Verlaat me niet

Het is duidelijk dat ik wel van uitdagingen houd. Zo laat ik andere mensen beslissen wat voor vreemde dingen ik ga doen en heb ik mezelf (en jullie) beloofd om een maand lang elke dag te bloggen. Dit keer komt de uitdaging ergens anders vandaan, namelijk uit een boek.
Ik kon weer een boek van mijn lijstje afstrepen toen ik ‘The Artist’s Way’ van Julia Cameron kocht. Hierin werk je in twaalf weken aan je ‘creatieve herstel’, ofwel, om een creatief monster te worden – maar dan wel een heel leuk en emotioneel in balans zijnde monster. Nu zit ik in week vier en als ik alle twaalf weken gehad heb, zal ik een review schrijven. Ik kan nu reviewen dat week vier niet mijn favoriete deel van het boek is.
Het is een uitdaging en dit keer kijk ik er niet naar uit. Deze week is het namelijk de bedoeling om niet te lezen en mezelf af te sluiten van andere prikkels, zoals televisie en, jawel, mijn computer. Het ergste is nog wel dat ik een week lang geen boeken, tijdschriften of kranten kan lezen, maar dus ook geen blogposts.
Dit is wat er gaat gebeuren. Ik heb de blogposts van deze week al uitgeschreven. Ik mag alleen op mijn laptop voor belangrijke dingen. Ik probeerde mezelf ervan te overtuigen dat Twitter belangrijk is, maar mijn geweten was het er niet mee eens. Dus dat wordt pijnlijk. Aan het begin van de volgende week heb ik heel veel tijd om jullie miljoenen reacties en blogposts en tweets te lezen. Het is een zwaar afscheid, ik weet het, maar geloof me: het is maar een week. En verwacht niet dat ik me er helemaal aan ga houden. Er zit stiekem een rebel in mij die wacht op dit soort momenten, op regeltjes. En als deze rebel even de kans krijgt, is het over. Dit is overigens ook het verhaal van toen ik probeerde af te kicken van chocolade.

Verlaat me niet!

23 gedachtes over “Verlaat me niet

  1. Toch is het best lekker om een beetje minder met social media bezig te zijn.. Maar geen boeken en tijdschriften lezen, pfjiew… Zwaar. Succes er mee. Oh, dit lees je pas wanneer het een succes is geworden.. Nou ja, whatever… Doe wat je doen moet, en geniet er van..

  2. Dat boek heb ik ook gekregen van een vriendin. Ik heb er stukjes uit gelezen, maar tijd vinden om het helemaal door te werken heb ik nog niet gevonden. En een week zonder internet? Waaaaah!!!
    Succes!

    • Ik denk ook niet dat je er echt ooit helemaal tijd voor kunt vinden. De bedoeling is ook een beetje dat je er tijd voor vrij moet maken šŸ˜› Het is in ieder geval een goede leestip!

  3. Ben benieuwd naar je uiteindelijke recensie over het boek, want het klinkt wel interessant! En ben stiekem ook wel benieuwd hoe je je prikkelloze week bent doorgekomen. Lijkt me vooral erg zwaar om uit te voeren in eigen, bekende, omgeving…

  4. Ik ben benieuwd, succes! Ikzelf vind het veel te belangrijk om ‘bij’ te blijven om geen twitter en dergelijke te volgen. Mja, dat is ook een gewoonte die er een soort van ‘in geramd’ is via mijn opleiding Journalistiek šŸ˜‰

  5. Ik zie persoonlijk niet in waarom je zelfs geen boeken zou mogen lezen deze week.. Een week zonder televisie, kranten en internet, daar kan ik nog inkomen (alhoewel ik ook niet weet wat er fout is aan interesse hebben in de wereld), omdat je je dan meer op dingen kan focussen die misschien voor jezelf belangrijk zijn.
    Geeft ze Ć©Ć©n of andere motivatie waarom ze die opdracht geeft?
    Ik zie ’n meeting trouwens wel zitten
    .
    Groetjes, van een getrouwe tag-lezeres.

    • De uitleg erbij is dat, door allerlei (visuele) prikkels weg te halen, je meer tijd en ruimte hebt om naar je ‘innerlijke stem’ te luisteren. Spiritueel of niet, je wordt er in ieder geval heel creatief van!

  6. Wauw.. Spannend zeg! Ik zou ook wat minder achter mijn pc moeten zitten. In de tijden dat ik – tijdelijk- geen internet had kwam ik er telkens weer achter hoe fijn dat eigenlijk is =D

Geef een reactie

