De innerlijke dialoog

Ik ben niet het soort persoon dat in zichzelf loopt te praten en daar ben ik blij om, want mijn innerlijke dialogen zijn al raar zat.

Bewijsstuk A: Ik in het openbaar vervoer.
Laten er alsjeblieft geen mensen bij de volgende halte staan, dan rijdt de bus gewoon door en dan ben ik op tijd, alsjeblieft alsjeblieft.
Weet je, als je zo denkt, stopt de bus waarschijnlijk wel en dan is het allemaal rotter.
Ja natuurlijk, de bus stopt omdat ik denk aan dat de bus stopt? Kom op zeg.
Ha, zie je wel! De bus stopt. Ik zei het toch?
Dus al die mensen hebben op een of andere manier gehoord dat ik hoopte dat de bus niet zou stoppen en gingen daarom snel allemaal bij de halte staan, simpelweg om te laten zien dat als ik hoop dat er iets niet gebeurt, dat het dan juist wel gebeurt?

Dat dacht ik al.

Bewijsstuk B: Ik in de winkel.
Dit is een leuk shirt!
Dat staat je niet.
Waarom niet? Dat klinkt heel onzeker en ik wil geen onzeker persoon zijn. Hier, ik ga het gewoon passen.
Doe het niet. Je weet dat je dan gaat zeuren over die paaseieren die je laatst hebt gegeten.
Ik ben veranderd, nu doe ik dat soort dingen niet meer. Oké, ik trek het nu aan.
En?
Oh mijn God. Wat is dit?
Nou?
Ik geloof niet dat dit ooit iemand zou staan.
Het staat alle modellen en dat ene meisje dat je net in de winkel zag staan.
Ik had die paaseieren niet moeten eten.
Dat zei ik je toch al? Je lijkt zelf net een paasei.
Haha, dat was grappig! Waarom kijkt het winkelmeisje me zo raar aan?
Ik was aan het lachen. Oké, trek snel uit, voordat je weer plannen gaat maken om nooit meer…
Ik eet nooit meer snoep.
Ik vraag me af hoeveel uur je het dit keer volhoudt.

Trek je eigen conclusies maar. Ik neem aan dat ik een goed studie-object zou zijn voor de psychologie.

19 gedachtes over “De innerlijke dialoog

  1. Soms lijkt het ook net alsof ik uit twee personen besta die niets anders kunnen doen dan het continu met elkaar oneens zijn. “Ariska doe dat” “Nee, Ariska, slecht plan” etc.

Geef een reactie

