Tien dingen die je leert als je een week lang niet leest

Terwijl ik dit typ is het zondagochtend en hoewel mijn uitdaging van niet lezen, niet internetten en geen tv-kijken vandaag nog steeds aan de gang is, vind ik dat ik wel mag schrijven over de dingen die ik deze week heb geleerd. Om het overzichtelijk te houden, zijn het er tien:
1. Alle woorden zijn plotseling heel interessant als je niet mag lezen.
2. Langs boekenwinkels lopen zonder naar binnen te gaan is al lastig, maar in een niet-lees-week is het een ware marteling.
3. Je komt een stuk meer buiten als je niet op de computer mag of kan.
4. Je wordt daarnaast ook veel actiever.
5. En je schrijft veel meer.
6. En je ruimt veel meer op.
7. Afspraken maken gaat veel makkelijk. Je hebt namelijk toch niets anders interessants te doen.
8. Mensen sturen ineens veel belangrijkere mail als je het niet kan of mag checken.
9. Je geweten draait overuren: “Wacht, mag ik deze ingrediëntenlijst eigenlijk wel lezen? En dat reclamebord? En mijn sms’jes?”
10. Er zijn heel veel dingen die je eigenlijk wel gedaan wilt hebben, maar niet doet. Aan het eind van zo’n week heb je heel veel van dat soort dingen al af.

En dat zijn tien dingen die ik deze week heb geleerd. Aan de ene kant is het heel nuttig en rustgevend om niet te lezen, geen televisie te kijken en het computergebruik te minimaliseren. Aan de andere kant is het frustrerend en vervelend en had ik er soms helemaal geen zin in. Maar ik heb het volgehouden en ik ben er blij mee. Nu maar hopen dat week 5 niet van dit soort verassingen in petto heeft voor mij.
Hebben jullie je ooit onthouden van iets wat je graag deed? Internet, televisie, misschien wel (een bepaald soort) eten of andere gewoonten? En hoe werkte dat voor jou?

19 gedachtes over “Tien dingen die je leert als je een week lang niet leest

  1. Ik kan me heel goed voorstellen dat het heel rustgevend is en aan de andere kant frustrerend. Ik probeer ook minder achter de computer te zitten en ga dit van de week (als ik heel wat dagen vrij heb) ook zeker doen.

  2. Ik heb ooit, toen ik 14 was een week huisarrest gekregen. In die week moest ik de TV en laptop inleveren. In het begin was het zwaar, maar na twee dagen viel het wel mee. Ik ging eerder naar bed, deed zelfs voorwerken bij huiswerk en ook het leren ging mij beter af. Tegenwoordig zou ik zo’n challenge niet aankunnen, voornamelijk door mijn werk.

  3. Ik heb een dag niet gepraat, superfrustrerend. Je moet alles opschrijven, kunt jezelf echt voor geen meter duidelijk maken, want gebarentaal is niet mijn sterkste kant, maar ook niet de sterkste kant van mijn vriendinnen 😉

    Aan het einde van de dag was ik wel heel trots op mezelf dat het me was gelukt, want ik had gedacht dat het niet zou lukken. Maar om te zeggen dat ik het nog een keer zou doen… nee. dat niet.

  4. Ik heb niet echt iets. Ja, vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde werd mijn cd-speler met cassettedek (dus echt friggin’ oud -maar werkt nog steeds als ik thuis kom!) ‘geconfisceerd’ omdat ik te veel muziek luisterde. Maar daar heb ik met leren voor tentamens nooit echt last van.

  5. Tijdens de vastenperiode: geen snoep, koek, toetjes etcetera. Veertig dagen lang… Dat was behoorlijk lastig. Maar het is me wel gelukt en ik heb er ook een nieuw denkpatroon aan overgehouden, namelijk dat ik niet alle lekkernijen die ik zie gelijk naar binnen wil werken!

  6. Wat goed dat je het hebt volgehouden! Ik had ongewenst geen internet afgelopen dagen. Dat was aan de ene kant heerlijk, maar omdat het onaangekondigd was, was ik ook heel erg bang voor het eventueel missen van belangrijke/dringende berichten en daar werd ik weer heel onrustig van. Ik zie het dus maar zo, ik kan het wel, maar heb liever voorbereidingstijd zodat ook anderen (die bv. op mijn reactie wachten) er geen/zo min mogelijk last van hebben. Verder heb ik me ook wel eens onthouden van TV series, om zo in de vakantie een hele seizoenen in marathon te kijken. Dat beviel wel goed 😉

  7. Ik heb wel eens een paar maanden zonder internet gezeten. Super irritant aangezien we toen net bezig waren met de aanschaf van ons huis. Alles gaat dan via de mail en op mijn werk was hotmail afgesloten dus daar kon ik ook niets doen 😦

Geef een reactie

