De kronieken van het studentenleven #3

Vandaag, op zaterdag, is de open dag op mijn universiteit, waar ik ook ga helpen. Dus als je in de buurt bent, kun je nog snel even een kijkje nemen. Het is in ieder geval een goede aanleiding om verder te schrijven over het studentenleven. Dit keer zal ik het iets algemener houden, namelijk over het studeren zelf.

Studeren gaat niet om het studeren
Ik weet nog dat ik in de zomer voor ik begon met mijn studie bang was dat ik het niet zou kunnen. Ik dacht dat ik eigenlijk al die jaren van het VWO zo goed had doorlopen, omdat ik wat geluk had gehad. Studeren leek zo groot en hoog en vooral heel eng. En op de eerste introductiedag was ik bang dat mijn medestudenten, die in mijn hoofd allemaal heel slim en netjes en volwassen waren, mij maar stom zouden vinden. Bovendien ging ik ervan uit dat de colleges te moeilijk zouden zijn en dat ik eigenlijk helemaal geen type voor een studie was.
Uiteindelijk bleek dit natuurlijk allemaal enorm mee te vallen. Ik vind mijn medestudenten nu nog steeds heel erg leuk en zowel de colleges als de stof zijn prima te volgen. Tot nu toe heb ik niets hoeven herkansen en dat terwijl ik heus niet voor alles even goed mijn best heb gedaan.

Toen ik op de middelbare school zat, werd me verteld dat studeren niet om het studeren gaat. Op dat moment vond ik dat een hele rare uitspraak. Waar hoort het dan over te gaan? Is het niet handig om een beetje te studeren, omdat je, ik weet het niet hoor, student bent? Nu begin ik het te begrijpen. Studeren gaat natuurlijk om het behalen van een diploma, of tenminste om iets te leren. Maar buiten de collegezalen valt ook nog heel veel te leren en te ervaren. De studententijd is een heel vrije tijd, omdat je eigenlijk nog niet zoveel verplichtingen hebt, terwijl je tegelijkertijd wel keuzes voor jezelf kan en mag maken. Het zou zonde zijn om daar niet van te profiteren.

Do’s
Mijn grootste aanrader is om vooral erop uit te gaan en te doen. Natuurlijk is het handig als je je tentamens haalt en begrijpt waar je docent het over hebt, maar de studententijd is de ideale tijd om uit je comfort zone te gaan en te zien waar dat je brengt. Zie het als een heel belangrijk bijvak.

Dont’s
Om te beginnen met een clichรฉ: maak je niet druk. Dat is meteen ook een herinnering voor mezelf. Studie is belangrijk en het is altijd goed om te leren, maar de wereld hangt er niet van af. Denk niet dat je een bovennatuurlijk wezen moet zijn om te presteren op je studie. En denk niet dat presteren op je studie het allerbelangrijkste is. Waarschijnlijk doe je het zelfs beter als je jezelf niet zo erg onder druk zet.

Ik zal de volgende keer weer op een onderdeel van mijn studie ingaan. Er komt ook nog een blogpost met minder leuke delen van het studentenleven. Als je zelf nog een suggestie hebt, hoor ik het graag!

12 gedachtes over “De kronieken van het studentenleven #3

  1. Ik ben niet aan de studie geweest, ik wist namelijk niet wat ik wilde gaan doen en besloot dan maar te gaan werken, dan kon ik altijd later nog studeren (jaja). Ik heb het belangrijke bijvak dus helemaal gemist!

  2. Leuk geschreven! Je hebt gelijk, het is ontzettend leuk dat je zo veel kansen krijgt om leuke dingen te doen als je studeert. Grijp de kansen die bij je passen en geniet!

  3. Studiekeuzes zijn niet echt mijn ding. Maar ik heb wel een leuke studietijd gehad. Vind het wel jammer dat ik dat moet missen nu ik een thuisstudie doe.

  4. Studenten zijn soms een beetje klasse apart, maar uiteindelijk blijven het toch ook maar gewone mensen, haha. Ik vond mijn studententijd erg leuk en dat komt inderdaad niet omdat ik al mijn vakken en dat ploeteren op tentamens zo ontzettend geweldig vond ๐Ÿ˜‰

  5. “Ik dacht dat ik eigenlijk al die jaren van het VWO zo goed had doorlopen, omdat ik wat geluk had gehad. Studeren leek zo groot en hoog en vooral heel eng. En op de eerste introductiedag was ik bang dat mijn medestudenten, die in mijn hoofd allemaal heel slim en netjes en volwassen waren, mij maar stom zouden vinden. Bovendien ging ik ervan uit dat de colleges te moeilijk zouden zijn en dat ik eigenlijk helemaal geen type voor een studie was.”

    Precies de gedachten die op dit moment door mijn hoofd spoken.

Geef een reactie

