De kronieken van het studentenleven #4

Marrit vroeg me de vorige keer om te schrijven over op kamers gaan en de do’s en don’t ervan. Ik woon nu ruim anderhalf jaar in Utrecht en in die tijd heb ik wel wat geleerd. Ik heb al eerder geschreven over hospiteren, voor de geïnteresseerden.

Heimwee
De eerste maanden dat ik op kamers was gegaan, had ik enorme heimwee. En dan bedoel ik niet heimwee als in “goh, het is eigenlijk wel heel fijn dat er thuis voor me gekookt wordt en mijn was gedaan wordt”-heimwee, ik bedoel echte, verschrikkelijke “mijn god wat doe ik hier waarom doe ik dit wat ben ik toch een idioot ik wil naar huis en wel NU”-heimwee. Het is iets waar weinig over gepraat wordt door studenten, terwijl blijkt dat veel studenten last hebben van heimwee (zie deze site voor meer info). Je hoeft het heus niet altijd naar je zin te hebben en het is ook niet zo dat je je ouders of oude woonplaats, vrienden en misschien wel middelbare school niet kan missen. Ik miste mijn oude school niet, maar ik vond het wel belachelijk dat niet alles en iedereen gewoon met me mee verhuisde. Wat een stelletje egoïsten.

Eigen regels
Ik had een aantal fases in het op kamers gaan. In de eerste fase probeerde ik alles te houden zoals het thuis was. Ik stond rond dezelfde tijden op en ging op dezelfde tijden naar bed, ik at dezelfde maaltijden en deed verder precies alles zoals ik het thuis ook deed. Dit was ook mijn heimwee-fase. Toen ik me realiseerde dat ik helemaal aan niemand verantwoording hoefde af te leggen, ging ik fase twee in. Ik at alles wat los en vast zat (behalve mijn meubilair, ik bedoel, dat had ik zelf betaald!) en ging pas naar bed als mijn ogen bijna dichtvielen. Uiteindelijk werkte dat ook niet en belandde ik in fase drie. Ik kreeg mijn eigen regels en mijn eigen ritme, kon eindelijk eten wat niemand thuis lekker vond en als ik een keer geen zin had om naar bed te gaan, dan kon ik dat gewoon doen. Wonder boven wonder werd ik dus uit mezelf verantwoordelijk! Dat had ik niet verwacht.

Do’s
Als je last van heimwee hebt, praat erover met vrienden, met je ouders of gooi het op het internet als je dat wilt. Je zult merken dat er meer studenten zijn die het even moeilijk hadden in het begin. Het is heel normaal.
Net zoals ik de vorige keer zei: probeer wat uit! Je woont op jezelf, dus je kunt doen wat je wilt! Probeer wel te voorkomen dat je huisgenoten je vermoorden. Over huisgenoten gesproken: ze zijn anders dan wonen met je familie, dus dat zal misschien wennen zijn. Wees lief voor ze, dan is de kans groter dat ze lief zijn voor jou (en dat ze je misschien, zoals mijn huisgenoten, af en toe lekker eten geven!).

Dont’s
Je zult jezelf misschien best tegenkomen als je op jezelf woont. Misschien leer je andere kanten van jezelf die je niet eens zo leuk vindt. Je kunt ook last van heimwee krijgen. Raak er niet door ontmoedigd. Je bent heus niet de enige.
Je hoeft niet de chille student uit te hangen. Doe gewoon wat je zelf leuk vindt en probeer je niet te houden aan een bepaald stereotiep beeld.
Oh, en het is heus niet erg als je een keer geen zin hebt om je vaat af te wassen, maar geloof me, je wilt het niet te lang laten staan. Hetzelfde geldt voor de rotzooi in je kamer of in welk ander deel van het huis. Houd het netjes voor je eigen bestwil.

Hopelijk hebben jullie er wat aan!
Zoals altijd geldt: wil je meer weten over iets uit het studentenleven of heb je zelf toevoegingen of tips, laat een reactie achter!

