Even mijn neus poederen

Een behoorlijke tijd geleden schreef ik al over mijn voorliefde voor bepaalde woorden en het leek me maar gek als daar geen vervolg op kwam. Dus hier hebben jullie: een vreemde fascinatie voor woorden, nummer twee! Ik heb weer drie leuke woorden en taalverschijnselen verzameld:
1) Eufemismen. Een eufemisme is een woord of een bepaalde uitspraak om iets mooier te laten lijken. Ik ben bijvoorbeeld nooit naar de wc gegaan om mijn neus te poederen – maar ik vind die uitspraak eigenlijk ook verschrikkelijk. Wat leuk is aan eufemismen is dat, net als bij sarcasme, je een uitspraak soms letterlijk bedoelt, terwijl het eufemistisch opgevat wordt.
2. Hypnagoge schok. Ken je dat gevoel, wanneer je bijna in slaap valt, alsof je valt? Dat heet een hypnagoge schok. Een ander leuk woord dat niemand kent is malie. Een malie is dat harde stukje plastic aan het eind van je veters. Je zult vast indruk maken op mensen met je nieuwe woordenschat (of ze zullen denken dat je raar bent, omdat je zoveel op internet zit dat je op bent gaan zoeken wat de woorden zijn van verschijnselen waar niemand het woord voor weet. Maar dat is een detail).
3. Praeteritio (ook wel paraleipsis). Dit is een stijlfiguur dat we vaak gebruiken en misschien zelfs zonder het door te hebben. Bij een praeteritio zegt iemand dat hij of zij het ergens niet over zal hebben, terwijl die persoon juist op die manier over het onderwerp heeft. Een voorbeeld is: “Het huis ziet er niet uit, en dan heb ik het nog niet eens over de ongewassen vaat!” Dit is eigenlijk best een passief-agressieve vorm van communiceren, maar hé, je bent wel heel stijlvol bezig!
Hebben jullie nog favoriete stijlfiguren en/of woorden? Ik hoor ze graag!

24 gedachtes over “Even mijn neus poederen

  1. Ha, ik had altijd geleerd dat dat een nestel heette, nu blijken malie en nestel synoniem te zijn!

    Ik vind alle stijlfiguren fantastisch, maar een onomatopee klinkt zo leuk 🙂

  2. Ah bedankt.. Malie?? Nooit van gehoord. Wel van dat veld in Den Haag. Maar dat is weer wat anders. Overigens heb ik wel vaker last van de Hypnagoge schol (krijg het mn bek niet eens uit… ) En bij Eufemismen ben ik iedere keer geneigd om het uit te spreken als Eufenismen. dat klinkt gewoon fijner.

  3. N – E – S – T E L (Nestel!) niet vergeten!
    Phineas en Ferb hebben ’t mij anders geleerd 😦

    Wel handig dit, ik leer nog eens wat 😀

  4. Zo, weer wat geleerd op deze mooie vrijdagochtend, haha! Bij je neus gaan poederen moet ik trouwens altijd denken aan even wat wit poeder gaan gebruiken op de toiletten, dus ik hoop inderdaad dat je dat nog nooit hebt gedaan 😉

  5. Waar Google al niet goed voor is. Nu denk je vast: wat is dit voor onzin. Maar luister: ik ging Googlen op ‘even mijn neus poederen’ omdat ik die uitspraak nog niet kende. Google gaf jou weer als hit. En door het dikgedrukt staan van het zoekwoord ‘mijn’ zag ik dat je ‘mijn mijn voorliefde’ in de eerste zin hebt staan! Foutje waar ik zelf overheen heb gelezen (en iedereen hier met mij geloof ik). Waar Google al niet goed voor is dus 😉

    Ohja, bedankt voor het vergroten van mijn woordenschat!

Geef een reactie

