Waarom ik schrijf

Laatst begon ik na te denken over het waarom van het schrijven. Ik schrijf omdat ik het leuk vind, maar dat kan niet het enige zijn. Bij het terugbladeren in mijn notitieboek vond ik deze passage.

Hoe zit het voor jou?

18 gedachtes over “Waarom ik schrijf

  1. Ik schrijf om mijn hoofd leeg te maken, om mezelf te begeven in een wereld die nooit van mij zal zijn, maar toch op zo’n manier van mij is. Ik schrijf omdat het een passie is. Ik schrijf omdat mijn personages me roepen, me vragen om hun verhaal te vertellen (en ja, dat klinkt heel hocuspocus enz. Maar tis echt zo. En dan heb ik het niet over de blog vorm van schrijven he ;))

  2. Het is een soort uitlaatklep, omdat ik af en toe te veel gedachten/fantasie heb en soms ook omdat ik dingen wil delen en andere mensen ergens kennis mee wil laten maken. Ik vind het leuk om “onderzoek” te doen naar mijn onderwerp(en). Het opschrijven helpt mij ook wel eens om overzicht te krijgen en structuur te zien, wat lastig is als dingen alleen in je hoofd bestaan. En op papier kom ik soms beter uit mijn woorden dan verbaal πŸ˜‰

  3. Wat je zegt is in ieder geval heel herkenbaar voor mij. “Ik schrijf om er een beter (want rustiger) mens van te worden,” zeg ik vaak. En omdat ik hoop dat anderen iets aan mijn schrijfsels hebben…

  4. Ik schrijf denk ik, om de leuke kindertijd die ik gehad heb weer terug te roepen. De fantasie die je toen had, de avonturen die je beleefde, de boeken die je las. Ik heb er soms behoefte aan weer in die wereld te verblijven en dat kan prima als ik verhalen schrijf.

  5. Precies zo goed omschreven! Ik schrijf omdat.. ik weet niet.. ik het leuk vind? Ik daardoor de chaos in mijn hoofd van rond suizende verhalen en zeikerige columns kwijt kan. Daarom.

  6. Ik schrijf, omdat ik kunst wil maken en verhalen wil vertellen. Ik schrijf omdat ik mijn gedachten moeilijk kan uitleggen. En verder ben ik het helemaal eens met jou stukje. Je schrijft prachtig en ik ga je blog zeker volgen!

  7. Ik schrijf vooral omdat ik (vind ik zelf) geweldige, uitgekiende verhalen in mijn hoofd heb zitten en ik die niet anders kan delen door er een verhaal van te maken πŸ˜‰ Dit geldt zowel voor blogs als voor fictie.

Geef een reactie

