Hoe gedraag je je in de stiltecoupé?

Het vraagstuk van Nederlander uit de eenentwintigste eeuw. Is het: waar moet ik mijn twee auto’s parkeren? Is het: hoe kan ik het laten lijken alsof ik luister naar mijn partner terwijl ik eigenlijk Angry Birds aan het spelen ben? Of is het misschien: wat is de beste manier om mijn familie te vertellen dat ik een PVV’er ben? Nee, het is geen van allen. De vraag die ons midden in de nacht bezighoudt, die ons plaagt wanneer we even rust nodig hebben en die de reden is dat ons kabinet nog werk heeft: hoe kun je je goed gedragen in een stiltecoupé? Ik ga hierbij helpen.

Dit lijkt een heel simpele tip, maar het is moeilijker dan je denkt. Als ik je één ding mag aanraden: ga niet in de stiltecoupé zitten als je verkouden bent. Het constante niezen en het ophalen van je neus kan ervoor zorgen dat je medereizigers zich tegen jou spannen en je nog voor jouw eindbestemming op een gruwelijke, doch stille, wijze afmaken. Nog een tip: kijk geen medereizigers aan. Ze kunnen het interpreteren als een geluid.

Net als alle andere mensen in de stiltecoupé moet je erop voorbereid zijn dat andere reizigers gaan praten. Je kunt er immers niet op vertrouwen dat er alleen maar fatsoenlijke en nette burgers zoals jij mee zullen reizen. Probeer daarom te oefenen op je blik van totale afkeuring en minachting. Dat zal ze wel afschrikken.

Het zijn die onbeschofte schavuiten die met hun ongemanierde gedrag onrust stoken in de coupé, maar misschien hebben ze wel een punt. Hé, ze hebben immers ook het comazuipen geïntroduceerd, dus misschien is dit ook wel leuk! Maak er een spelletje van: hoe snel kun je je medereizigers irriteren? Tien punten als ze je boos aankijken, twintig als ze erbij zuchten en vijftig punten als ze iets van je lawaai zeggen. Bij de honderd punten mag je je overwinning vieren door je megafoon erbij te pakken en een liedje te zingen. Let the games begin!

Dit waren mijn tips. Hopelijk volgen jullie er geen enkele op en zorgen jullie ervoor dat je een normaal mens bent dat niet panisch wordt van het label ‘stiltecoupé’. Ik hoop in ieder geval ooit zo te worden.

19 gedachtes over “Hoe gedraag je je in de stiltecoupé?

  1. Hehe, ik grom altijd in de stiltecoupé. Het liefst zou ik klappen gaan uitdelen, maar het zijn om een of andere reden altijd dames van middelbare leeftijd die gaan praten als ik in de stiltecoupé zit (“Oh Marjan, ik heb echt zin in koffie!”) en ik denk dat die gewoon echt niet beter weten :’)

  2. Haha, die laatste tip. Ik ben geloof ik 20 punten waard. Misschien wel 30 als ik ze hoofdschuddend aankijk? Ik sta wel eens op het punt er iets van te zeggen, maar op een of andere manier komt dat plan nooit echt van de grond ;p

  3. Bedankt. Ik zal ze onthouden. Voorlopig reis ik alleen per auto 🙂

    @ Anke: of je gaat mee met de gehele conversatie bemoeien. Dat worden ze ook wel zat en houden ze vanzelf hun mond 🙂 Maar ja, praten in een stiltecoupe is wat lastig.

  4. Helaasch helaasch, de NS gaat de Stiltecoupé nóg meer aanwezig maken door binnenkort ook de deur vol te plakken met STILTECOUPÉ! Of dit was alleen in nieuwe treinen, dat weet ik ook niet meer.

  5. Ligt eraan welke stiltecoupe. Eentje met van die afkeurende huisvrouwen die het gangpad blokkeren met boodschappentassen, kinderwagens en wat niet al. En zelf keihard over de nieuwste H&M aanbieding lopen te oreren. En dan afkeurend kijken als jij je iPod wat harder zet. Dan gooi ik ook mijn kont tegen de krib en ga expres vals met mijn muziek meefluiten. Die gezichten!

  6. Oh god, ik heb nog een hele nare herinnering aan de stiltecoupé. Laten we het erop houden dat mijn moeder en ik ervan overtuigd waren dat hij geluidsdicht was (zodat ook het geluid van buiten gedempt was en het dus écht stil zou zijn), en niemand kon horen wat wij zeiden binnen in de coupé. We waren net naar een musical geweest dus de stemming zat er lekker in en we hadden liedjes op en zongen vrolijk mee. Tot het moment dat de conductrice kwam en mee deelde dat de hele trein kon meegenieten en dat onze medepassagiers dat niet zo leuk vonden. *terwijl ik dit opschrijf begin ik weer te blozen XD*

    Tip 4. Een stiltecoupé is NIET geluidsdicht

  7. Volgens mij zijn stiltecoupés gemaakt voor mensen die het leuk vinden om zich te ergeren aan een ander. Of kan dat per definitie niet? Ik blijf er in ieder geval weg.

    Behalve als die games van jou beginnen, dan kom ik op de voorste rij zitten 😉

  8. Komt niet voor bij de treinen in Belgenland. Ik zou niet weten waarom je in een stiltecoupé zou gaan zitten, om wat te lezen? En in de rest van de wagons mag je keihard muziek draaien of hoe zit dat?

  9. Ik heb ooit ook eens in een stiltecoupe gezeten terwijl ik dat helemaal niet doorhad. Dus ik maar door babbelen. Gelukkig – voor mij dan – was er ook een stel met kinderen die hun kids niet helemaal in bedwang konden houden xD

Geef een reactie

