Over schoonheid

Als Socrates het erover heeft gehad, weet je dat het van een zeker belang is geweest. Doe de televisie aan en je ziet vrijwel alleen maar mooie mensen. Tegelijkertijd zie je steeds meer discussie over die mooie mensen, omdat ze zo mooi zijn dat andere mensen zich minderwaardig gaan voelen. Is schoonheid dan zoveel waard?
Tegenwoordig gaat het niet meer om uiterlijk, nee, het gaat over zelfvertrouwen. Dat is pas aantrekkelijk. Alle putjes in je billen, hangende borsten en huidproblemen zijn oké, zolang je maar in jezelf gelooft. Het klinkt allemaal wel leuk en aardig, maar zelfvertrouwen krijgen is heus niet altijd makkelijk. Hier is geen magische pil of ‘verstevigende crème’ voor. Je moet het gewoon zijn, wat dat ook mag betekenen.
Volgens Van Dale betekent zelfvertrouwen ‘het vertrouwen in de eigen kracht’. Welke kracht? Wat is kracht? Mogen mensen zeggen dat ze geloven in hun eigen schoonheid of zijn ze dan arrogant? Waar ligt de grens? Als je van een gebouw afspringt omdat je denkt dat je kunt vliegen vertrouw je belachelijk veel in je eigen kracht, maar het pakt waarschijnlijk niet zo goed uit.
Naar mijn mening is schoonheid, net als zelfvertrouwen, iets wat je zelf behoort te definiëren. Zelfvertrouwen krijg je als je de schoonheid ziet van wie en/of wat je bent. Het gaat om het perspectief. De mensen op televisie zijn zeker mooi en hopelijk zijn ze daar blij mee, maar hun schoonheid is niet de schoonheid. De schoonheid bestaat niet in mijn ogen.

Hoe denk jij over schoonheid en zelfvertrouwen?

14 gedachtes over “Over schoonheid

  1. Dat vind ik ’n moeilijke! Kijk, eventjes autobiografisch: in het vierde middelbaar kreeg ik lenzen en mocht mijn beugel er eindelijk af, waardoor ik veel meer zelfvertrouwen kreeg en ook een pak gelukkiger werd. Daarmee samen kreeg ik ook meer vrienden. Maar wat is nu oorzaak en wat is gevolg?
    Gingen mensen me meer appreciëren als ik er “minder seutig” uit zag? Of is zoiets vaags als “zelfvertrouwen” dan toch de sleutel? ‘k Heb me dat altijd afgevraagd! (en als het eerste antwoord het juiste is, dan vind ik dat schandalig 😉 )

    ‘k Weet trouwens niet wat ik ervan moet denken. Mensen blijven maar beweren dat schoonheid/ het uiterlijk in het algemeen niet belangrijk is, maar het bepaalt uiteindelijk wel de eerste indruk die je van iemand krijgt… Nu, uiteindelijk vind ik dat de meeste meisjes er “normaal” uitzien. Als ik zo rond me heen kijk, zie ik zelden een absolute schoonheid. Vaak denk ik dan trouwens dat de mensen op televisie zodanig opgemaakt zijn dat mensen als jij en ik in feite ook zo mooi zouden kunnen zijn…

    Soit, ‘k zou veel te veel doortypen hier (en ‘k slaag er niet in om tot een samenhangende conclusie te komen – ‘k wil ergens nog bij typen dat zelfvertrouwen volgens mij wel de sleutel is tot aantrekkelijkheid, maar ’t past er niet in :p )

    • Haha, wat een lange reactie! Leuk 🙂

      Dat vind ik ook een lastige. Is zelfvertrouwen dan de sleutel tot alles? Want er zijn genoeg mensen met weinig zelfvertrouwen die toch veel dingen bereiken. En mooie mensen zonder zelfvertrouwen.
      Daarnaast is inderdaad het uiterlijk toch belangrijk. Ik vraag me dan wel af of zelfvertrouwen daarvan af moet/hoort te hangen. Is schoonheid zo ontzettend belangrijk of vinden we het belangrijk omdat mensen ons innerlijk toch niet meteen kunnen zien? Bovendien zijn er genoeg mensen die ik eerst misschien niet fysiek aantrekkelijk vond, maar daarna wel, vanwege datgene wat ze uitstralen.

