Willem van Paars Nassau

Oranje. Van alle prachtige kleuren die we hadden kunnen hebben, kregen we oranje. Stel dat het Willem van Paars Nassau was geweest. Dan was Koninginnedag een stuk betere dag voor me geweest, want oranje staat me totaal niet en daarnaast is het altijd lastig om op het allerlaatste moment nog iets leuks te vinden wat ook nog eens oranje is.
Koninginnedag is een beetje het middelste kind van alle feestdagen. Het is niet echt heel bijzonder, maar elke reden om een feestje te bouwen is welkom. Daarnaast schijnt het een goed excuus te zijn om dronken te worden (en dat kan ik niemand kwalijk nemen).
Een beetje nationale trots is nooit mis (tenzij je Amerika bent) en daarom is Koninginnedag tegelijk zo leuk. De enige keren dat we werkelijk trots zijn op ons land, is tijdens het EK en WK van voetbal, de Olympische spelen en wanneer André Kuipers vanuit de ruimte op televisie is. Dat is de reden dat ik het niet erg vind om me morgen in een ontzettend onflatteuze kleur uit te dossen. Als het iets is wat ons verenigt, iets wat mij een deel maakt van dit kleine, gekke land (met nog gekkere politici), dan doe ik het graag. Misschien is dé Nederlander gewoon iemand die het leuk vindt om een Nederlander te zijn en die daar af en toe best een beetje trots op is.

18 gedachtes over “Willem van Paars Nassau

  1. Hm, oranje staat mij eigenlijk niet eens zo slecht. Alleen het is soms zo’n net iets te opvallende en vooral niet subtiele kleur. En ik vind het inderdaad best wel eens leuk om Nederlandse te zijn, we hebben het toch maar goed hier 🙂

  2. Met de kleuren rood wit en blauw is ook altijd wel iets leuks te bedenken 😉 Ik verstop me dit jaar weer voor de oranjegekte. Ik kan niet zo goed tegen die drukte. (suffe muts ben ik ook 😉 )

  3. Ik hou totaal niet van oranje, maar toch waag ik me morgen aan een knal oranje topje en sta ik te feesten op de markt van een stad. Wat is het leven toch zwaar.

  4. Ik vind het ook niet een geweldige kleur, net zoals vele anderen. Misschien is het daarom zo’n leuk gezicht, je ziet allemaal mensen die gewoon lekker feesten in een kleur die ze liever niet aan hadden willen trekken en zich toch met elkaar verbonden voelen! Dus ik doe er ook vrolijk aan mee!

  5. Ik heb helemaal NIETS met Nederland. Ook niet met het Nederlands elftal. Het is dat ik hier een opleiding heb, vrienden en familie wonen hier. Anders was ik waarschijnlijk al lang weg!

  6. Hahaha Willem van Paars Nassau.. nee, houdt het maar bij Oranje want anders klinkt die naam niet.

    En ik vind het gevoel dat er ontstaat tijdens EK’s en WK’s echt heerlijk, maar bij Koninginnedag is dat gevoel er (althans, volgens mij) helemaal niet. En ik vind het een stomme dag, dus ik ga morgen alleen maar (oranje gekleurde) taart bakken en niets anders doen, lekker puh.

  7. Haha, volgens mij hebben veel mensen toch meer met het Nederlands Elftal/hun voetbalwedstrijden dan met Koninginnedag. (Inclusief mijzelf.) Ik probeer me nu wel voor te stellen hoe die voetballers eruit zouden zien in paarse shirts…

Geef een reactie

