Snot verzinnen

Voor een student ben ik behoorlijk gezond. Ik eet veel groente en fruit, ik beweeg regelmatig en ik ben bijna nooit ziek. Sterker nog, normaal gesproken word ik maar één keer per jaar ziek en dat is aan het begin van de zomer.
Het kan zijn dat je het niet helemaal gemerkt hebt door het vreemde weer of omdat je heel de dag achter je computer zit en niet naar buiten kijkt, maar het is op dit moment het begin van de zomer. En omdat ik heel de dag op de bank heb gelegen en films heb gekeken en dus verder geen inspiratie heb opgedaan voor een blogpost, zal ik je uitleggen waarom ik juist nu ziek ben.
Het wordt de ‘vrijetijdsziekte’  genoemd. Je wordt ziek of krijgt vage klachten wanneer je vrij bent. Er zijn zelfs meer mensen die een hartaanval krijgen in het weekend of in de vakantie dan tijdens de werkweek. Het wordt niet gezien als een officiële ziekte en soms wordt er ook gezegd dat het niet echt bestaat, maar ik ben er toch zeker van dat ik al dat snot niet verzin. Of misschien wel. Misschien word ik gewoon krankzinnig als ik niets te doen heb, dat is best mogelijk.
In ieder geval, aan het einde van een jaar studeren word ik ziek. Ik denk altijd dat het komt doordat ik het hele jaar geen zin heb om iets te missen. Als ik vrij ben, hoef ik toch niets te doen, dus kan ik prima ziek zijn. Ja, ik denk graag dat mijn geest heel sterk is.
Nu ga ik weer terug naar mijn dekens, de televisie en zelfmedelijden. Ik hoop dat jullie al lekker vakantie hebben, niet ziek zijn en heerlijk weer tegemoet gaan.

18 gedachtes over “Snot verzinnen

  1. Ik heb dat ook. Meestal in de vorm van “zo moe” te zijn.
    Als ik eens een week vrij.dan voel ik me meestal zo loom en moe dat ik:
    1: tot 1100uur in mijn bed blijf liggen
    2: geen zin heb om ergens naartoe te gaan.

    Is inderdaad waarschijnlijk door je in’t jaar in te spannen en jezelf beter voor te doen dan je eigenlijk bent dat je op een moment dat je ontspant je jezelf laat gaan en ‘verzwakt’ bij wijze van spreken.

  2. Ik ken hem als ‘managers-ziekte’ en herken het. Maar tegenwoordig laat mijn lijf mij niet meer wachten tot een periode vrij met ziek worden. Da’s het nadeel van jaren de geest sterker te laten zijn dan het lichaam.

  3. Komt inderdaad meer voor, ja! Een gevolg van het toch doorgaan als je verkouden/grieperig bent omdat er een belangrijk tentamen/college is. En als dat dan allemaal afgelopen is zijn er mensen die daarna dan ‘instorten’

  4. Wat lastig om ziek te zijn als je lekker kunt genieten van je vrije tijd. aan de andere kant heb je door ziekte niets hoeven te missen. Een pluspunt!!
    Ik wens je veel beterschap toe en hoop dat je snel weer wat om handen zult hebben 🙂

  5. Ja dat klopt inderdaad! Heeft iets te maken met je adrenaline/cortisol balans 😉 (Ik zal een uitgebreide uitleg maar achterwege laten 😉 ) Nogmaals beterschap!

  6. Had ik vroeger ook altijd, bijna elke vakantie was het raak. Toen ben ik het wat rustiger aan gaan doen met school etc, en sindsdien heb ik het niet meer. 🙂

    In ieder geval veel beterschap!

  7. Hé wow I feel you, ik ben áltijd in de kerstvakantie ziek. Altijd. Dat eindigt ook in classy dingen als (sorry) overgeven in de braadslee en zo. Superfijn.

  8. Herkenbaar. Ik had de latste twee schoolweken echt moeite ik voelde me zó beroerd. Daarna ben ik ook even goed ziek geweest, blijkbaar dacht mijn lichaam nu mag het en kwam alle ziekt eruit

Geef een reactie

