Over perfectionisme

Je weet dat je een perfectionist bent als je baalt van een negen op een toets. Op de basisschool. Ik ben gewoon altijd al een streberig type geweest in de categorie “perfectionisme”, subcategorie “controlfreak”, subsubcategorie “nee, serieus, dit is vrij ernstig”. Ik denk ook niet dat ik daar ooit helemaal vanaf kom. Daarom kan ik het net zo goed van de positieve kant bekijken en bedenken waarom perfectionisme ook best heel handig kan zijn.
Allereerst kan ik melden dat ik het altijd goed gedaan heb op academisch gebied. Toen ik op de middelbare school zat, deed ik (zeker richting mijn examen) zelfs erg mijn best op vakken die mij totaal niet konden interesseren. Maar ik wilde hoge cijfers, dus die kreeg ik ook.
Een tweede voordeel van mijn hoge lat is dat ik me vooral inzet voor dingen die ik leuk en/of belangrijk vind. Perfectionisme kost best veel tijd en energie, dus dan kan ik het net zo goed steken in zaken waar ik me ook werkelijk voor in wil zetten. Dit kan overigens ook te maken hebben met het feit dat ik ook nog lui ben en geen zin heb om aandacht te besteden aan onbelangrijke of onzinnige dingen.
Ten derde is het leuk om (te proberen) tegen de neiging om alles perfect te doen in te gaan, door bijvoorbeeld elke dag te bloggen. Zo leer ik ook eens dat gewoon iets doen om het te doen best heel nuttig kan zijn.

Kun jij positieve kanten bedenken van je niet altijd positieve eigenschappen?

18 gedachtes over “Over perfectionisme

  1. Herkenbaar, ik heb precies hetzelfde. Ik vind het ook lastig om dingen uit handen te geven, want als ik het zelf doe gebeurd het ten minste goed. En als het niet goed gaat, dan kan ik in ieder geval alleen mijzelf daar de schuld van geven. Positieve daarvan is dat de dingen waar ik mijn energie in steek ook wel echt goed gebeuren 😛

  2. Dat doe ik altijd bij een sollicitatiegesprek. Een zogenaamd negatieve eigenschap ombuigen naar een positieve. Behalve dat perfectionisme weet ik ff niks.

  3. Ja, de combi perfectionisme en luiheid zijn mij ook zeer bekend. Uitstelgedrag komt daar bij mij ook nog eens bij, maar het resultaat daarvan is dat ik redelijk goed, zo niet beter, onder druk werk 😉

  4. Oh wauw ik zou willen dat ik wat meer perfectionistisch ben. Ik ben blij met ’n zesje en wil alleen hoge cijfers halen voor Taalbeheersing (spelling, stijlfouten, etc. Da’s het enige waar ik echt goed in ben ongeveer enzo zegmaar). Voor de rest stel ik alles tot ’t laatste moment uit en dan wordt ’t fijn nachtwerk. Heuj!

  5. Voor mij ook herkenbaar, maar de laatste tijd zie’k er helaas vooral de negatieve kanten van in – ‘k loop nogal gestresseerd rond…
    Koppigheid kan ook zo’n eigenschap zijn die je subtiel kunt ombuigen naar doorzettingsvermogen ^^ Dan heb ‘k nu al twee eigenschappen voor mijn sollicitatiegesprekken 😀

  6. Ook bij mij is dit wel herkenbaar, alleen heb ik dan schoolvakken die ik erg goed wil doen (erg perfectionistisch dus), en schoolvakken die me minder boeien. Die schoolvakken schenk ik dan minder aandacht. En ik kan best doordrammerig en zeurderig soms zijn, maar dit lijkt ook weer zo goed op doorzettingsvermogen, volhardendheid en ‘weten- wat- je- wil”. 😀

  7. Ik ben totaal het tegenovergestelde. De middelbare school heb ik eigenlijk weinig voor gedaan als het niet hoefde en haalde toch redelijk goede cijfers. Alleen voor tentamens en zo heb ik flink geleerd. Enige vak waar ik uiteindelijk onvoldoende in eindigde was Duits, omdat ik daar een bloedhekel aan had. En om Goethe en Schiller te lezen hoef je de taal niet te kennen want die zijn ook vertaald!

  8. Ik dacht dat ik perfectionistisch was, maar vanmorgen tijdens een college heb ik toch wel het toppunt beleefd. De persoon voor mij was op zijn Macbook in Windows (altijd leuk) één kantje aan het schrijven met een tekentablet om uit te delen in een wiskunde klas (onderbouw op havo/vwo). Hij heeft daar anderhalf uur over gedaan en heeft elke letter zo’n 3x geprobeerd. Als hij niet goed was, haalde hij hem snel weg en schreef hij hem nog een keer. En nog een keer. Zelfs ik ben niet zo erg!

  9. Geen perfectionist hier, maar ook geen 6-jes mentaliteit. Hoewel: mijn werk moet wel perfect zijn. Vroeger mijn huis ook. Maar dat heb ik los weten te laten.

    Elke dag bloggen is een zelf opgelegd iets en ik baal nog steeds dat ik ergens in april door ziekte een dag gemist heb. Maar gewoon iets op het net plempen omdat ik van mijzelf vind dat ik dagelijks wat moet schrijven … daar ben ik dan net weer te perfectionistisch voor.

Geef een reactie

