De hut van ome Tom. Soort van.

Ik was nog klein. Op de basisschool hadden we leesmomenten. De kinderen van de verschillende leesniveau’s gingen bij elkaar zitten en lazen gezamenlijk een boek. Ik zat in groep drie of vier en omdat ik een boekenwurm was, mocht ik meedoen met groep zeven. We lazen allerlei verschillende boeken, waarvan ik me de meesten niet kan herinneren. Een van die boeken die ik nog wel weet, was ‘de hut van ome Tom’.
Nu heette dat boek destijds nog niet zo. Nee, in mijn tijd – wat dat ook moge betekenen – heette het ‘de negerhut van ome Tom’. En laat die ene toevoeging nu heel veel verschil uitmaken voor een meisje dat heel erg naïef was.
Het zit zo. Je hebt tieners, mensen in hun tienerjaren. En je hebt negers. Mijn logische conclusie was dus dat negers mensen waren van negen jaar oud. In mijn hoofd kon er helemaal niks mis zijn met deze redenatie. Het enige probleem was dat het boek daardoor wel heel erg vreemd werd en ik er helemaal niks van snapte. Dat wilde ik natuurlijk niet zeggen, want ik was heel erg trots dat ik met alle grote kinderen mocht lezen en ik wilde niet dat ze me stom zouden vinden. Dus hield ik mijn mond en was ik tijdens het lezen heel erg in de war.
Het was pas een hele tijd later toen ik begreep dat ome Tom hele andere mensen in zijn hut had en ik ben heel blij dat niemand ervan wist. Tot nu dan, maar nu weet ik beter en kan ik mezelf uitlachen. Misschien moet ik dat boek toch maar eens herlezen.

19 gedachtes over “De hut van ome Tom. Soort van.

  1. Hahahah, zo heb ik eens een boek gelezen waarin iedereen elkaar “blikken toe werpte”. Ik me maar afvragen waar iedereen steeds zo snel die blikken vandaan haalde :’)

  2. Oh ja, dat is best herkenbaar… Op het moment zelf om je kapot te schamen. Maar later lach je er smakelijk om. Je zou het boek inderdaad nog eens moeten lezen. Dan zal het verhaal er iets anders uitzien hihi.

  3. Grijns, leuk verhaal. Ik zou het boek nog eens lezen. Daarnaast heb ik het idee dat we in Nederland wat aan het doorslaan zijn met het niet meer mogen gebruiken van het woord neger. Ik dacht warempel dat je de titel van deze klassieker verkeerd had geschreven.

  4. Echt?!? Ik heb het boek nog nooit gelezen maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je zoiets ontgaat… wel schattig hoor, dat je zó naïef kunt zijn 🙂

    • Als je eenmaal iets in je hoofd hebt, dan is het moeilijk daar vanaf te komen (tenminste, ik ben wel zo koppig :P). Ik kies ervoor te geloven dat ik gewoon keurig ben opgevoed, haha.

Geef een reactie

