Inspiratie op de wc

Ik lig in bed, ogen dicht, de slaap kruipt langzaam van mijn tenen naar mijn kruin en ik sta op het punt een eerste droom binnen te stappen, wanneer plotseling… inspiratie. En een dilemma. Als ik iets doe met deze inspiratie, moet ik mijn licht aandoen en dan kom ik voorlopig niet in slaap, maar als ik niets doe, dan kan ik sowieso niet slapen of ik vergeet het.
Ik krijg inspiratie op de raarste plekken. In bed, op de wc, in de douche. Altijd op momenten dat ik er niet op zit te wachten. Waarom krijg ik nooit inspiratie tijdens een saai college? Dan zou ik tenminste nog iets nuttigs doen. Of, wat ook fijn zou zijn, inspiratie wanneer ik het werkelijk op dat moment nodig heb. Bijvoorbeeld wanneer het laat in de avond is en ik nog een blogpost wil schrijven voor de dag erna (maar dit komt natuurlijk nóóit voor!).
Wanneer ik een vlaag van ideeën krijg op deze momenten, moet ik vast als een gek eruit zien. Ik probeer in alle macht te onthouden wat ik dacht en soms ga ik het hardop herhalen, alsof ik in de supermarkt op het laatste moment nog een paar dingen aan mijn boodschappenlijstje heb toegevoegd. Misschien is het maar goed dat ik geen inspiratie tijdens colleges krijg.
Uiteindelijk onthoud ik het meestal wel – en die slaap krijg ik dan niet meer terug. Maar je moet er wat voor over hebben. Misschien moet ik maar heel de dag gaan douchen om ideeën te krijgen.

19 gedachtes over “Inspiratie op de wc

  1. Zo naar inderdaad. In de douche, geniale ideeën! Ik verdenk m’n shampoo. Meestal krijg ik ook drie ideeën tegelijk en die probeer dan te onthouden en zo snel mogelijk op te schrijven, haha.

  2. Mijn inspiratie kruipt op de meest onlogische momenten naar boven. Tijdens het koken, hardlopen, paardrijden telefoneren.. Eigenlijk altijd op momenten dat ik niet in de gelegenheid ben om pen en papier ter hand te nemen.

    Soms erg frustrerend.

  3. Herkenbaar! Ik krijg altijd ontzettend veel inspiratie op de momenten dat ik moet werken of bijna richting mijn werk of bed moet. Heel irritant.

  4. Dit heb ik nou ook altijd. Of dat ik net iets te lui ben om het even op te schrijven. En dan inderdaad denken ‘ik onthoud het toch wel’, maar ik kan er vervolgens 9 van de 10 keer echt niet meer opkomen. Het idee wel, maar niet meer precies die geniale zinnen die ik bedacht had 😦

  5. Hihi ja, helaas laat inspiratie zich niet reguleren. Ik heb vaak inspiratie in de trein, maar zelfs dat is niet altijd even handig, want hoewel ik altijd pen en papier bij me heb zul je weer net zien dat ik die inspiratie krijg als ik opgepropt tussen een hoop mensen zit of zelfs moet staan, en natuurlijk niet als ik met mijn papier in de aanslag bij een tafeltje zit.

  6. Gisteren lag ik in bed en toen had ik een geweldig idee. Ik heb er heel lang over nagedacht, omdat ik toch nog lang niet in slaap viel. Eeeh… ik heb geen flauw idee meer.

  7. Het lijkt er op dat de inspiratie komt op momenten waarop je hoofd ‘leeg gemaakt’ is. Bij mij in ieder geval wel. Als ik er het minst mee bezig ben komt de inspiratie naar boven.

  8. Ah, Inspiratie, het monster dat zoekt maar nooit gevonden wil worden. Vaak sluipt het met mij de cabine binnen, nergens ontmoet ik het vaker dan in een rijdende trein. Ik maak dan vaak korte aantekeningen – vaak losse woordjes – op mijn dienstkaartje. Soms heb ik tijd om er dezelfde dag nog over te schrijven, dan heb ik geen aantekeningen nodig. Meestal vind ik dat dienstkaartje veel later pas terug en kan ik mijn eigen handschrift onmogelijk ontcijferen.
    Ik heb hier dus een absolute bestseller in een schoendoos, als ik in staat was hem te decoderen.

    Lichtpuntje: Deze doos op zich straalt ook heel wat inspiratie uit.

    Groetjes, Geert.

Geef een reactie

