Het heilige vinkje

Soms, niet vaak, want ik ben lui, maar soms maak ik to do lijstjes. Het zijn vaak heel simpele lijstjes met heel simpele taken, maar het zijn ook vaak van die dingen waar je je maar niet toe kunt zetten, zeker niet als je vrij bent en heel de dag met je laptop op schoot in bed wil liggen. Misschien dat ik daarom ook van dit soort lijstjes maak. Geloof me, zonder lijstje komt er werkelijk niets van – en met lijstje vaak ook niet, maar daarover later meer.
Een paar veel voorkomende taken die ik mezelf opleg, zijn onder andere: studeren, boodschappen doen en sporten. Dit zijn dingen waar ik mezelf toe moet dwingen en als ik ze niet op zou schrijven, zou ik ze niet doen. Als ik dan eindelijk een taak heb volbracht, na veel uitstel en tegenzin, kan ik tevreden een vinkje neerzetten. Ik weet niet waarom, maar deze actie brengt meer voldoening dan het uitvoeren van welke taak dan ook. Het is het vinkje dat me ertoe beweegt om meer te doen, alle taken te volbrengen en het morgen nog beter te doen.
Misschien is dat ook de reden dat ik soms een beetje vals speel met mijn taken. Het kan zijn dat ik gewoon even helemaal geen zin heb om mijn kamer te stoffen. Daarom haal ik wel eens gewoon een hand over mijn nachtkastje, zodat ik alsnog mijn vinkje kan neerzetten. Ik heb niet gezegd wat ik moest stoffen, dus technisch gezien heb ik de taak volbracht. Had ik maar wat duidelijker moeten zijn.

30 gedachtes over “Het heilige vinkje

  1. Haha, dat gevoel van dat vinkje ken ik! ‘k Zou zelfs zaken als ‘tanden poetsen’ op mijn lijst zetten dan, alleen al om het gevoel dat ik al véél gedaan heb, omdat er veel vinkjes staan.. :p

  2. Haha to do lijstjes zijn inderdaad heel handig. Alles wat écht nodig is, dat schrijf ik dan ook in hoofdletters zodat het me schreeuwend blijft aankijken.

  3. Hmm als je honger hebt ga je vanzelf wel boodschappen doen denk ik, daar heb je geen lijstje voor nodig om je dat te vertellen. Behalve een boodschappenlijstje dan!

  4. Ik luister gewoon niet naar mezelf. Maar ik zo’n lijstje, kijk er niet meer naar om en voel me niet eens schuldig. Da’s trouwens niet zo handig als je veel dingen moet doen…

  5. Hahaha, naast mij ligt zo’n lijstje. Maar de obvious taken zet ik er ondertussen al niet meer op. Sowieso heb ik het idee dat ik iets juist ga doen als het er niet opstaan. Mijn bekende talent voor procrastination waarschijnlijk 😉

  6. Ik maak ook altijd lijstjes! En teken er vierkantjes voor om later een kruisje te kunnen zetten als ik het gedaan heb, haha. En dan zet ik er ook echt alles op wat ik nog wil doen en niet moet vergeten. Meestal ziet het er aan het eind van de dag zo uit:
    x broer bellen
    tentamen leren
    x nagels lakken
    x foto’s uploaden
    verslag maken
    Jup. De dingen die die dag écht moesten gebeuren zijn niet gedaan xD

  7. Ik geloof dat ik nog nooit mijn hele lijstje heb kunnen afvinken… ook niet bijna. Het werkt bij mij helaas net zo slecht als wanneer ik het niet doe. 😦 Maar als ik dan afvink, dan voelt het wel goed!

  8. ik maak weleens lijstjes … maar raak ze altijd kwijt. of heb geen pen bij de hand om het af te vinken

    maar als ik er echt voor ga maar ik ze in Excel, met kleurcode en alles

  9. Eén zwaluw
    probeerde een zomer
    tot stand te brengen
    maar slaagde niet
    in zijn opzet
    Een vinkje
    zong als
    een lijster
    en wist
    uit de kooi
    te ontsnappen
    Hij fladderde tegen
    het beeldscherm
    op het bureau
    en maakte de keus
    vóór de eigenaresse
    Door de klap
    was heel veel
    aangevinkt

  10. Heel herkenbaar! Ik maak to-do lijstjes in mijn hoofd. Zoals vandaag moet ik van mijzelf naar gemeentehuis en een bikini kopen (volgens mijn lijstje). Maar ik heb zo’n gevoel dat daar niets meer van terecht komt vandaag.

  11. Hahaha 😛 Als ik to-do-lijstjes maak, doe ik dat omdat ik nooit tijd heb buiten het weekend en er op zaterdag zomaar 15 klusjes op me kunnen liggen te wachten… Zonder lijstje ga ik dus geheid dingen vergeten (en daar zijn ze voor uitgevonden toch? :D). Valsspelen is er niet bij, want het moet gebeuren!

Geef een reactie

