In beeld: kerkelijk

Ik ben niet religieus en de enige keren dat ik in een kerk moest zijn, waren voor de doop van kinderen, maar ik ben dol op kerken. Er schuilt een zekere rust in gebouwen. Je merkt het aan hoe mensen zich gaan gedragen. Ze fluisteren, lopen behoedzaam, alsof ze anders iets verbreken. Hoe je het ook wendt of keert, kerken zijn in zekere zin magisch. Over heel de wereld lijken kerken dezelfde sfeer te hebben. Je hoeft niet te geloven om die sfeer te zien. Je hoeft niets van God te weten om te genieten van het glas in lood. Kerken zijn prachtig.

13 gedachtes over “In beeld: kerkelijk

  1. Dat is zeker waar, in Italië en Spanje staan ook erg mooie exemplaren, maar in Nederland zelf ook. Ik vind het altijd leuk als er een soort tuin in het midden is waar je dan omheen kun lopen.

  2. Kerken zijn inderdaad prachtig en magisch, tenminste veel kerken, want tegenwoordig worden er ook van die monsterlijke moderne gevallen gebouwd.
    In Istanbul ben ik er achter gekomen dat moskeeën die kwaliteit ook bezitten.

  3. Ik bezoek als toerist ook graag mooie kerken en cathedralen. Behalve het bewonderen van het gebouw, de beelden en het glas-in-lood, vind ik het ook altijd mooi om er een kaarsje te branden 🙂 En het was me eigenlijk niet eerder opgevallen, maar nu je het zegt, over de hele wereld lijken de kerken dezelfde sfeer te hebben inderdaad.

  4. Ik heb niets met welk geloof dan ook. Ik bezoek ook alleen kerken als toerist en dat is vaak erg de moeite waard. Mijn favoriet is denk ik toch wel de Notre Dame in Parijs. Ook vanwege de verhalen en het boek van Victor Hugo 🙂

Geef een reactie

