De kronieken van het studentenleven #2

Je kunt hier lezen hoe ik mijn studie Humanistiek gevonden heb. Nu vraag je je vast af: wat is het in vredesnaam? En wat kun je ermee? Als student Humanistiek heb ik deze vragen al zo vaak gekregen dat ik zelfs een keer voor het gemak heb gezegd dat ik rechten studeerde. Het lijkt niet op elkaar, maar het scheelde wel heel veel uitleg.

Universiteit voor Humanistiek
Je volgt de studie Humanistiek niet op een universiteit die iedereen kent. Natuurlijk niet, want stel dat mensen gewoon ineens weten wat je doet en waar. Dat kan natuurlijk niet, want dan zou je geen ellenlange uitleg hoeven geven.
De slogan van de universiteit is ‘de mooiste studie is de mens’. Het is een goede slogan om twee redenen, namelijk 1) het spreekt (de juiste) mensen aan en 2) het beschrijft heel goed waar de studie om gaat. De studie is ingedeeld in twee blokken, zingeving en humanisering. Bij zingeving gaat het om hoe mensen hun leven betekenis geven en waar de samenleving of bepaalde groepen hun ethische leefregels vandaan hebben. Humanisering is meer gericht op hoe we de samenleving en organisaties zo kunnen inrichten dat het voor iedereen humaan is. Er worden elke keer heel veel verschillende autoriteiten aangehaald, van heilige boeken tot niet zo heilige filosofen, van psychologen tot feministen, ze komen allemaal aan bod.
Naast deze twee blokken heb je ook nog practica. Hierbij moet je je heel erg op jezelf richten, op je eigen waarden en normen, op de manier waarop je je gedraagt in groepen of tijdens presentaties en op wat echt belangrijk voor jou is. Dit kan soms enorm confronterend zijn.

Wat kun je ermee?
Meestal antwoord ik op deze vraag: heel veel. Zoals ik de vorige keer zei, gaat ongeveer de helft van de afgestudeerden werken als geestelijk begeleider. Maar je kunt ook adviseur bij organisaties worden, het onderwijs in of onderzoek doen. Een humanisticus (want zo heet je als je afgestudeerd bent) kan heel waardevol zijn in allerlei organisaties, omdat je als student hebt geleerd om heel anders gesprekken te voeren dan andere mensen. Dat gaat overigens heel geleidelijk en waarschijnlijk is er bij mij nog veel te verbeteren.
Zelf wil ik niet de master doen op de UvH, zoals wij de universiteit noemen, niet alleen omdat de master drie jaar duurt, maar ook omdat ik me niet aangetrokken voel tot de vakgebieden waar humanistici normaliter gaan werken. Na mijn bachelor wil ik een andere master doen, maar welke dat gaat worden, weet ik nog niet. Ik ben nog steeds heel blij met mijn keuze voor Humanistiek, omdat zelfontplooiing hier heel belangrijk is. Ik heb heel veel aan de practica en omdat er hier veel verschillende soorten disciplines voorbij komen, heb ik best een brede kennis. Daarnaast vind ik het misschien stiekem wel leuk om te praten over mijn studie. Ik kan het niet helpen.

Na deze onvervalste propaganda voor deze mooie universiteit zal ik het volgende keer wel over iets algemeners hebben, om jullie nog een beetje geïnteresseerd te houden. Als er verzoekjes zijn, hoor ik het graag!

16 gedachtes over “De kronieken van het studentenleven #2

    • Bij de vakken zingeving en humanisering moet je meestal (een) tentamen(s) maken, voor de practica moet je reflectieverslagen schrijven. We hebben ook onderzoeksvakken en daar moet je natuurlijk een onderzoeksverslag voor inleveren. Is dat wat je bedoelde of zit ik helemaal verkeerd? 😛

  1. Goh, ik wist helemaal niet dat dit bestond, erg hè? Klinkt inderdaad als een mooie opleiding om aan jezelf, en later aan de samenleving te werken.

  2. Inderdaad een mooie opleiding! Had dat ook wel willen doen! ‘k Heb getwijfeld tussen psychologie en godsdienstwetenschap en als ik het zo begrijp, is jouw studie daar ’n mengeling van 🙂
    ‘k Heb uiteindelijk wel voor talen gekozen omdat ik geen psycholoog wil worden en ook geen pastoraal medewerker. Leerkracht godsdienst zag ik wel goed zitten, maar als dat tegenvalt kun je niet zoveel kanten meer op…

  3. Interessant! Ik ken iemand die een (soort van) humanitaire master doet aan de RUG, maar dat is volgens mij toch wel iets anders, haha. Het lijkt me overigens best ingewikkeld, met al die verschillende authoriteiten, organisaties, samenlevingen, etc. Die practica klinken inderdaad wel een beetje confronterend, maar zelfontplooiing is altijd goed 🙂 Studeren er eigenlijk veel mensen Humanistiek?

    • Nee, het is een heel kleine universiteit, dus er studeren niet veel mensen. Ik gok dat het er niet meer dan vierhonderd kunnen zijn, het zijn er zelfs denk ik minder.

  4. Je weet al hoe ik erover denk! Nu is het mijn nummer 1 studiekeuze, het lijkt me echt heel erg tof! Van mij mag je er dus heel veel over schrijven! Kun je bijvoorbeeld een practicum beschrijven? Daar ben ik wel benieuwd naar 🙂

  5. Als ik geweten had dat de UvH bestond toen ik zelf een studie moest kiezen, had ik het vast wel overwogen. Ik vind het nog steeds echt superinteressant klinken altijd, zelfs zo dat ik het echt jammer vind dat tweede bachelors echt onbetaalbaar zijn tegenwoordig. Oh wellll.

Geef een reactie