  2. Aangezien “kracht” net als “schoonheid” en “zelfvertrouwen” individueel in te vullen begrippen zijn, zijn ze per definitie zeer relatief.

    Op televisie zien we inderdaad meestal de “mooiste” mensen. Misschien komt dat ook vooral omdat de verwende kijker alleen maar genoegen neemt met de mooiste mensen?

    Er is een (Vlaams) spreekwoord dat zegt: “Van een schoon tafel alleen, kunt ge niet eten”…

  3. Mooi onderwerp. Een die om een lange, doordachte reactie vraagt na een avond bomen met een goed glas wijn bij de hand.

    Schoonheid is relatief, betrekkelijk en (tegenwoordig wat minder) vergankelijk. Hoewel; te veel ingrijpen in het natuurlijk proces maakt de mens er niet mooier op.
    En waar begint zelfvertrouwen en waar stopt je air? Of is het feit dat je ondanks je bibberende knieën de mensheid kunt laten geloven dat je vol zelfvertrouwen voor hun staat al een teken van zelfvertrouwen.

  4. Zelfvertrouwen is denk ik tevreden kunnen zijn met jezelf ongeacht je ‘schoonheidsfoutjes’. Je accepteert jezelf gewoon. Dat maakt mensen ook mooi vind ik.

  5. Schoonheid is denk ik wel een relatief begrip. Wat ik heel mooi vind, hoef jij niet mooi te vinden en andersom. Daarom zou het vervelend zijn als je zelfvertrouwen énkel van zo’n “wisselend” begrip zou afhangen.

  6. Ik ken mensen die niet bijster knap zijn, maar waarbij ik me graag in hun omgeving bevind. Zij stralen iets uit waardoor je ze aardig en interessant vind. Belangrijkste van alles is dus uitstraling, en zelfvertrouwen straal je ook uit. Schoonheid niet, dat wordt gewoon opgepikt door mensen die daar gevoelig voor zijn.

  7. Ik geloof er wel heel erg in. Ik was altijd een heel erg lelijk kind, tot ik daar helemaal genoeg van had en besloot dat het maar eens over moest zijn met die lelijkheid. En dat werkte op een of andere onverklaarbare manier.

  8. Zelfvertrouwen is altijd handig, maar bij zelfvertrouwen ligt het ook voor een groot deel bij anderen en hun mening. Als je daar je zelfvertrouwen op baseert hoeft het voor mij niet. Maar als je kijkt naar wat JIJ kunt, weet en doet -dan wel!

  9. Ik denk dat schoonheid door iedereen anders wordt gezien. Ik vind mezelf mooi, maar iemand anders kan mij lelijk vinden. En zelfvertrouwen heb je en als je het niet hebt kun je eraan werken om het te krijgen. Want vroeger had ik nauwelijks zelfvertrouwen en nu wel.

  10. Ja, wat is schoonheid? Ik weet dat bijna iedereen (in Nederland) graag bruin wil zijn, maar ik heb nu eenmaal een huid gekregen waarmee ik dat nooit van nature ga bereiken. En aangezien ik geen zin heb in smeersels ben ik gewoon wie ik ben, en als ik in de zomer een paar witte benen onder mijn jurkje uit zie komen vind ik dat eigenlijk best bijzonder 🙂

  11. Je hebt een zeer interessant onderwerp te pakken. Intrigeert mij ook zeer. Ik geloof dat zelfvertrouwen een belangrijke factor is bij schoonheid. Als je jezelf niet mooi vindt, straal je dat ook op een bepaalde manier uit. Ben ik van overtuigd! Maar jezelf mooi (of in ieder geval ‘ok’) vinden, daar heb ik ook 37 jaar over gedaan! 🙂

Geef een reactie

