Nederland, oh Nederland

Wanneer ik een rondje Utrecht doe (en dat doe ik uiteraard dagelijks), dan kom ik het ene na het andere huis tegen dat versierd lijkt te zijn door een kleurenblinde. Hele huizenblokken en straten zijn oranje en de vlaggetjes steken fel af tegen de lucht. Wat zijn we toch ineens trots als blijkt dat een stel Nederlandse mannen kan voetballen (soort van).
Dit is waarom ik van het EK houd. Niet alleen door allerlei briljante acties op het veld, het eeuwige zeuren op de scheidsrechter – die overigens achteraf gewoon altijd een mens blijkt te zijn! – de geweldige doelpunten en gemene uithalen. Het is zelfs niet doordat sommige voetballers eigenlijk best heel leuk blijken te zijn of vanwege hun bizarre gezichtsuitdrukkingen wanneer een herhaling heel langzaam wordt afgespeeld.
Het is het gejuich. Het is het zingen vanuit de tribunes. Het zijn de blikken op de gezichten van de supporters die in hun uiterste spanning niet eens merken dat ze gigantisch groot worden afgebeeld op het scherm. Het zijn de trainers die steeds verder in hun stoel onderuit zakken als het even niet gaat. En jawel, het zijn die oranje vlaggetjes die vanuit het niets in de steden opdoken. Het feit dat niemand op aarde ooit oranje draagt, maar dat wij het maar even doen voor elf mensen die ons nooit zullen kennen. Dat vind ik mooi. De hoop en het vertrouwen. Hopelijk kunnen we het nog langer zo houden.

11 gedachtes over “Nederland, oh Nederland

  1. Haha, ja beter redden “we” het tot de finale! Ik heb dan wel geen vlaggetjes opgehangen (die klapperen zo hard in de wind, haha), maar wel oranje en rood-wit-blauwe nagels ๐Ÿ˜‰

  2. Dat vind ik het mooiste aan het EK/WK, dat eenheidsgevoel. Ik hoop dat onze jongens het heel ver gaan schoppen en dat die hoopvolle oranjesfeer maar lang mag blijven hangen!

    PS. De scheids van afgelopen zaterdag was echt stom hooorrr. HANDS!

  3. Ik kan me hier helemaal in vinden ๐Ÿ™‚

    “of vanwege hun bizarre gezichtsuitdrukkingen wanneer een herhaling heel langzaam wordt afgespeeld” Hihi geweldig is dat hรจ! Ik heb mijn lachspieren hierdoor al heel wat getraind.

  4. Ik zie ook overal vlaggetjes als ik naar het werk loop. Inderdaad uit het niets opgedoken een paar weken geleden. Best leuk ja. Alleen klappert het nogal met de wind. Dat vind ik wel weer irritant.

Geef een reactie

