Daag me uit: ‘ja’ zeggen

Een tijdje geleden vroeg ik jullie hier om uitdagingen. Gek, vreemd, grappig, leuk, het maakte allemaal niet uit. Mille Pagine (ik kan dit overigens nog steeds niet uitspreken) stelde voor om een dag wat vaker ‘ja’ te zeggen. Eigenlijk had ik deze blog al langer moeten schrijven, want ik heb deze uitdaging uitgerekt over een langere periode. Maak je trouwens geen zorgen, het laatste deel van het Monopoly-avontuur komt eraan!
Ik ben vast niet de enige die zichzelf regels oplegt. Vroeger had ik er heel veel, op het gebied van school, vriendschappen, voedsel en gezondheid en nog veel meer. Langzamerhand leerde ik dat het hebben van regels lang niet altijd slecht is, maar het kan ook in de weg staan. Zo had ik een aantal regels voor mezelf waarvan ik niet wist waarom ik ze had.
Ik heb voor het eerst ‘ja’ gezegd (figuurlijk dan) tegen alcohol. Ik had daarvoor nog nooit gedronken en ik had er ook geen interesse in, maar na een tijdje werd het meer een verplichting om niet te drinken dan iets wat ik echt wilde. Na voor het eerst in mijn leven werkelijk drank gehad te hebben, kan ik nu zeggen dat ik weet dat ik niets gemist heb. Het was niet slecht, maar het was geen goddelijke openbaring of geweldig moment waarin ik me realiseerde dat het leven bestaat uit feesten en alcohol. Hetzelfde geldt voor andere dingen waar ik ‘ja’ tegen heb gezegd. Ik heb een aantal van mijn Grote Belangrijke Regels gebroken en ik voelde me niet anders toen ik dat had gedaan. Blijkbaar waren ze toch niet zo Groot of Belangrijk.
Natuurlijk zijn er ook goede dingen uitgekomen. Zo vroeg een vriendin (jullie kennen haar wel van de Monopoly-serie) of ik met haar de fontein in wilde rennen. Het was Koninginnedag (zo lang geleden ben ik dus begonnen met ‘ja’ te zeggen) en er bevonden zich heel veel mensen op het grasveld om de fontein. Ik wist dat ik het heel leuk zou vinden om te doen, maar ik was ook bang om voor schut te staan. Uiteindelijk zei ik ‘ja’, letterlijk tegen het in de fontein rennen en figuurlijk tegen gek doen en genieten. En het was geweldig (en nat).
De moraal van het verhaal: breek de regels een keer. Die van jezelf en die van anderen (zolang je het natuurlijk verantwoordelijk doet). Misschien leer je er wat van en als je dat niet doet, dan weet je meteen waar de regel voor was. Jawel, ik daag jullie uit!

12 gedachtes over “Daag me uit: ‘ja’ zeggen

  1. Goed van je! Ik denk dat ik op zich al redelijk vaak ja zeg, hoewel ik hetzelfde heb met alcohol als jij, ik drink het niet, maar zonder al te goede reden. Maar als ik het drink denk ik altijd weer: oh ja, daarom dronk ik niet. Het is niet bijzonder, het is niet echt lekker. Ik geniet meer van een glas water.

    Ik ga mezelf wat ja zeggen betreft in de gaten houden 🙂

  2. Ik zit ook vaak in tweestrijd tussen ‘ik wil het wel’ en het ‘maar dan sta ik misschien wel voor schut’. Vaak wint mijn ‘maar dan sta ik misschien wel voor schut’ gevoel maar af en toe wint mijn ‘ik wil het wel’ gevoel 😀

  3. Tof. Wat ik hier in ieder geval aan toe kan voegen: door af en toe iets extreems te doen leer je jezelf kennen. Dus wat mij betreft een volmondig ja op je oproep 😉

  4. Ik probeer ook wat vaker ja te zeggen, in plaats van gelijk alle doemscenario’s in te beelden. Zo heb ik laatst een lift van vrienden van vrienden niet afgeslagen (en er zelfs soort van om gevraagd, het was namelijk 2 uur in de auto of 4 uur treinen). Ik ben dan altijd een beetje bang om een “last” te zijn of het vijfde wiel, maar eigenlijk beviel het best wel goed en was het een gezellig ritje 🙂

  5. Hee wat grappig dat je hier echt mee begonnen bent! (sorry voor de late reactie, op reis internet ik weinig) Ik voel me wel een beetje schuldig dat je door mij alcohol hebt gedronken, maar de fontein klinkt erg goed.
    Mille pagine spreek je overigens uit als miele paa-djine (zachte g als in Giovanni zeg maar) 😉

Geef een reactie

