Wees jezelf

Er is vrijwel geen enkel advies vaker gegeven, behalve ‘vertrouw op je gevoel’, ‘niet geschoten is altijd mis’ en ‘na het plassen, altijd je handen wassen’. Wees jezelf. Hoewel het in eerste instantie zo logisch klonk, begon het me steeds meer te verwarren.
Want wie ben ik? Ben ik überhaupt samen te vatten in één of een paar woorden waardoor mensen meteen weten dat ik het ben? En als ik niet zo simpel samen te vatten ben, heb ik dan niet meerdere aspecten van mezelf? Hoe moet ik mezelf zijn als mezelf bestaat uit meer dan één zelf? Het is vaak zat voorgekomen dat ik dacht dat ik een zeker zelf was, terwijl ik uiteindelijk een ander zelf bleek te zijn. Hoe kan ik mezelf zijn als ik elke keer verander, elke dag, elke seconde?
Wat behoort tot mijn zelf? Zijn het mijn gedachten, de dingen die ik heb gedaan? Misschien is mijn CV wel mijn zelf, wat best zorgelijk is met mijn niet-omvangrijke werkervaring. Is mijn zelf de programma’s die ik op televisie kijk? In dat geval wil ik Oh Oh Cherso uit mijn geheugen wissen.
Je snapt het, iemand aanraden om zichzelf te zijn is lang niet zo simpel als het klinkt. Bovendien is het helemaal niet nuttig om te horen. Wat moet je met het advies? Wees jezelf? Nee, zoek jezelf.

Ik schreef deze blogpost geïnspireerd door dit filmpje van Ze Frank, een geweldig geniale Youtuber die miljoenen views verdient.

14 gedachtes over “Wees jezelf

  1. Toen ik moest solliciteren kreeg ik ook als tip: wees jezelf. Nou wil ik niet heel flauw doen hoor, maar met jezelf zijn op een sollicitatie gesprek krijg je die baan niet.

    • Hilarisch…. Nee ik denk dat ik ook echt afgewezen wordt als ik mij zelf (compleet met thuispak en slobsokken) op sollicitatie zou verschijnen. Gelukkig voel ik mij ook “mijzelf” in een mooi pak of andere nette kleding. Ik denk dat jezelf zijn het beste omschreven kan worden als, je niet anders voordoen dan dat je bent. Nou duidelijker kan niet toch hahaha

  2. Het is ook gewoon moeilijk, maar ik denk dat het gewoon in houdt dat je niets moet doen wat je niet zou willen doen, en ik denk dat je, naarmate je ouder wordt, wel ontdekt wie je zelf bent 🙂

  3. Jezelf ben je niet. Als je jezelf moet ‘zijn’ wordt het een spel. Het gaat om het naturel jezelf zijn. Dat kan alleen maar als je er niet aan denkt hoe je zelf bent.

  4. Als de televisie programma’s die ik kijk representatief zouden moeten zijn voor mijn ik, dan kan ik die TV denk ik maar beter uit het raam gooien, haha 😉

  5. Aah, hij heeft een cool boek op de achtergrond staan. Maar goed. Jezelf zijn, daar hebben wij ook nog een stuk over gehad met filosofie dit jaar. In ‘vrije wil als zelfverwerkelijking’ (waar bij stond dat dit voor humanisten erg interessant is ;D) In het boek stond dat er verschillende aspecten zijn voor zelfverwerkelijking namelijk: herkenbaarheid, reflexiviteit, authenticiteit en zelfkennis. Aan de hand van die dingen kwam vrije wil als zelfverwerkelijking een beetje worden begrepen, en kun je dus zien in hoeverre je ‘jezelf bent’.

    • Ik dacht er nog aan om je eerder filmpjes te sturen vanwege dat boek 😛
      Haha, dat is grappig, want we houden ons inderdaad heel veel bezig met zelfverwerkelijking en reflectie bezig hier op de universiteit. En al die andere dingen ook, trouwens. Het brengt bij mij vaak juist veel verwarring, haha! Misschien hoort dat, ik maak namelijk ook altijd eerst een enorme rommel in mijn kamer wanneer ik ga opruimen.

  6. Je identiteit bestaat uit hoe je jezelf ziet, hoe anderen je zien en hoe je dénkt dat anderen je zien. Leerde ik ooit bij Levensbeschouwing. Je kunt geloof ik nooit jezelf zijn, want bij iedereen gedraag je je nét even anders. Maar bij wie je je het fijnst voelt en je het meest vrij bent, daar ben je dus ‘jezelf’. Voor zover dat kan. Pffffff.

  7. Haha. Toevallig moest ik vandaag een sollicitatiegesprek afnemen met iemand die een cv had van drie regels 😛 Dan is die van jou vast beter.
    Ik weet ook niet precies wat jezelf zijn betekent, maar het is denk ik belangrijk dat je doet waar je je lekker bij voelt en het daarbij niet nodig is om jezelf in een soort rol te stoppen.

  8. Ik denk dat je in verschillende situaties en met verschillende mensen een andere zelf opzet. Het is wel jouw zelf, maar je toont nooit dezelfde persoon aan iedereen. Je doet op je werk heel anders als wanneer je uitgaat. etc.

Geef een reactie