21 gedachtes over “De kronieken van het studentenleven #4

  1. * buiten adem van het dansje *
    Even een misschien dwaze vraag: maar ga jij dan ook elk weekend terug naar huis? of blijf je dan op kot?
    Ik heb zelf nooit heimwee gehad – eerst en vooral omdat mijn liefje eigenlijk mee verhuisd is, maar ook omdat ik in’t weekend mijn vrienden van het middelbaar terug zag en tijdens de eerste weken spraken we ook in de studentenstad af 🙂

    • Dat is geen dwaze vraag (trouwens, wat is dwaas eigenlijk een leuk woord, die ga ik vaker gebruiken). Ik ga bijna altijd in het weekend terug, maar als ik in het weekend veel te doen heb in Utrecht, blijf ik daar 😉

  2. De eerste weken (maanden?) had ik ook ZOVEEL last van heimwee. Ik studeerde al een half jaar, dus ik had puur heimwee naar mijn ouderlijk huis. God, ik voelde me zo ontzettend dom! Het feit dat ik best wel afgelegen en in mijn eentje woonde speelde best wel mee. Gelukkig wende ik eraan (en woon ik inmiddels iets minder afgelegen in een luidruchtige studentenflat) en ben ik zeer tevreden; maar nog steeds heb ik zoiets van: waarom heb ik sinds mijn vijftiende niets anders gedaan dan fantaseren over uit huis gaan? Thuis is het ook heel leuk…

    • Haha, dat laatste had ik ook heel erg! Toe ik nog op de middelbare school zat was ik er zo zeker van dat ik het prima zou redden in mijn eentje, maar in het begin viel het best tegen. En inderdaad, thuis heb je gratis voedsel en onderdak en als het goed is ook nog mensen die van je houden. Ideaal 😛

  3. Ik heb totaal geen last van heimwee gehad, wel duurde het een behoorlijk tijd (zeker een jaar) voordat ik me er écht thuis voelde. Niet dat het huis en mijn kamer niet fijn waren, maar het duurde wel even voordat ik ook een beetje mijn stempel durfde te drukken op de gemeenschappelijke ruimtes ofzo. En dat ik er ook vakanties en vrije dagen ging doorbrengen in plaats van dan direct terug naar mijn ouders te gaan. Al had er bij mij waarschijnlijk ook een beetje mee te maken dat ik uiteindelijk toch veel minder een klik had met de huisgenoten die er in het begin zaten. Maar na 2 jaar had ik al mijn huisgenoten zelf uitgekozen, dat hielp wel, haha 😉

  4. Ik woonde sinds tweede klas middelbare school (2003) al niet meer fulltime bij mijn ouders (behalve weekeinden), dus toen ik op kamers ging was de transitie niet zo groot. Vond het wel lekker!

  5. Over twee maandjes is het zo ver. Dan ben ik officieel uit huis. Ik kan me er nog steeds niets bij voorstellen, echt niet. Daarnaast ben ik iemand die sowieso al snel last heeft van heimwee, dus dat zal in het begin hier ook wel zo zijn, niet iets om naar uit te kijken. Maar alle andere dingetjes zijn dan wel weer leuk 🙂

    • Het is echt gek hè? Ik heb het nu nog steeds, dan kijk ik mijn kamer rond en denk ik: woon ik hier nou echt? En over die heimwee kom je vast heen, zeker als je het vet druk hebt met je studie en als we nog een keer meeten 🙂

  6. Goh, heimwee, daar heb ik echt nog nooit over nagedacht bij het idee om op kamers te gaan.
    Ik ben wel vaak bang dat ik eenzaam word als ik uit huis ga.

  7. Erg leuk geschreven! 😀
    Gelukkig heb ik nooit last van heimwee gehad, maar dat komt omdat ik elk weekend braaf naar huis ga (ja hallo al mijn vrienden wonen hier en mijn vriendje zelfs ook nog dus ik moet wel enzo) en als ik langer dan drie dagen geen school heb ben ik ook gewoon thuis. Maar dat verschilt ook weer per persoon :’)

  8. Ik had toen ik opmezelf ging wonen totaal geen last van heimwee! Ik vond het heerlijk, alles zelf bepalen! Wel ging ik in het begin echt iedere week nog thuis eten, nu ook nog wel regelmatig maar niet iedere week zeg maar.

  9. Ik woonnu 3 jaar op mezelf maar heb het laatste jaar pas echt heimwee.. Begin alles bij mn ouders nu pas echt te missen en te waarderen. Omdat ik in het begin heel erg met vrienden hier bezig was en een nieuw vriendje ( die ik nu nog heb ;p

  10. Leuk. Ik herken dingen uit de tijd dat ik net intern was en ook toen ik ging studeren. Ik heb ook heimwee gehad. Wij wassen hier trouwens wel af, maar als we geen zin hebben om af te drogen of verder op te ruimen laten we het in het afdruiprek staan. Is het tenminste schoon.

  11. Het zal voor mij nog even duren voordat ik uit huis ga (ik ben 15, dus laten we het hopen!), maar ik denk dat ik met deze tips het zal overleven (:

Geef een reactie

