De blog van Jezus

Ik stel me altijd voor dat Jezus een hele toffe gast was. Als hij nu geleefd had, denk ik wel dat hij zo’n hippe zonnebril zou dragen en van die sneakers die altijd perfect schoon zouden zijn. Maar hij leefde nu eenmaal tweeduizend jaar geleden (2012 jaar om precies te zijn), dus we zullen het nooit weten. Desalniettemin denk ik dat ik hem wel had gemogen als hij in deze tijd had geleefd. Ik had in ieder geval zijn blog gelezen.
Het is nu Pasen en we vieren dat Jezus opgestaan is uit de dood. Het Paasfeest is een verwarrende tijd voor me, niet alleen omdat een deel van de mensen iets viert zonder te weten wat precies en een nog groter deel zonder er echt in te geloven. Het is ook omdat we eieren verven om ze vervolgens te slopen en op te eten, takken in huis halen en ze versieren met (jawel) eieren en ineens een mascotte in het leven hebben geroepen om het Paasfeest leuk te maken voor kinderen. Begrijp me niet verkeerd, het idee van een Paashaas klinkt heel gezellig, maar volgens mij heeft Jezus daar niets over gezegd toen hij uit zijn graf kwam wandelen.
Als iemand in deze tijd na drie dagen dood geweest te zijn weer op zou staan en een beetje rond zou lopen, zou het krantenbericht op nu.nl geplaatst worden onder de categorie ‘bizar’. Misschien zou Jan de Hoop er nog aandacht aan besteden, maar verder zouden we niet echt onder de indruk zijn. Als diegene nou wekenlang een top tien hit zou hebben, een herkenbaar kapsel zou dragen en de harten van miljoenen tienermeisjes op hol zou brengen, dan zouden we wel geรฏnteresseerd zijn.
Gelukkig vond het allemaal duizenden jaren geleden plaats en hebben we nu een vreemde, doch fijne traditie ontwikkeld. Ik snap het misschien niet allemaal, maar zolang er chocolade is, ben ik tevreden.

Advertenties

25 gedachtes over “De blog van Jezus

  1. Ik snap het ook niet helemaal, maar wij beschouwen chocola ook vaak als ‘goddelijk’ of ‘een geschenk uit de hemel’ op die manier valt er nog wel een soort link te leggen (A)

  2. Wacht even hoor. Hij mag dan opgestaan zijn (of beter gezegd, verdwenen zijn), maar niemand heeft gezegd dat hij weer aan het rondlopen was ๐Ÿ˜‰

    Wat vieren we met Pasen? Dat Jezus is gestorven voor de zonden van een ander. Ik denk dat Jezus niet zozeer geloofde in God. Als ik de verhalen hoor, denk ik dat hij geloofde in de mens. Laten wij dat ook maar doen.

    • Er zijn verslagen in de Bijbel over het lege graf en een verdwenen Jezus, maar ook getuigenissen van Jezus na zijn wederopstanding in bijvoorbeeld Emmaรผs. Ik heb daar maar van gemaakt dat hij aan het rondlopen was ๐Ÿ˜›

      Mooi idee! Ik ben niet gelovig opgevoed en ik heb jammer genoeg niet veel kennis van de Bijbel, maar ik denk niet dat je gelovig hoeft te zijn om te geloven in de mens ๐Ÿ™‚

    • Eerst sowieso een compliment dat je dit stukje respectvol hebt geschreven! Ik ben wel gelovig opgevoed en ben zelf christen, en ik vind het een goede blog! Maar even naar Esra; Jezus geloofde wel in God, Hij was zelfs zijn zoon! Het lijkt me dat je als zoon wel gelooft in je eigen Vader toch? (;

      • Dankjewel Lieke, ik ben blij dat het niet naar overkomt, want dat is mijn bedoeling natuurlijk niet ๐Ÿ™‚

      • Volgens de Bijbel wel ja. En dat is logisch. Maar er staan veel dingen in de Bijbel die je naar mijn opvatting niet letterlijk kan nemen. De kern van Jezus’ boodschap was dat er een nieuw rijk zou komen, dat men zich moest bekeren, maar bekeren waartoe? God komt in deze boodschap niet zozeer voor. Ik lees het als: heb respect voor elkaar, behandel elkaar als gelijken, als mens. Heb iets voor elkaar over. Jezus was daarin zelf tenslotte een groot voorbeeld. In die tijd was dat een revolutionaire gedachte.
        Maargoed, dat is hoe ik de Bijbel lees: als iemand voor wie de Bijbel veel betekent, maar die niet gelooft in een God. Hoe tegenstrijdig dat ook mag klinken.

    • Met Goede Vrijdag herdenken we dat Jezus is gestorven, en met Pasen vieren we zijn opstanding ๐Ÿ™‚
      Ik ben zelf wel gelovig, maar ik heb zeker respect voor andere meningen en vind dat iedereen het wel of niet geloven op zijn/haar eigen manier mag beleven ๐Ÿ™‚

      Erg mooie en respectvolle blog, goed geschreven!

  3. hahaha heel erg leuk stukje, en zo true…. de meeste mensen weten niet eens wat witte donderdag, goede vrijdag en stille zaterdag inhouden! Ik vind dat als je katholiek je bent, je op z’n minst iets ervan hoort te weten..! Fijne paasdag vandaag nog! hihi

  4. respectvol en raak stukje dit, met de titel was ik even bang voor iets anders. Ik denk trouwens niet dat hij een hippe bril zou hebben. Hij zou apart zijn, geen idee hoe precies, maar op zo’n manier dat het hate it or love it wordt. Hij zou mensen stimuleren al hun bezit op te geven, om, zo zou het gezien worden, praktisch niks te doen. Daar verzamel je nu niet veel fans mee. Met een hippe bril wel.

  5. Na zoveel jaren is pasen vooral uitgegroeid tot een commerciele gelegenheid, net als kerstmis. En misschien is dit nog goed ook want in deze twijfelachtige dagen kunnen de handelaars best een beetje een duw in de rug gebruiken om hun waren aan de man te brengen.

      • Ik ben van plan om eens iets over het geloof te schrijven, want ik heb net een interessant artikel gelezen over iemand die beweert dat hij het bestaan van God wetenschappelijk kan bewijzen.

  6. Haha, leuke blog! Ik vraag me ook altijd af waar de combinatie van de opstanding van Jezus met de eieren en de paashaas (hazen leggen niet eens eieren, dus die link zie ik ook al niet) vandaan komt, net als de combinatie tussen Jezus’ geboorte en de kerstboom met kerst! (Sowieso, wie kwam er op het idee om een boom te kappen, ‘m in huis zetten en er allerlei zooi in hangen, om ‘m twee weken later weer weg te doen?)

  7. Het feest Pasen (los van het Jezus-verhaal) heeft zijn oorsprong helemaal niet in dat bijbelverhaal, maar in een ander en veel ouder verhaal, namelijk de uittocht van de Joden uit Egypte. Het woord Pasen stamt ook af van het hebreeuwse Pesach.

    Maar in principe gaat het gewoon om gezelligheid en familie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s