoer als je een rood briefje had want dan was je ineens badass WHAHAHAH

Geef een reactie

